IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #38
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не е достатъчно, да се спрат от движение всички такива коли които са неизправни, TDI като видя или някоя от трите немски марки всичко пуши кълбета дим, изтровиха ни тези гадове!
  • #37
    3 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    А иначе не говорим за стигми и фаворитизиране. Дизеловите са подходящи за някои хора, бензиновите за други хора, за трети са най-подходящи хибридите, за четвърти електромобилите стават, а само за водородните автомобили няма подходящи шофьори. Защо ли? Ами кажи едно единствено предимство, което другите задвижвания да го нямат и да е уникално само за водородните автомобили? Защото аз се сещам за много недостатъци които са само за водородните автомобили, но нито едно предимство.
  • #36
    2 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    До 33. Е така де. Какво точно не разбра? Само днес видях 20 електромобила а за целия си живот съм видял един единствен водороден автомобил. Това е нещо, което повечето хора виждат веднъж в живота, а някои хора по-рядко.
  • #35
    5 rate up comment 7 rate down comment
    До Бори ( преди 1 месец )
    Мале, точно с тия Аудита най-обичах да се гавря на светофарите и на магистралата B4 1.9 TDI със старата ми Тойота Корола 1.3 12 клапана бензин със 75 коня. Правех ги сами да си говорят хаха,най-тежките,тромави и недъгави коли са Ауди Б4, особено ТДИ, супер нестабилни в завой и с дълъг спирачен път и много се чупят. Королата ми е на 37 години и още прави 180 на магистралата 1.3 бензин и за морето харчи 5,5/100км, и има ряз на всяка предавка,а не като клетото Ауди ТДИ 90 коня горкия кораб.
  • #34
    5 rate up comment 5 rate down comment
    до манкочко ( преди 1 месец )
    ало 31 - говориш ми за уизайр и райанаир, които ги позлват най-мизерните от мизерните, а щял пък редови шестак да взима нов автмобил... олелеле, и да лъжете не можете, ако имаше пари за ново А6 щеше да си летиш с Луфтханза и да не пройш 5-те лева в дожба
  • #33
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Японовъд ( преди 1 месец )
    Колега . , 20 пъти по-малко от 20 е равно на 1. Ако не вярваш, попитай някое дете.Между другото водородът може да е бъдещето на автомобила само ако Тойота или някой друг успее да направи надежден ДВГ на водород. Всяко идеологозиране или пък стигма на технологии е вредно само по себе си, независимо в каква посока. Истината за мене поне е, че докато не се появи батерия за 1000 км и двойно по-лека от сегашните, плюс инфраструктура, то електричките ще са годни само за града
  • #32
    6 rate up comment 3 rate down comment
    ха ха ( преди 1 месец )
    Голямо наддумване кое е по добро. Всъщност това няма значение, защото всички са прецакани тъй като съвременните автомобили са значително по калпави от тези преди 10-15 години. Идеята е клиентите да са абонати и редовно да си плащат. Това се вижда и в новите стратегии за платените екстри. В този ред на мисли най доброто е това което те прави максимално независим от производителите. А това е възможно при по старите автомобили, не случайно има много примери за богати хора, които карат стари коли.
  • #31
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Кочо Честименски ( преди 1 месец )
    Аз искам дизел. Да си пътувам с него по 2-3 хиляди километра в посока. Wizz и Ryan Air станаха много нагли. Навит съм на нещо с поне 2 литра обем. 3 литра редови шестак е оптималният вариант. Имам предвид нови автомобили.
  • #30
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Как така никой не ще дизел? Точко митичен все още се вози на дизел!
  • #29
    3 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    До пръцльо. Колко пъти да ти се повтарят че времето на електромобилите ще дойде единствено и само когато се изравнят цените с ДВГ и нито ден по-рано? Кое точно не разбра на ДЪЛЪГ ПРОЦЕС? ДЪЛЪГ И НЕОБРАТИМ. В момента е само началната фаза в която електромобилите са подходящи само за 10% от шофьорите, като голяма част от тях НЯМАТ ЖЕЛАНИЕ ДА КАРАТ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ, дори те да са подходящи за тях и да има къде да ги зареждат. Цените на батериите, електромобилите и електричеството падат дългосрочно