IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #88
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тонката ( преди 1 месец )
    Европейските меки китки не искали дизел ми аз ще ги взема всичките ако успея.В Албания има пазар в Косово също в България....Европееца е все още абориген и такъв ще си остане.Балканските народи сме далеч по умни от тия ***...
  • #87
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Нафталин ( преди 1 месец )
    Потраква ли дизелячето , карайте си го..
  • #86
    1 rate up comment 1 rate down comment
    НеНенормален ( преди 1 месец )
    За мен проблема с дизеловите автомобили е на първо място с всички системи покрай дизелите - ЕГР, катализатор, ДПФ, АдБлу... Една красива и работеща надежна машина усложнена до такава степен че ме е страх като свърши гаранцията да попитам колко хиляди лева ще ми вземат за нов ЕГР. Данъците също са фактор, забраните за някой градове и центровете. Не е чудно че се купуват по малко. Жалко разбира се, смятам че дизелите са прекрасни автомобили...
  • #85
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гого ( преди 1 месец )
    Електричните имат бъдеще, но технологията още не е достатъчно развита, за да влезе в масова употреба и все още толкова ... екологични, колкото ни разправят. Да не говорим, че все още има големи запаси от нефт и газ и държавите добиващи тези изкопаеми не биха допуснали някой да ги лиши от печалбите им.
  • #84
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Ммммм ( преди 1 месец )
    Предстои извършването на 7 (!) милиона дизелови автомобили в Германия, само защото на студен двигател софтуера изключва еко буклшитовете. И то нов автомобили, на до 10 години. Германците са същите овце като нас. Колко автомобили, дето няма грижи, на бензин затриха последните две години... Евро 7 ще види сметката на останалите.
  • #83
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Димитър ( преди 1 месец )
    Тук се дялът от закупени нови автомобили и няма какво да му се мисли. Всеки човек мисли за себе си а не за екология,има и такива но са малко. Реално да всеки купува бензин или електрически защото първо той мисли за данъци и как този автомобил ще се продаде след няколко години. Дизелът от своя страна въобще не показва надеждност след определени километри те очакват скъпи ремонти по електрониката.
  • #82
    3 rate up comment 1 rate down comment
    raiders ( преди 1 месец )
    Купих си нова кола миналата година... ми.избора не беше голям и карам 3 цилиндъра... никога не си мислех, че ще се върна на вартбурга на баща ми или трабанта на дядо ми. Но това е еврогиското ни политика. Дизел само за тежките машини или корабите, ако караш по над 50к км на година. Тока бие всичко наред. По-мощтно от 99% от другите двг, много място вътре и багажник отпред, тихо, икономичност... само проблем е пробега и времето за зареждане. Това ще се коригира от китайците скоро, а цената е доб
  • #81
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Карайте си тостерите ,само ви чакам ,стари таратайки на супер цени ,един на цената на два нови тостера .....
  • #80
    4 rate up comment 2 rate down comment
    ВОДАЧА ( преди 1 месец )
    Това не е вярно. Френските села само дизели карат, просто там никой не прави социологически проучвания
  • #79
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Хмм ( преди 1 месец )
    След като на много места в Европа се забраняват дизелите, а се позволява само тостери да се карат ... какво очакваш? Хората не ги търсят, защото няма къде да ги карат, а не, защото не искат. Електричките са *** и всички го знаят, просто някой хора се опитват да се "приобщят" към модерното, като се правят на шутове.