IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #58
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Кочо Честименски, вземи си Мазда CX-60 - 6 цилиндъра, в ред, дизел, чист бил. Вземи, разкажи. На мен не ми стигаха парите за такова. :) Дизела има спад, защото няма предлагане, а на някои места с данъчните тежести и преференции за различните автомобили, правят икономически неизгодно, а не че хората не си го искат. Така че това с общото говорене какво искали или не искали хората, е по-скоро политически мотивирано. Още малко ще кажете, че всички българи искаме Пеевски. ;)
  • #57
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Бай Коста ( преди 1 месец )
    Никой не иска да си купи кола и да му я спрат със закон. Е, аз ще мина с друг номер. Ще карам дизела си, докато го спрат със закон. Евро 5 е, в България няма да е скоро, иначе ще падне правителството.
  • #56
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Кочо Честименски ( преди 1 месец )
    За Ивеко има доста поговорки...не стига на далеко... VW Taigo дизел никога не е имало. За дълъг път по-добро от дизела няма.
  • #55
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Г. ( преди 1 месец )
    Кухи "зелени" ***! Естествено, те почти го спряха. Яка пропаганда на електрокари и безумие на високи цени!
  • #54
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Новите дизели вече не струват, двама колеги карат бусове ивеко от последните 4 години и единият на 370 000 се скапа адблу-то, от там някакъв проблем с филтъра и от там сменя и турбо... Другия с 200 хил светна лампата на адблу-то и се обади на някакъв да избуши филтъра и за сега май му се размина.
  • #53
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не знам колко изкуствено е бил наложен дизела, но пъти по-изкуствено ще го спрат.
  • #52
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Преди време гледам фолксваген Тайго начална цена от 18-20 хил евро, дизелов тръгваше от 32-34. Много ясно че много малко хора ще ги купуват
  • #51
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    А такива Короли и преди нямаше много, нормално е и сега да няма,а и ръждясват след 25-тата година, това е вярно, но ако се поддържа няма проблем и с това.
  • #50
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До Бори ( преди 1 месец )
    Да де, то затова Аудито е такъв кораб и не върви, отделно че му е тромав и мотора 8 клапанов като на стара Лада. Королата е много хубава и пъргава кола, но като не си я карал си хвалиш Аудито. Ама аз съм ги карал и двете и знам,че Королата е несравнимо по-добрата кола и много лека за управление, за разлика от Аудито. Ама всеки да кара каквото иска,само отбелязвам да не се хвалиш,че точно това Ауди върви някъде някога хаха Ако това Ауди според теб върви не знам какви коли си карал.
  • #49
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Бори ( преди 1 месец )
    Троши ти се главата колко короли Има във бг и колко аудита бе тарикат със королата при малко по сериозни удари си мъртъв на аудито едната врата тежи колкото две на тоя гнилоч лека вечер вече няма дъвки турбо даже и там я няма тази кошница