IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #78
    16 rate up comment 2 rate down comment
    peter1 ( преди 1 месец )
    Дизелът движи света в буквален и преносен смисъл на израза! Платени статийки от този вид, няма как да променят нито фактите, нито бъдещето на ДВГ. Европа не е света. Дизелът бил губил от електричките... Това е цитат от пасквила по-горе :) Наистина, невероятно *** твърдение, достойно за съжаление!
  • #77
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Иво ( преди 1 месец )
    Е как никой не търси дизел след като из Европата се движат милиони такива и в близките 20-най малко години ще ги има.Аз също съм фен на дизела и нямам намерение да го заменям с друго... Евро 6 и да го д.. хат евроджендъ..те
  • #76
    2 rate up comment 17 rate down comment
    Здрасти :) ( преди 1 месец )
    Дизелите си изпяха песента, бъдещето си е в тока, който го оспорва си има негови си софтуерни прични. *** е, че както при дизела цената на горивото изхвърча яко - беше стотинки, в близко бъдеще ще ни бръснат яко и с тока а всичко е на ток....Ще се греем обаче на дизел ( с всякви филтри и екошмекерий) щото ще поевтинее и какво...вуна по г,ъзо...
  • #75
    19 rate up comment 4 rate down comment
    Подобрител ( преди 1 месец )
    Он пуши по две кутии цигари на ден,и люска всека вечер по половин кило ракия,*** иначе си пие кафето с кафява захар щото било здравословно. Кладе кюмбето или камината с дърва,*** иначе дизела му пречеше на въздуха. Дизела е катър,работно муле, издръжлив и здрав. Бензина е бижу,наслада за слуха. Особено V6 и V8. Електричката е боклучак,създаден за ваксинирани ***, викащи Слава оСрайне.Все едно да гледаш филм без звук. Мазохисти тръгнали на път,и спрели да ядът за се зареди тостера
  • #74
    6 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За изцяло новите автомобили почти няма смисъл от дизел - има достатъчно добри турбинирани бензинови четирицилиндрови двигатели с приличен въртящ момент и характеристики, а и за града и извънградско стандартните бензиновите хибриди (HEV) са добро решение за икономия. Още повече се вижда докъде водят старите дизели с премахнати DPF, EGR и т.н. - през зимата в София не може да се върви по големите булеварди пеша. Товарните автомобили ги изключвам - там все още има някаква логика.
  • #73
    13 rate up comment 2 rate down comment
    До 71 ( преди 1 месец )
    А ми просто не е вярно
  • #72
    9 rate up comment 2 rate down comment
    фв ( преди 1 месец )
    В софето дето няма де спрат за цигари, камо ли да паркират, и ги качват по тротоарите и в калта пред блока на два ката, къде ще си навключат ПЛУГ/ИН хибридите, че не ми е ясно
  • #71
    19 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тъпотията е безгранична,цял свят живее с дизела но на някой им пречи,икономиката и всичко каквото ви се доставя е чрез дизел,или дизел или живейте на луната,който има пари и иска чист въздух там му е мястото.
  • #70
    7 rate up comment 29 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    А ми то в дизела няма логика. 1400км правел с едно зареждане. Кой *** умник реши че аз ще пътувам 1400км с кола а не със самолет
  • #69
    13 rate up comment 31 rate down comment
    някой си ( преди 1 месец )
    Ей, най накрая доживях тая смрад да спре. Има още докато съвсем я изместят от пазара, но и това ще стане. За 10 г. от 52 % до 8 % изглежда отлично. Не ме интересува с какво ще я заменят, важното е да не смърди като си отворя прозореца и комшията да си купи друга кола, а не тая смрад.Бай *** с теориите му за "дизелчето" колко прекрасно било. Е, на ти, прекрасно. Евтино и тънко да мине, а колко народ едвам диша от тези *** не е важно. Лека му пръст на дизела и дано го забравят завинаги !