IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #8
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    До Хм.Декември миналата година продадох старата си 9 годишна кола с пробег 282000 километра,без да съм имал проблеми с турбото,адблу и доливане на масло.
  • #7
    13 rate up comment 5 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    Електричка върши работа за в града и на къси разстояния,ако имаш гараж да си я зареждаш.За останалите има хибриди.
  • #6
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    За товарни и лекотоварни автомобили дизела е незаменим.Затова продажбите на електрически товарни камиони и бусове са мижави.Тесла Семи и Сайбъртрък са бутикови модели и нямат шанс да станат масови.
  • #5
    13 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Петърчо, защо лъжеш, че никой не иска дизел? Наш *** му дай тракащ пушилник и ако е и немски"премиум" си удря гъъзза в тавана, нищо, че не се знае на колко километра и колко пъти е удрян! Важното е да е дизел и немски "премиум" и почва да ходи ,и да гледа все едно е хванал Господ за оная работа!!
  • #4
    14 rate up comment 6 rate down comment
    Хм... ( преди 1 месец )
    През последните години надеждността на дизеловите двигатели спадна доста. Както споменаха преди мен, турбините са проблем, но не само. Грижи създават и системите за намаляване на емисиите - дпф филтри и адблу. Имам директно сравнение на един и същи двигател на товарен автомобил, който при старата версия (без адблу) е вече на 400 хил. км и няма никакви проблеми, докато по-новата модификация започна да се обажда още на 100 хил. км - харчи масло, грешки, адблу проблеми...
  • #3
    12 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тук във форума имаше един заклет нафтаджия, който си късаше ризата да доказва, колко мега, гига, хипер, извънземна технология е дизела. Денонощно пишеше глупости как дизела е бъдещето. В момента същият индивид е форумният електропитек. Пак си къса ризата да обяснява за електрокарите. Речника му е същия както беше за дизелите. Всички му се подиграват и му се смеят, но той не спира да бълва глупости.
  • #2
    16 rate up comment 11 rate down comment
    123 ( преди 1 месец )
    И накрая какво се оказа, че Тойота за пореден път е изпреварила бъдещето с хибридите. Помните ли, когато не особено умните немчуги бълваха дизели и се подиграваха на хибридите, правеха фалшиви тестове, за да докажат по типично лъжливият за тях начин, че дизела е бъдещето. Накрая какво стана всеки знае. Сега същите немчуги правят меки (като тях) хибриди. Понеже нямат много в главите си да направят пълен хобрид, правят имитиращ продукт с моторче за чистачки, за да излъжат пак системата.
  • #1
    8 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Няма милионници съвремени дизели, докато бензинови има. Дизела беше едно време надежден, когато беше атмосферен. Сложиха му обаче турбо, стана по-бърз наистина, но това се отрази на здравината. По същата причина бензиновите с принудително пълнене мотори не са надеждни толкова, колкото атмосферните. Все ще Тойота и Хонда правят такива двигатели, кото правят много километри без проблеми.