IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #28
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Бори ( преди 1 месец )
    Голям смях имаме две аудита дизели едното е 1993 другото 2011 никакви проблеми.Преди година ходихме на море със старото и жена ми ме пита защо изпреварваме новите коли като спряли,обясних и че са електрички и три цилиндрови резачки.Та така тди 1z колата вече е на 860000 хиляди ако закача някой от тези пластмасови кошери ще му остане само подглавника,още е със оригиналното гърне харчи пет на сто със 140 и не му се сменя батерията смях баче смях
  • #27
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Бори ( преди 1 месец )
    Голям смях имаме две аудита дизели едното е 1993 другото 2011 никакви проблеми.Преди година ходихме на море със старото и жена ми ме пита защо изпреварваме новите коли като спряли,обясних и че са електрички и три цилиндрови резачки.Та така тди 1z колата вече е на 860000 хиляди ако закача някой от тези пластмасови кошери ще му остане само подглавника,още е със оригиналното гърне харчи пет на сто със 140 и не му се сменя батерията смях баче смях
  • #26
    9 rate up comment 11 rate down comment
    Бори ( преди 1 месец )
    Голям смях имаме две аудита дизели едното е 1993 другото 2011 никакви проблеми.Преди година ходихме на море със старото и жена ми ме пита защо изпреварваме новите коли като спряли,обясних и че са електрички и три цилиндрови резачки.Та така тди 1z колата вече е на 860000 хиляди ако закача някой от тези пластмасови кошери ще му остане само подглавника,още е със оригиналното гърне харчи пет на сто със 140 и не му се сменя батерията смях баче смях
  • #25
    2 rate up comment 7 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Хайде още един патологичен лъжец! Дали пък не казах точно обратното - в краткосрочно бъдеще най-търсени ще са хибридите и Toyota ще има огромни печалби през следващите няколко години, защото ще продава като луда И на практика може да продава и по 15 милиона, но няма топки да ги произведе. А печалбите ще са огромни, защото няма да инвестира като останалите в електромобили и ще си спести разходите. Ще продава докато се изравнят цените на електромобилите и тогава ще се *** рязко. Няма електромоби
  • #24
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 месец )
    А който си мисли че времето на електромобилите с батерии е дошло - ха-ха-ха, няма и 16%, при това с огромни субсидии. Ако спрат субсидиите дали ще останат и 10%?
  • #23
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 месец )
    До 16: Е те автомобилите с водородни горивни клетки са си електромобили, просто тока идва не от голяма тежка батерия, а от малка батерия и горивна клетка.
  • #22
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 месец )
    Тротинетка, как беше поредната паднала опорка, че хибридите нямали били бъдеще? Хех, голям си визионер, няма що. Прехода е ясен че вървим към електрификация, но големият проблем е да се уцели момента. И това най-добре го прави Тойота засега, които ти толкова обичаш да мразиш.
  • #21
    1 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Знаеш ли какво отговори гост тогава? Питай го да ти кажа ако не го е срам?
  • #20
    3 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Въпросите ми от 2020: " 2 завода на пълен капацитет са милион автомобила годишно. Следователно ПРОБЛЕМА НЕ Е ДА ГИ ПРОИЗВЕДАТ, а ДА ГИ ПРОДАДАТ. Още догодина ще са завършили двата започнати завода с теоретичен капацитет над 2 милиона - точно колкото годишните продажби на Mercedes или BMW. Смяташ ли че като имат заводите, ще могат да продават по толкова автомобили годишно? Догодина като започнат следващите два, които ще завършат през 2022 , смяташ ли че ще могат да продават по 3 милиона тогава?
  • #19
    2 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    До ха-ха. Ами когато говоря за електромобили А ти си представяш Тесла, точно както когато говоря за критични технологии и материали А ти си представяш рядко земни метали, просто не говорим на един и същ език. Правилният термин се нарича функционална неграмотност. Събеседникът ти си представя че си му казал неща които никога не си си помислил, като може да се закълне че ги е чул с ушите си и дори ще мине през детектор на лъжата, ЗАЩОТО ВЯРВА ЧЕ СИ ГО КАЗАЛ