IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #18
    4 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Виждаме. Как да не виждаме че бъдещето принадлежи на водорода. Днес по улиците познай колко водородни и колко електрически автомобила видях? Няма как да знаеш. Само 20 електрически. Всъщност знаеш ли колко водородни автомобила съм видял на живо през целия си живот? 20 пъти по-малко отколкото електрически видях днес. Ти виждал ли си на живо водороден автомобил? Това е като светия граал - всички говорят за него но никой не го е виждал. Е за водородните си има изключения, потвърждаващи правилото.
  • #17
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Сега да кажа на полу-айдеота дето беше защитник на немските дизелови тракалници,че бъдещето освен на ел.автомобилите е и на водородните коли с горивни клетки. Не на дизелите очевидно. Нека сега нахалства и пак да спори с мен !
  • #16
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Водородните коли с горивни клетки са също бъдещето,защото водородът е най-разпространеният химичен елемент в природата. С ВЕИ технологиите той се извлича от водата примерно по екологичен начин и колкото повече се употребява толкова по-евтна ще става технологията за извличането му,а емисиите са 0 и вода.
  • #15
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Тесла бавно и сигурно постига ръст от 50% и ще произвежда по 20 милиона електромобила дори преди 2030 година, тротинетка.
  • #14
    4 rate up comment 8 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Електромобилите БАВНО, но сигурно ще заменят ДВГ, включително хибридите с ДВГ. Любопитно ми е какво според тебе ще замени електромобилите след това? И аз съм си задавал този въпрос, но не се сещам за по ефективна технология, която да го направи?
  • #13
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 месец )
    Sic transit gloria mundi. Това е съдбата на върховото постижение на лоясалите немски мозъци - канцерогенният тракащ дизел. Щедро субсидирата технолигия през по-ниски акцизи за дизела в сравнение с бензина. Това е и съдбата на всяка технология изкуствено наложена чрез субсидии. Да се готвят електричките. А европейците можеха да лицензират хибридната технология на Тойота и сега щяха да произвеждат хибриди на огромна печалба, а Европа да е далеч по-чисто място от гледна точка на вредните емисии.
  • #12
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Алекс ( преди 1 месец )
    Европа беше единственото място по света,където дизеловия двигател беше популярен.Дизелът е за трактори и камиони.
  • #11
    9 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Хаааахахаха, имаше тука в тоя форум един полу-айдеот, който убеждаваше всички ч,е немските дизели били бъдещето и бии много модерни и имало забележете съвременен дизел. 100 пъти му повторх,че бъдещето са хибридите и ел.колите,а Тойота е основоположник в авто индустрията и не дизелите,а хибридите са модерната и сложна технология. Сега искам да му видя физиономията!
  • #10
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Diesel Power ( преди 1 месец )
    Това, което статистиката не взима в предвид е, че се предлагат все по малко модели с дизелов двигател. И да искаш да купиш няма избор на нови модели. Французите имаха прекрасни мотори. Сега имат само един 1.5 литров дизел. Японците с изключение на Мазда спряха производството.
  • #9
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Шоурумите са пълни с всякакви хибриди и електрички,а аз трети месец чакам да ми докарат най-обикновенна дизелова шкодичка.Мдаа,няма търсене на дизели Петърчо.Правят ги само по поръчка.За сметка на това половината летища само в Германия са задръстени от Тесли.