IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Почти никой вече не иска дизели – рекорден спад в Европа

За първи път в историята те бяха изпреварени от plug-in хибридите по продажби

Скандалът „Дизелгейт’’ и резкият завой на Брюксел към електрическите автомобили направиха неузнаваемост на европейския автомобилен пазар. Само десетилетие беше достатъчно, за да може гордостта на германската техническа мисъл - дизеловият двигател, да загуби рекордните 38,8% дял на европейския пазар. Днес продажбата на нови автомобили с дизелови двигатели е на дъното, а в статистиката на популярността те изпреварват автомобили с електрическо задвижване.


продажби


През 2015, когато световните медии за първи път разпространиха информация за фалшифицирането на резултатите за емисиите на отработени газове от Volkswagen, беше и най-добрата година в историята на регистрациите на дизелови автомобили в Европа.

Леките автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, постигнаха 51,6% от регистрациите по това време, което доведе до годишни продажби от над 7 милиона единици. За сравнение, в края на 2024 той беше само 11,7% от пазарния дял и по-малко от 1,27 милиона регистрации. Това е повече от пет пъти по-малко.

Дизелът губи от електричеството

Като се вземат предвид кумулативните данни от европейските пазари за първите осем месеца на тази година, дизеловите автомобили представляват скромните 9,4% от регистрациите. За сравнение, чисто електрическите автомобили (BEV) представляват 15,8% от продажбите, бензиновите автомобили представляват 28,1% от регистрациите, а хибридните автомобили, които доминират в класацията за популярност, завладяват 34,7% от европейския пазар.

Бързият темп на промени в офертата и предпочитанията на купувачите се доказва и от данните на ACEA само за август. В класацията за регистрация за първи път в историята дизеловият двигател току-що отстъпи място на plug-in хибридите. През август делът на дизелите в общите продажби на нови леки автомобили в страните от Европейския съюз спадна до 8,8%, а plug-in хибридите достигна 10,4%.

Plug-in хибриди са по-популярни от дизела

Рязкото нарастване на интереса на клиентите към plug-in хибридите не е случайно. Продажбата им в момента е един от най-ефективните начини (освен електрическите автомобили) за намаляване на баланса на емисиите на CO2 на производителя и избягване на санкции от Европейската комисия за превишаване на лимита, определен за всяка марка. Поради тази причина все повече дизелови и бензинови автомобили изчезват от предложенията на пазара, а производителите се конкурират в допълването на ценовите си листи с plug-in хибриди.


PHEV


От началото на годината до края на август над 631 000 такива автомобила вече са пуснати по пътищата на Стария континент, а увеличението на регистрациите на много пазари надхвърли 50 процента. Най-високият (+99,9%) е регистриран в Испания. Продажбите на plug-in хибриди също се увеличиха рязко в Германия (+61,2%) и Италия (+62,6%).

Бензин или дизел: кой двигател е по-надежден

В същото време верига от сервизи в Европа направи любопитно сравнение на надеждността на бензиновите и дизеловите двигатели. Експертите проведоха сравнителен анализ на надеждността на силовите агрегати, изучавайки статистиката на неизправностите на двигателя и скоростната кутия въз основа на собствена база данни.

В проучването са участвали над 175 000 автомобила, преминали през сервизите от групата Rolf през последните 5 години, като са проверени до 112 отделни елемента от всеки модел. За сравнителния анализ експертите са се фокусирали върху два ключови компонента - двигател с вътрешно горене и скоростната кутия (скоростна кутия). Проучването е проведено върху автомобили с пробег от 100 000 до 200 000 км.

Вероятност за теч на масло от двигателя и скоростната кутия

Най-често срещаният проблем за автомобилите с този пробег са течовете и замърсяването на двигателното и трансмисионното масло. Това явление се отчита почти по-равно при двата агрегата. И вероятно то да се появи при бензинов модел е 59%, докато при дизеловите автомобили е 52%. По този начин дизеловите силови агрегати демонстрират по-висока надеждност по този параметър.


двигател


На второ място сред проблемите са неизправностите на изпускателната система, а именно катализаторите и филтрите за твърди частици. В тази категория автомобилите с бензинови двигатели се оказват по-надеждни - процентът на повреда при тях е 25,9% срещу 29,4% за дизеловите коли.

Надеждността на съвременните коли се повишава

Обобщавайки сравнението на всички тествани параметри в избраните агрегати (двигател с вътрешно горене и скоростна кутия), експертите правят извода, че съвременните автомобили като цяло демонстрират повишена надеждност. Пробегът, който преди се смяташе за критичен, сега се понася от тях без сериозни последици - честотата на сериозни повреди и повреди не надвишава 17%.

Що се отнася до цялостната оценка на надеждността, дизеловите автомобили показват резултат само с 0,5% по-добър, което е в рамките на статистическата грешка, което означава, че можем да говорим за приблизителното им равенство в надеждността с бензиновите модели.


0 от 500
  • #68
    20 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    ..Утре ако кажат че е европейско да ходиш със жаба на главата, няма никакво съмнение, ще бъде масово аргументирано изискване, и хиляди много модерни вчера позабогатели смешковци имитиращи Запад, ще тръгнат със жаби по главите, и ще изискват всеки несъгласен с тях да кърти камъни в Белене, защото е противник на демокрацията и евро ценностите щом не иска жаба на главата, всъщност тласка бъдещето на страната към СССР. + глоба доживотна, че не иска зелена политика(жаба)
  • #67
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Бори ( преди 1 месец )
    Б4 ще сравняваш със японец много си зле тъпчо чети малко и си карайте трошките било нестабилно ти си болен мозък да сравняваш Ауди със това недоразумение за стабилност
  • #66
    10 rate up comment 2 rate down comment
    По-бързо "евро ( преди 1 месец )
    Хах, направо "евро 12" изискване, И ДА ЯДЕТЕ ЯКО КАКАЛЯШКАТА И БУХАЛКИТЕ на 70% от EU обществото, които не могат да си купят нови трошливите лъскави каляски за 60-80хил евро. Хайде, тамън да ви паднат извратените умопобъркани правителства, и в Европа също, щото като гледам точно, ама точно натам вървят нещата! Наскоро позабогателите в схеми с ЕU пари изведнъж "модерни" пош смешници и администрацийка така и не разбраха че ще провокират гняв в над 2-3млн души, а 60хил са всичките им питбулчета
  • #65
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Вагаджия ( преди 1 месец )
    TDI завинаги
  • #64
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Споко евро ястреби ( преди 1 месец )
    До вчера най-поръчваните нови коли, бяха именно дизел. Не виждам защо скачат като ястреби комплексирани хора, (отделно и БОТ-ове - стотици телефони със СИМ-карти на рафтове в сървърно, свързани с нет, софтуерно използвани за пропагандни коментари и сформиране мнения в обществото) относно изкл агресивната "зелена" политика на ЕС. Те и ръчки нямаше да има след 2020, само автомати, и дезели уж нямаше да правят след 2016, и от 2022 нямаше да има ДВГ изобщо.. то се вижда, че не става така.
  • #63
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Карах дизел 16 години (6цил и 4цил) от две години карам отново бензин но турбо. Бях забравил колко е тих и как няма вибрации. Имаме и Корола хибрид както и по едно врем ФВ плъг-ин хибрид. Не мога да си представя пак да се върна на дизел дори и да е Ес-клас. Имаме доста служебни хибридни Камрита, 230 коня 2.4 бензин, харачат 5/100 градско. Никой не му пука за разхода на служебни коли но наистина харчат толкова. Извънгардско с мнооого настъпване 7-8./100.
  • #62
    8 rate up comment 10 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Не мисля че има смисъл дори да се коментира влизането на дизелите отделящи сажди в грядовете пълен бан на дизеловите бо клуци
  • #61
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Мда ( преди 1 месец )
    За дизела в Европа с пълна сила важи максимата - "Да си купиш фабрика на 9 септември 1944" При тоталната неяснота следващите 10 години ще можеш ли или не да си караш колата, а да я продадеш е почти сигурно, че няма да можеш, как да си купиш?Хем плъг-ин хибридете лъжели и замърсявали повече и харчели повече, пък хем ги купуват повече! Защо? Защото никой не говори за забрани за плъг-ини в централните части на градовете
  • #60
    6 rate up comment 10 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Дизела е бавна кола за пенсионери. Дори в Сащ вановете са бензин.
  • #59
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дизела и бензина били еднакво надеждни между 100.000 и 200.000 км. Ок, какво става обаче между 400.000 и 500.000 км? Бензиновите там ги няма - не могат да доживеят до толкова.