fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #47
    швабен зи каскен ( преди 1 година )
    В Германия ни агитират за пестене на енергия от отопление,ти ми приказваш за износ през зимата.
  • #46
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 44. Сега за запетайките ли ще се заяждаме? 416 евро, а не лева. Поне разбра ли откъде идва това число? Толкова е средната цена на електрическата енергия за първото тримесечие за 2024 на французите. Толкова ще ни струва евтиния атомен ток за който толкова говорите. А откъде идва излишъка на възобновяема енергия в Германия през зимните нощи, ще ви оставя да погадаете за да се посмея още година две, докато се усетите. Няма нищо че съм ви го казвал стотици пъти вече и не можете да го запомните.
  • #45
    анонимен ( преди 1 година )
    Откъде излишък на ток нощес през зимата.Ти си изТрещел тотално неМИТ Бустер.
  • #44
    анонимен ( преди 1 година )
    До 46. 416 лева са 830 лева без ДДС.Колко процента е ДДС?Ти изтреще бе неМИТ Бустер.
  • #43
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 39. Откъде черпиш тези глупости, при положение, че в Германия слънцето пече доста по-слабо и по-малко отколкото в България например, да не говорим че добивът е почти два пъти по-нисък отколкото в Испания? Ако цените на тока в Европа падат в обедните часове, това не е защото Германия произвежда ток от слънцето, а защото в Европа се произвежда ток от слънцето. Германия изнася най-много енергия нощно време през зимата. Хайде напиши си домашното, преди да се изложиш отново.
  • #42
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 38. Пак те питам, каква е логиката да уловиш отделения от въглишна централа 1 тон въглероден диоксид от производството на 1 мегаватчас електрическа енергия, като затова изхарчиш 10 мегаватчаса електрическа енергия, за да произведеш 1 мегаватчас - 1000л синтетично гориво? Не е ли по-логично, да ги съхраниш в батерия и използвайки 9 мегаватчаса въобще да не отделяш 9 тона въглероден диоксид? По този начин с едно и също използвано количество енергия, въглеродния отпечатък ще намалее 9 пъти
  • #41
    MythBuster ( преди 1 година )
    Гостенино, откъде го внасят този ток и на каква цена? Все още ли мислиш че внасят евтин ток от Франция?
  • #40
    MythBuster ( преди 1 година )
    И понеже не можеш да смяташ, 416 лв са 830 лв, без ДДС, което ще рече над 1 лв за киловатчас евтин ядрен ток за който дружно мечтаете. И това е цената на тока на вече изплатените ядрени централи. Цената от новите е значително по-скъп. Докато цената скъпият ток от възобновяеми източници в Германия е 40 стотинки с ДДС. Ти коя цена предпочиташ за зимата, като те изкарат на борсата?
  • #39
    Гост ( преди 1 година )
    А ти си обратното на остър.Енергията в Германия е достатъчно само по обяд през лятото,тогава цената пада до нулата.В останалото време не стига и внасят.
  • #38
    анонимен ( преди 1 година )
    Бустер4о, въглеродния диоксид е без значение от какво гориво ще го получиш.Дали от петролно или синтетично все тая.Разликата е при синтетичните горива диоксида не се увеличава,върти се диоксид гориво диоксид гориво.Докато от петролните горива се увеличава и натрупва.
fallback
Последни