fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #27
    Гост ( преди 1 година )
    Новина от 4 септември 2023 година.
  • #26
    Гост ( преди 1 година )
    До 23.Чува гласове,гуру Мъск му ги нашепва в ушенцето.
  • #25
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 22. Пак ли ще ме караш да чета нещо, което вече съм ти казал? Това което го четеш от преди Германия да затвори атомните си централи ли е или след това? Или пак нещо не разбрал, че вчерашната истина днес вече не е истина, защото фактите са се променили? Пак ли ще ме питаш посред нощ колко е производството на слънцето в момента? Или ще ме пращаш да чета с тати от момента в който им спряха кранчето на газа за да говорим по теми извън контекста?
  • #24
    Гост ( преди 1 година )
    Само за август Германия е купила 6505 гигаватчаса вносен ток.ВЕИ в Германия не стига за лятото,той бустер4о твърди за най голям износ през зимата.Време ти е за нов бустер.
  • #23
    анонимен ( преди 1 година )
    19-ти, незнам къде ги четеш тези неща за Германия, но като живеещ тук и следящ новни и политика - няма връзка с това, което бълваш. Пак казвам, може да върти далавери да препродава ток.Но производството от перки и солари не им стига! Понеже зелените затвориха АЕЦ, сега се кланят на Франция и Полша за ток. А дори пуснаха централите на въглища. ДА не говорим, че и на северно африканските държави се молеха нещо, ама май получиха пръст..
  • #22
    Гост ( преди 1 година )
    Потърси в гоогле Германия внася ток и чети.
  • #21
    MythBuster ( преди 1 година )
    Я сметни и колко милиона литра гориво са необходими за изминаване на 39 милиарда километра годишно? Колко пари струва това гориво на година? Колко тона въглеродни емисии се отделят, дори да приемем оптимистичните 150 гр на километър? Колко батерии могат да бъдат произведени на година, ако приемем, че за производството на една батерия се отделят 7 тона въглеродни емисии?
  • #20
    MythBuster ( преди 1 година )
    "АКО СМЯТАМ ПРАВИЛНО при средно 20 кВч/100 за тях се нуждаеш от 780 ТВ енергия (това е без товарните автомобили)... ако помня правилно годишното производство на енергия в БГ е към 40-50 ТВ. " Не смяташ правилно, пробвай пак! Поне помниш правилно, ако не можеш да смяташ. Годишното производство е толкова, а годишното потребление на България е 30TWh. Хайде сметни правилно от колко ток се нуждаят на година три милиона електромобила, да видим дали можеш от втория път.
  • #19
    MythBuster ( преди 1 година )
    Гостенино, ще ми обясниш ли тогава защо Германия произвежда най-много ток от възобновяеми източници и има най-голям износ на ток именно през зимата, а не през лятото по твоята логика? Дай да коментираме факти и цифри а не измишльотини и ВЯРВАНИЯ? До тук твърденията ти нямат нищо общо с истината. Сега си запиши какво ти казвам, за да не си разбрал обратното. Тази зима ще е първата в която Германия ще има проблеми с липсата на енергия, защото си затвори работещите АЕЦ които няма да може да компе.
  • #18
    Гост ( преди 1 година )
    Германците разчитат на перки и фотоволтаици.През лятото се получава, цената пада до нулата.Производителите с ВЕИ централи пищят за субсидии и са заплашени от фалити.През зимата разчитат на вносен ток от въглища от Полша и на ток от АЕЦ от Франция.Зелените в Германия ще изпаднат от парламента на следващите избори в Германия.
fallback
Последни