Някои от големите производители на камиони в Европа, поеха по пътя на въглеродно неутрален сектор. Daimler, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco, и Ford подписаха меморандум да спрат да продават машини с конвенционални двигатели до 2040 година. Или с десетилетие по-рано от първоначално планираното.
Индустрията се очаква да похарчи между 50 и 100 милиарда евро за разработката на технологии за използване на водород, електричество и чисти горива. В меморандума, подписан от компаниите, се описва и заявка и по-широко разпространение на инфраструктура за новите задвижващи технологии, както и за по-високи такси за въглеродните емисии, които ще помогнат да се задейства промяната.
"Ако искаме това да се случи, трябва да работим всички заедно", заявява шефът на Scania Хенрик Хенриксон, който е председател на борда на тежкотоварните производители в асоциацията на автопроизводителите АСЕА.
Меморандумът на производителите на камиони идва в отговор на опитите на европейските регулатори и правителства да елиминират емисиите в областта на транспорта. ЕС планира да редуцира емисиите на СО2 с 50% до края на това десетилетие. Великобритания вече заяви, че ще забрани продажбите на нови бензинови и дизелови коли до 2030 година и ще се опита да прекрати използването на дизеловите товарни машини.
Производителите на камиони, под шапката на АСЕА, работят с института Потсдам по изследвания за най-добрите технологии и подходи. Директорът на института проф. Йоахн Рокщрьом заяви, че сегментът на транспортните машини е сред най-трудните за декарбонизация сектори. "Той е гръбнакът на всяко общество в днешния свят, но трябва да сме наясно, че тези машини са много зависими от двигателите с вътрешно горене, за да транспортират всички стоки за всяка индустрия".
Докато технологии като електрически задвижвания с батерии работят при автомобили за градски и крайградски доставки, камионите, извършващи дълги курсове все още се нуждаят от дизела, заради нуждата от голям пробег. Водородът, който иска собствена инфраструктура за зареждане, е предпочитано решение за камионите, извършващи дълги курсове, но в по-краткосрочен план ще трябва да се заложи на биогоривата за намаляване на емисиите.
Хенрик Хенриксон добавя, че няма как една технология да свърши цялата работа, и с времето ще се наложат няколко, като дори ще се използват паралелно. При всички положения, промените ще изискват значителни инвестиции в инфраструктура, независимо дали става въпрос за зарядни станции за електрически или водородни машини.
Ще е нужно също и подобряване на електропреносната мрежа, за да може тя да издържи големите натоварвания, които ще се получават при зареждане на електрически камиони на дадени места, както и заради очакваното поголовно нарастване на броя на електромобилите в Европа.