Швейцария е на път да стане първата държава в Европа, която ще въведе компенсиращо данъчно облагане за електромобилите, съобщава ANSA. Федералният съвет на страната е открил конституционна процедура, която да позволи да бъдат таксувани електромобилите и средствата да отиват за поддръжка и разширяване на пътната мрежа.

Към март тази година в Швейцария имаше регистрирани 202 530 електрически автомобила (4.5% от целия автопарк) и 100 918 плъг-ин хибрида
5.8 цента на километър или 22.8 цента на киловатчас?
Предложението предвижда две възможности - или такса на изминато разстояние в размер на 5.40 швейцарски франка (5.78 евро) на 100 километра, или така при зареждане на електромобилите в размер от 22.8 цента на киловатчас. Новото правило трябва да бъде потвърдено от референдум, но според социолозите ще го спечели с лекота, и се очаква да влезе в сила до 2030 година.
Как да се компенсират загубените приходи от акциз?
Швейцария търси решение на проблем, пред който са изправени и всички други държави в Европа. Поддръжката на пътищата на континента най-често се финансира с приходите от данъци върху автомобилите, и най-вече от акциз и ДДС върху горивата. Електрическите автомобили обаче не плащат тези данъци, а за да се насърчи масовизацията им, на много места са освободени и от други такси, като ДДС при покупката, данък МПС и пътен данък.
В Швейцария пътната инфраструктура се финансира от FOSTRA, Фонда за националните пътища и трафика. Събраните средства в него се ползват и за пътища, и за подобряване на градската среда в населените места.

Електромобилите амортизират пътищата повече
Идеите на Федералния съвет се подкрепят напълно от Швейцарския туристически клуб, TCS - най-влиятелната организация на автомобилистите в страната. TCS разпространи становище, че "независимо дали използват електрически мотор или вътрешно горене, всички шофьори в бъдеще ще трябва да участват в инфраструктурните разходи".
Някои експерти дори изказват мнение, че електромобилите трябва да плащат повече, защото като цяло са значително по-тежки от конвенционалните автомобили и съответно амортизират в по-голяма степен пътната мрежа.


0