IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Край на приказката: Електромобилите ще плащат по 5.8 евро такса на 100 км

Швейцария е първата страна, която ще въведе компенсиращо облагане за EV

Швейцария е на път да стане първата държава в Европа, която ще въведе компенсиращо данъчно облагане за електромобилите, съобщава ANSA. Федералният съвет на страната е открил конституционна процедура, която да позволи да бъдат таксувани електромобилите и средствата да отиват за поддръжка и разширяване на пътната мрежа. 
  
    
електромобили, зареждане, зарядна станция, Швейцария
Към март тази година в Швейцария имаше регистрирани 202 530 електрически автомобила (4.5% от целия автопарк) и 100 918 плъг-ин хибрида
   
      
5.8 цента на километър или 22.8 цента на киловатчас?

Предложението предвижда две възможности - или такса на изминато разстояние в размер на 5.40 швейцарски франка (5.78 евро) на 100 километра, или така при зареждане на електромобилите в размер от 22.8 цента на киловатчас. Новото правило трябва да бъде потвърдено от референдум, но според социолозите ще го спечели с лекота, и се очаква да влезе в сила до 2030 година.

Как да се компенсират загубените приходи от акциз?

Швейцария търси решение на проблем, пред който са изправени и всички други държави в Европа. Поддръжката на пътищата на континента най-често се финансира с приходите от данъци върху автомобилите, и най-вече от акциз и ДДС върху горивата. Електрическите автомобили обаче не плащат тези данъци, а за да се насърчи масовизацията им, на много места са освободени и от други такси, като ДДС при покупката, данък МПС и пътен данък. 

В Швейцария пътната инфраструктура се финансира от FOSTRA, Фонда за националните пътища и трафика. Събраните средства в него се ползват и за пътища, и за подобряване на градската среда в населените места. 
  
    
Швейцария, трафик, граница
    
     
Електромобилите амортизират пътищата повече

Идеите на Федералния съвет се подкрепят напълно от Швейцарския туристически клуб, TCS - най-влиятелната организация на автомобилистите в страната. TCS разпространи становище, че "независимо дали използват електрически мотор или вътрешно горене, всички шофьори в бъдеще ще трябва да участват в инфраструктурните разходи". 

Някои експерти дори изказват мнение, че електромобилите трябва да плащат повече, защото като цяло са значително по-тежки от конвенционалните автомобили и съответно амортизират в по-голяма степен пътната мрежа.
 
        

0 от 500
  • #50
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    До 50 - не ми се вярва. Акциза се събира много по-лесно и се събира като се произведе/внесе горивото. Ако го взимат при преглед е след като се употреби. Освен това пунктовете за ГТП не могат да взимат данъците. Ще е сложно и по-скъпо. Виж да има акциз и данъка на автомобила(винетка) да е на км е по-възможно
  • #49
    11 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Чудесно за българите. Даже ще трябва да им връщат пари, защото всяка следваща година пробега ще намалява вместо да се вдига.
  • #48
    22 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ако не сте разбрали правилно, да уточня. В цяла ЕС се гласят да махнат акциза върху горивата, и да го заменят с данък върху пробега. Минаваш годишен технически преглед, засичат ти километрите от предишния, и си цакаш. Никой него интересува дали си си зареждал от домашните панели, или от обществени зарядни.
  • #47
    8 rate up comment 10 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Вече щяхме сме дали практически примери с цифри и факти, ако се бяхте включили в дискусията, ВМЕСТО ДА СЕ ЗАЯЖДАТЕ И ПСУВАТЕ. Цената на киловатчас В Швейцария е 68 стотинки, а на бензина 3 лв и 60 стотинки. Първо трябваше да знаете тези цифри за да тръгнете въобще да правите някаква сметка, но троловете от тролфермата СМЕТКИ НЕ ПРАВЯТ.
  • #46
    7 rate up comment 9 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    "Досега само бързото зареждане на електрокар излизаше по скъпо от бензинов автомобил на100 км пробег.С таксата от 5,8евро/100 км и домашното зареждане на електрокар излиза по скъпо от бензинов автомобил." Ето го гостенина как прелетя през пространство времето и вече го облагат с 5,80 евро на 100 км и ВЕЧЕ НЕ МУ Е ИЗГОДНО да кара на ток. А всъщност ОЩЕ ДНЕС само таксите и данъците в Швейцария са 1,08 евро на литър И както казах отиват директно за пътищата.
  • #45
    2 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Пак питам ЦИТИРАЙ БЕ ПСИХОПАТ. Няма как да съм казал нещо което никога не съм мислил. Винаги съм твърдял че субсидиите са инструмент за завързване или за забавяне на нещо и ако се използва по предназначение, ще носи Блага за държавата, но обикновено просто ни бъркат в джобовете а овцете блеят, че тока им бил евтин въпреки че го плащат на мариците на 70 стотинки а на нас ни го продават на 7. Без да се усетите че безплатен обяд няма. България не произвежда и електромобили - субсидиите не помагат
  • #44
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Досега само бързото зареждане на електрокар излизаше по скъпо от бензинов автомобил на100 км пробег.С таксата от 5,8евро/100 км и домашното зареждане на електрокар излиза по скъпо от бензинов автомобил.
  • #43
    20 rate up comment 2 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Преди пет години, Точко ни наду главите с приказки колко било изгодно да се кара електричка, защото нямало данъци.Безплатно е само сиренцето в капана за електрически плъхоци.
  • #42
    1 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Това се нарича разговор по темата, ЗА КОЙТО ВИЕ НЯМАТЕ ЖЕЛАНИЕ, ЗАЩОТО СТЕ ДОШЛИ ДА ПСУВАТЕ!
  • #41
    5 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    България Акциз върху горивата около 0.800.85 лв/л (в зависимост от вида гориво)ДДС върху горивата 20% от цената на горивото В България НЕ ВСИЧКИ СЪБРАНИ АКЦИЗИ ОТИВАТ директно за пътища. Те отиват в държавния бюджет, а разпределението към пътната инфраструктура е по бюджетна процедура: ЧАСТ се разпределя чрез бюджета на Агенция Пътна инфраструктура ЧАСТ може да се използва за други държавни разходи Има и специален Фонд Пътища, който получава част от акцизите, но сумите са ограничени