fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #7
    MythBuster ( преди 1 година )
    Шменти, показах Ти как батериите намаляват въглеродния диоксид. Дай начина по който синтетичните горива го намаляват?
  • #6
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 4. Точно това е иронията, защото за да се отървем от въглищните централи, трябва да се изгради система за съхранение на възобновяемата енергия. А най-лесния начин са батериите. Тогава с всеки цикъл, всяка батерия ще спестява по един килограм въглероден диоксид за всеки киловатчас, който не е бил произведен от въглища. Например за производството на батерия 100kwh се отделят 7 т СО2, но за 1000 цикъла тя ще спести 100 тона с които могат да бъдат произведени 14 нови батерии без СО2.
  • #5
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Не само че НЕ, но дори и да може - не трябва! ТРЯБВАТ СИНТЕТИЧНИ!!! Само в това има смисъл!
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    3-ти, пак почваш да философстваш по твоите опрки. В случя не став дума за това, което илиза от аусхуа, а за производсвто на гориво / батерии. Това, че от електоркара няма емиси, то не означява, че е съвсем без. Прекалено оптимиситчно е да се разчита, че ще караш само с ток от вятър или солар а не от ***.
  • #3
    MythBuster ( преди 1 година )
    Хайде нали ти казвам аз, за да не ме изкарвате лъжец или да цъкате минуси на абсолютните факти които ви споделям, ти да кажеш колко въглеродния емисии се отделят при производството на една батерия и как синтетичните или био горивата могат да ги спестят? Както бил горивата така и синтетичните горива отделят абсолютно същото от ауспуха на абсолютно същото място там където живеят тая е много хора и вредата е максимална.
  • #2
    Русенец ( преди 1 година )
    В Булмаркет се произвеждат биогорива от рапица от години.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Айде сега напишете и за батериите - как се добиват съставките, как се произвеждат, какви са последиците и тогава да теглим чертата?
fallback
Последни