fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #37
    MythBuster ( преди 1 година )
    Иначе и аз мога да давам статии и цитати от тях:Електроенергията във Франция за следващата зима е два пъти по-скъпа от германската Френската електроенергия за първото тримесечие на 2024 г. се търгува при цена от 416 евро за мегаватчас, което е над два пъти повече от 169 евро в Германия
  • #36
    анонимен ( преди 1 година )
    Е то какво излиза от последната точка: Биогоривата изобщо не са Био, даже напротив.
  • #35
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 33. Ти си обратното на интелигентен. Първо казваш нещо, а само след пет минути твърдиш точно обратното. Само до преди малко Не ми ли обясняваше, че в един и същи ден има и излишък и недостиг на енергия? Защо смяташ че днес по обяд по време на излишъка цената беше 2 стотинки, а само след Точно един час от момента на писането на това мнение, след като се скрие слънцето заради недостигът цената ще стане 52 стотинки? А дали си вносител или износител, зависи от количествата внос/износ.
  • #34
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 32. Напълно съм съгласен с тебе. Не само в краткосрочен, а и в дългосрочен план, изкопаемите горива нямат алтернатива. Само изостанал в умственото развитие може дори да си помисли, че можем да ги заместим със синтетични и горива в какъвто и да е план, като ще да е след 50 год. Много по-логично е да си се движим на истински дизел, а уловения въглероден диоксид да си стои уловен без да го връщаме обратно. По този начин въглеродния диоксид ще намалява, а няма да го въртим да си стои все толкова
  • #33
    Гост ( преди 1 година )
    Има и друга статия,без ток през зимата.Става въпрос за миналата зима.Има недостиг на ток,пък били изнасяли.
  • #32
    анонимен ( преди 1 година )
    Важно е да има нафта! Щото без нафта сме загубени. Всичко ще спре без транспорт. Магазините ще се опразнят и ще умрем от глад. Инфраструктурата ще се разпадне. Няма да има нищо. Нито ток, нито вода, нито канализация, нито нещо ще може да се построи. Тия дето си мислят че тая икономика може да се движи на батерии явно са изостанали в умственото си развитие.
  • #31
    MythBuster ( преди 1 година )
    Но пък иначе най-важният ви извод е най гениалният. Синтетичните горива ще се произвеждат с излишекът от недостатъчната енергия! Много логично звучи и няма защо да не ВЯРВАТЕ на този който ви го втълпява.
  • #30
    MythBuster ( преди 1 година )
    Още миналата година, когато отложиха затварянето на атомните централи се уморих да повтарям че това ще е най-голямата им грешка. Ще видим дали съм познал още тази зима. Дано да съм лош пророк. А дано, ама надали. Математиката не прощава!
  • #29
    MythBuster ( преди 1 година )
    Новина от 4 септември 2023 година.И това ли е зимен месец? Ти да видиш. Това колко месеца преди да затворя татомните централи е било?
  • #28
    MythBuster ( преди 1 година )
    Гостенино, точно както не можеш да различиш че август не е зимен месец за да ми го даваш за пример, така и не можеш да различиш бустер от Бъстер, така че вземи да си оправиш мнението ако искаш да ти отговоря. Колко е производството от възобновяеми източници и износа на Германия за зимните месеци? Busted!
fallback
Последни