fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #57
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо, теоретичко, като говориш за Германия, поне чети информацията пълноценно, а не като дявол евангелие!! Я се поразрови да видиш каква е тенденцията за ветровити дни в годината! Теоретичко, ти приемаш атмосферните влияния като константа, а те НЕ СА!!!! Европа върви към безветрие и към намаление на водните ресурси! Демак - ток от вятър и вода ще му треперим все повече!!! Това ви е проблема на теоретиците - че сте коне с капаци!
  • #56
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо - Колко вода и въздух ще замърсиш те питах!?!?!Знаеш ли колко вода отива по дяволите за килограм литии?!? Ти елементарни пазарни закони познаваш ли?!! Ще строиш хиляди огромни батерии с редки метали, ама цената им няма да се вдигнет, така ли?!? Така ли БЕ!!На БЕ у ваше село теоретичко!Поне отдели 250лв за един ден най накрая да се качиш на тесла, та поне да не си толкова голословен!!!
  • #55
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 52. То и аз от десетина дни обикалям из България и официално не работя и нямам доходи, а само харча пари, което не означава че съм на загуба тази година. Как пък с една единствена дата на която казваш че Германия е внасяла ток реши, че тази година която дори не е завършила, Германия ще е нетен вносител. Както вече казах заради затворената АЕЦ може и да излезеш прав, но може и да не си. Дай да си поговорим за миналата година дали бяха износители или вносители?
  • #54
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо - логиката е като да засъдиш дърво и да създадеш дете!Логиката е,че милионите автомобили имат резервоари от 50-70л, милионите бензиностанции има резервоари за милиони литри. Готова изграден инфраструктура,готови движещи се автомобили!Всичко това си е дало въглеродния отпечатък!От тук нататък въртиш въглероден диоксит!С батериите създаваш въглероден отпечтък и не улавяш въглероден диоксит - само бълваш!Щото то не е само зареждане от солари!
  • #53
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 49. Веднага ти отговарям бе "Колко ще ти струва и колко ще замърсиш въздуха и водата за да направиш батерия за 9 мегаватчаса бе!!!" Аз всъщност вече съм ти отговорил, Но ти не можеш да си направиш елементарна сметка. Ако за онази батерия 100 киловатчаса са отделени 7 тона въглероден диоксид, дори да е от най-скапаните с 1000 цикъла живот, ще съхрани 100 мегаватчаса през живота си и ще спести 100 тона въглероден диоксид. Запиши си го някъде че питаш през пет минути едно и също
  • #52
    швабен зи каскен ( преди 1 година )
    1 май 2023.Миналата зима в много дни енергията от вятър и слънце покрива едва 10% от потреблението в Германия.Зимата тока недостига,ти ми говориш били изнасяли.
  • #51
    РУК ( преди 1 година )
    15 години се наливат пари в бездъната яма да се купуват прескъпи електрички,да се създават батерийни тръстов и незнам си какво!А вече имат технология за солари с 63% производителност, има технология за синтетични горива със себестойност близка до потребителската цена на бензина в Европа.Всичко това без 15 години субсидии и държавни помощи!Знаеш ли къде щяха да са тези технологии сега ако имаше такава подкрепа каквато за миксерите?!Вече изобщо нямаше да говорим за замърсяване от автомобили!!!
  • #50
    MythBuster ( преди 1 година )
    Да речем че съм съгласен, че с излишната енергия може да се улавя въглероден диоксид. Никой досега обаче не можа да ми обясни логиката да го пуснем отново обратно в атмосферата, при положение че за улавянето сме изразходили повече енергия, отколкото е произведена! Колко пъти да ви обяснявам, че за улавянето на 1 тон въглероден диоксид, който се отделя при производството на 1 мегаватчас електрическа енергия от въглишна централа, трябва да се изхабят 1,4 мегаватчаса електрическа енергия.
  • #49
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо, абе шмааат коо! Колко ще ти струва и колко ще замърсиш въздуха и водата за да направиш батерия за 9 мегаватчаса бе!!!Сметките ти са все едно да смяташ колко струва тока от ВЕЦовете ако водата която минава през тях се плащаше като кубик за битово потребеление!Една камара пари се изисипаха в субсидии за нищо насреща ама за абсолютно нищо!Срещу тези пари можеше да има фотоволтаици които да бълват толкова ток за който на никой да не му пука колко струва!Сещаш ли се!
  • #48
    швабен зи каскен ( преди 1 година )
    До 42.Няма логика.Това е единственият начин да съхраниш излишната енергия,която в противен случай ще загубиш.
fallback
Последни