fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #87
    MythBuster ( преди 1 година )
    Пак да те питам, при излишък на ток днес и нулеви цени на тока, смяташ ли че ще има някой нормален който да чака 20 години да се развие технологията на синтетичните горива? И какво значение има с колко фотоволтаика си произвел тока ако със същото количество енергия можеш да спестиш 20 пъти повече въглероден диоксид!
  • #86
    РУК ( преди 1 година )
    Водата в реката - слънцето върху много високо производителни солари - Продължавай да смяташ "теоретичния максимум" теоретичко! Ти едно просто сравнение не можеш да асимилираш! Смятал бил! Айде бегай!
  • #85
    MythBuster ( преди 1 година )
    Втори въпрос на който се обосновава защитата на теорията ми. Колко киловатчаса са необходими за ловенето на един тон въглероден диоксид щом не си съгласен че са 1400?
  • #84
    анонимен ( преди 1 година )
    MythBusterчо, шмат ко, когато запонаха да се правят първите солари с 5% ефективност, всички се смяха! Днес нормалните са с 21%, а вече има технология готова за производство с над 60%!Ти наясно ли си какво е само днешните солари да бъдат заменени с такива с 60% ефективност! На кой ще му пука с колко ток правиш синтетично гориво тогава! На кой му пука колко струва водата в река и язовира на които има ВЕЦ!Колко пъти да те питам за отговор на този въпрос!? Стига си въртял гъ зъ! Стана смешен!
  • #83
    MythBuster ( преди 1 година )
    Аз смятам за разлика от тебе. Посочи ми грешките ако можеш? Защото смятам с теоретичния максимум който няма как да постигнеш на практика. Дай твоите цифри колко най-много енергия можеш да съхраниш в синтетично гориво от ток обратно до ток? Хайде да те видим?
  • #82
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо какво да ти отговарям бе фанатик! 1000 пъти те питах - технологиите подлежат ли на развитие и оптимизация?!! Мълчиш кът утка! Цялата ти теория стъпва на това, че само батериите могат да се развиват, нищо друго! И че вятъра и водата са наизчерпаема и непроменима константа! Не си добре бе момче, ти нямаш възможност да мислиш! Обикновен фанатик си!Даже талибаните са по разкрепостени от теб!
  • #81
    MythBuster ( преди 1 година )
    Колкото и да се развива технологията, КПД не може да стане 100% защото става перпето mobile. Хайде запишете си го на един огромен лист и си го четете всеки ден. Това за което ми говориш е физически невъзможно колкото и да подобряваш! Нито ще повишиш КПД на двигателя, нито ще получиш повече енергия отколкото си вложил за производството. Като ги събереш двете, синтетичното гориво няма абсолютно никакви шансове. Запиши си го!Попитах те за теоретичния максимум и още не си ми отговорил.
  • #80
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо каква личност си бе шмат ко и какви факти! Ти боравиш с откъслечни цифри подбрани и изкривени да защитаваш една единствена теория!Ти си сляп, че е възможно нещо друго!Ти си фанатик, ти нямаш личност! Болен си, върви се лекувай!Айде, обърнах ти достъчно внимание за целия ти живот!
  • #79
    анонимен ( преди 1 година )
    Отдавна в латинска америка и Сащ се кара на биоетанол всеки бензинов двг с допълнителен бокс може да се приспособи кислорода в хидроксилната група подобрява горенето в цилиндрите и така увеличава мощността.
  • #78
    MythBuster ( преди 1 година )
    Не ми отговори, дали е по-добре с една и съща енергия да съхраним 1000 тона въглероден диоксид, а след това да изгорим въглища които ще отделят 100 тона въглероден диоксид и ще произведат два пъти повече енергия, или е по-добре със същата енергия да произведем синтетично гориво за производството на 42 мегават часа които ще върнат същите 42 т въглероден диоксид който сме събрали? Какви са екологичните ползи на синтетичното гориво, ако забравим че имаш желание да плащаш 10 пъти повече?
fallback
Последни