fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #107
    MythBuster ( преди 1 година )
    РУК, чети: Рециклиращите фирми за батерии за електромобили нямат какво да рециклират 28 февруари 2023 Това е похвална инициатива, но има проблем. Няма достатъчно употребявани батерии за електрически превозни средства, за да се задоволи дори 10 % от търсенето на суровини за американските електромобили. Междувременно САЩ вече разполагат с повече капацитет за рециклиране на батерии, отколкото с налични батерии за рециклиране.
  • #106
    11g 23g ( преди 1 година )
    Daa
  • #105
    MythBuster ( преди 1 година )
    Доказах достатъчно с цифри и факти които не можахте да опровергаете. Самият факт че никой не е обявил масово производство на синтетични горива е достатъчно показателен. Технологията се препъна още на половината от създаването на синтетично гориво. Едната задължителна добавка е зелен водород, а дори със сивия който е много по-евтин, водородните автомобили се препънаха, защото зареждането излиза четири пъти по-скъпо отколкото да караш на бензин. Ето ти още едно неопровержимо доказателство
  • #104
    анонимен ( преди 1 година )
    Бустер4о,нищо не доказа.Само празни приказки и разтягане на локуми.
  • #103
    MythBuster ( преди 1 година )
    И не стига че щяло да е по-евтино ами и щяло да е по екологично, защото ще отделиш точно толкова въглероден диоксид колкото си извлякъл от въздуха. Въпреки че със същата енергия, за производството на бензин за изминаване на 100 км, ще могат да се уловят въглеродните емисии за изминаване на 3500 км с обикновен бензин и въглеродните емисии да намалеят 35 пъти, вместо да останат същите при използване на тази енергия за производство на синтетично гориво.
  • #102
    MythBuster ( преди 1 година )
    Остави това, Ами антиелектриците предлагат да се засадят около 200 пъти повече фотоволтаици по нивите, за да произвеждат синтетично гориво. Досега не са успели да ме убедят как 30 фотоволтаика могат да произведат по-евтин ток от един единствен фотоволтаик с който да изминеш абсолютно същия пробег, предположения че от единия фотоволтаик зареждаш електромобила директно без посредници, А при синтетичното гориво между 30 фотоволтаика и автомобила имаш заводи и посредници, ама щяло да е по-евтино.
  • #101
    младен ( преди 1 година )
    Чудесно. Сеч на дървета за да се освободят обработваеми площи + излитане в небето цените на фураж и земеделска продукция за да може да има за био горива. Страшна комбинация за опазване на климата, няма що.
  • #100
    MythBuster ( преди 1 година )
    Според изчисленията Франция е внесла електроенергия на стойност 330 милиона евро, за да отговори на вътрешното търсене през януари, докато е изнесла ток на стойност само 96 милиона евро за Германия през същия период от време.
  • #99
    MythBuster ( преди 1 година )
    Дотук разбихме мита че Германия внася ток от Франция през зимата за да не стои на свещи. Сега нека разбием мита че изнася евтин ток по обяд, а нощно време внася скъп от Франция " Според правителството Германия е изнасяла електроенергия за Франция на средна цена от 165 евро за мегаватчас, докато е плащала средно 129 евро за внесен мегаватчас.
  • #98
    MythBuster ( преди 1 година )
    По отношение на вноса и износа прочетете тази статия от 08 Фев 2023 " Заради протестите Франция внася скъп ток от Германия"През януари Франция е внесла около 2 милиона мегаватчаса електроенергия от Германия, а е изнесла към федералната република около 758 805 мегаватчаса, според данни от платформата SMARD Нетният износ от около 1,2 милиона мегаватчаса представлява 1/3 от общия германски нетен износ на електроенергия през януари, пише Euractiv.
fallback
Последни