fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #77
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо айде последно - една технология може ли да се подобрява или не?! Как Тесла ми били казали еди какво си за след 10 години, пък производството на синтетични горива няма да мръдне?!? Ти шизофреник ли си или какво?!?!? Айде уточни се в огледалото - технологиите подлежат ли на развитие и оптимизация или не подлежат!И как с рециклирането на днешните автомобили,ще направиш батерии за за още толкова,че всички да са на ток и ще направиш и мегаватовите батерии!Айде ми го сметни, please!
  • #76
    MythBuster ( преди 1 година )
    Пак виждам заяждане към личността избягване на всякакви факти и цифри и поредното обявяване на епа такова животно като жираф няма, защото знаеш ли колко метра му е шията? Това е физически невъзможно и някакъв шантаж? Представяш ли си трактор на ток и жираф. Който ги спомене нещо не е добре, нали? Хайде потърси за електрически трактор и жираф и ако няма пиши.
  • #75
    MythBuster ( преди 1 година )
    Но пък пропускаш, че както за производството на водород така и за улавянето на въглероден диоксид трябват много ама много консумативи, които освен въглероден отпечатък оставят и много вреден *** за депониране, който не се рециклира. Нещо по въпроса ще кажеш ли? При производството на батерии и фотоволтаици поне на теория идва период на насищане и намаляване на замърсяването и копаенето. Можеш ли да кажеш същото за синтетичните горива? Кога ще намалее замърсяването в градовете? НИКОГА!
  • #74
    РУК ( преди 1 година )
    Много искам да видя трактор или комбайна на ток в нивата.Ти имаш ли представа колко ще тежат, каква мощност трябва да имат тия батерии и колко пъти на ден ще се зареждат! Айде запознай се малко за какво говориш и защо изобщо не се говори за елктрификация на строителни и земеделски машини! Ще си направиш ли сам трактор на батерия бе х *** неграмотен! Айде писна ми от твоите лукуми!
  • #73
    MythBuster ( преди 1 година )
    А ти защо реши, че си открил топлата вода и се правиш на умен? Тесла още преди години ти каза, че с материалите на батериите произведени преди 10 години, от батерия с капацитет 100 kWh може да произведе батерия с 50% по-голям капацитет заради подобрени технологии. Пропусна, че батерия с 1 000 цикъла е 100 мегаватчаса капацитет за съхранение през живота си, но с 10 хиляди цикъла отива на 1000 мегаватчаса пак заради подобрената технология. А наистина ще трябват много батерии и материали.
  • #72
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо, ама и аз в къщата в България от 3 години има 8КВч солари с 5КВч батерии за нуждите на къщата и офиса, ама не се бия в гърдите с това!И електричка имам, *** ти нямаш! Ти батерии кога ще почнаш да рециклираш сам та почна от мен да чакаш синтетично гориво да правя!Като нямаш доводи какво врътна гъ зъ на безпредметно дрънкане!Много си ограничен моето момче!От дрънкане се мъчиш да се покажеш умен, ама като дрънкаш много почва да издишаш!
  • #71
    MythBuster ( преди 1 година )
    С токът можеш да си сготвиш, да се стоплиш, да си светиш, да си заредиш автомобила автобуса камиона или трактора, да го купиш или продадеш докато си на другия край на света, произвежда се и без да си мръднеш пръста и да го мислиш 25 години. Можеш ли да кажеш същото за синтетичното гориво?
  • #70
    РУК ( преди 1 година )
    MythBusterчо айде сметни ми! Айде сметни ми колко милиона автомобили с 75Квчви батерии трябва да идат в моргите, че да рециклираш достатъчно батерии, напълно безвредно, че да направиш батерии за нови автомобили, че и огромни батерии за хиляди мегаватчаса излишна енергия! Айде сметни ми моля ти!Много искам да разбера ка от рециклирането на 1000 батерии по 75Квч, стават 1000 нови батерии по 75КВч и още 100 по 9Мегават часа! Ти си гении бе!Ти създаде размножаване на лития чрез фотосинтеза!
  • #69
    MythBuster ( преди 1 година )
    Аз токът си го произвеждам вече четвърта година. Ти кога смяташ да започнеш да си произвеждаш синтетично гориво?
  • #68
    MythBuster ( преди 1 година )
    Хайде спри да ми повтаряш опорните точки, че синтетичните горива са подходящи за самолети и кораби, които няма как да зареждат ток и да мъкнат огромни батерии. Това е моята гледна точка и не ми я преписвай на себе си, за да се опитваш да спориш с мен по нещо с което съм съгласен. Обясни ми ти дали искаш да зареждаш синтетично гориво днес на 10 долара или когато и да е там на три долара в личния си автомобил или предпочиташ ток на 15 ст днес и още по-евтин утре?
fallback
Последни