fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #97
    MythBuster ( преди 1 година )
    Намерих и прочетох статията. Никъде не пише, че Германия е станала нетен вносител на ток през зимата! Хайде да ми дадете цитат къде пише такова нещо? От години Германия произвежда най-много въздухнага ама енергия през зимата и точно тогава изнася най-много, а не през лятото както твърдите. Тогава произвежда най-малко възобновена енергия и тази година след затваряне на АЕЦ даже има месеци в които е вносител.
  • #96
    MythBuster ( преди 1 година )
    Тоест същото нещо, като че за последните дни съм изхарчил повече отколкото съм спечелил, следователно тази година съм на загуба и няма как да отделя и лев настрани ? Мога да се обзаложа че пише същото без все още да съм чел статията! Както Ви казах според мен бъдещата зима ще е от първите в които Германия може да внася ток, защото се лиши от 30 терават часа енергия, които произвеждаха атомните централи годишно и трябва да ги компенсира. Досега обаче беше износител от години и не можете да ме у
  • #95
    швабен зи каскен ( преди 1 година )
    Който не знае немски,има я в дира на български от дата 1 май 2023 г.
  • #94
    швабен зи каскен ( преди 1 година )
    Статията я четох в Шпигел на немски,който се съмнява да чете.Ако разбирате немски.
  • #93
    Гост ( преди 1 година )
    Аз я намерих статията от 1.05 23 г. в дир.бг.Как Германия произвежда електроенергията си след спиране на АЕЦ. "Миналата зима в много дни вятъра и слънцето не покриваха дори 10% от необходимата електроенергия".Те не могат да си покрият нуждите,ти ме лъжеш били изнасяли.
  • #92
    MythBuster ( преди 1 година )
    За кой месец е това! Кой месец от годината възобновяемата енергия е само 10% в Германия? Това беше най-голямата глупост която съм чувал някога включително и от тебе! Това беше най-голямата измишльотина, без никакъв шанс да е вярно дори без да проверявам при толкова много инсталирани ВЕИ в Германия! Ако възобновяемата енергия е била 10%, от какво са произведени останалите 90%? От въглища? Ще ме умориш от смях!
  • #91
    швабен зи каскен ( преди 1 година )
    До 55.Какъв един ден шматко,това е датата на която е публикувана статията.Само 10% от енергията произведена в Германия през зимата е от ВЕИ.
  • #90
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ами смятай ти де? Досега само празни приказки и нищо насреща. Обясни ми с думи прости защо съхранението на 20 пъти по-малко въглероден диоксид с едно и също количество енергия е по-добро решение. Поне веднъж ми го обясни?
  • #89
    MythBuster ( преди 1 година )
    Някъде някога да съм ти говорил колко струват тази 20 пъти повече енергия? Днес батериите са скъпи и има замърсяване защото се произвеждат скъп ток от въглища. Първото нещо което ще по-евтин е от евтиният ток са батериите а не синтетичните горива. Точно както се случи и с водородът и затова не можа да оцелее. Батериите го убиха, въпреки че и той се произвежда от евтин ток водородът има по-голям шанс от синтетичните горива, защото ще е по-евтин
  • #88
    анонимен ( преди 1 година )
    Естестяено че солар с 60% ефективност няма.По простата причина че няма как да бъде измерена ефективността на фотопанел.Никой не е изчислил колко енергия се съдържа в светлинният поток падащ върху панела че да сметне колко е ефективността на панела
fallback
Последни