fallback

Може ли биогоривата да спасят ДВГ?

Предимствата им са сериозни, но те имат и някои недостатъци

Биогоривата изглежда са големите губещи в надпреварата за намаляване на емисиите на CO2 в автомобилната индустрия. Към момента те са игнорирани от Съвета на ЕС, който остави вратичка за използването на синтетичните горива, известни още като „електронни“ (eFuels). Светът на горивата, получени от биомаса, обаче не се предава и се издига отново. Само преди часове на срещата на Г-20 в Ню Делхи беше обявено раждането на „Глобален алианс за биогорива“, в който участват Индия, Италия, Сингапур, Бангладеш, САЩ, Бразилия, Аржентина, Мавриций и Обединените арабски емирства.

Това означава, че бензинът, дизелът и метанът от органичен произход и от възобновяеми източници, трябва да започне да играе основно роля в близко бъдеще за намаляване на парниковите газове. Какви обаче са предимствата и недостатъците на този тип горива?

Предимства :

1. Възобновяем източник на енергия: Първото голямо предимство на биогоривата е, че те се произвеждат от възобновяеми енергийни източници - по-специално от масла, извлечени от маслодайни семена и органични отпадъци като олио за готвене, животински мазнини и остатъци от хранително-вкусовата промишленост. Това означава, че те теоретично могат да се произвеждат за неопределено време, без да се налага да разчитат на залежи и находища на изкопаеми горива (нефт, въглища и природен газ), които не са неограничени и създаването им отнемат милиони години.

2. До 88% по-малко CO2: Използването на биогорива в автомобилните двигатели може да намали емисиите от отработените газове с до 88% спрямо моделите, задвижвани с традиционен бензин или дизел. Този процент се отнася за целия цикъл на производство и използване на биогорива и се основава на оценки на биогоривата от второ поколение. Те са тези, които в момента използват HVO (хидротретирано растително масло) и идват от отпадъчни материали и остатъци. Следващото трето и четвърто поколение биогорива, произведени от водорасли и цианобактерии, обещават още по-ниско съдържание на въглероден диоксид.

3. Ново бъдеще за отпадъците: Възможността за използване на органични отпадъчни материали за производство на биогориво представлява важен ресурс, който също може да реши някои проблеми с изхвърлянето на отпадъци и промишлени странични продукти. Дори инсталациите, използвани за производството на биогорива от второ поколение - като тези от италианските рафинерии в Гела и Венеция, не се конкурират с производството на храни и не увреждат земята, защото суровините са получени от нехранителни растения, отглеждани върху деградирала земя и от ротационни култури (покривни култури).

4. Биогоривата вече се предлагат свободно: Въпреки че много хора не го осъзнават, вече няколко години те използват биогорива в колите си. На колонките за зареждане се намира бензин с надпис E5 на пистолета и това означава, че вътре има 5% биоетанол. Има и Е10 (съответно с 10%), като и в двата случая горивото може да се използва без проблеми.

Същото се случва и с дизела, който се продава с етикети B7 и B10 в зависимост от процентите „био“, които съдържа. Предлага се и дизел, известен като HVO (ENI, Q8, IP, Costantin и други), който е съставен от 100% биологичен материал без смесване с петролни деривати. Той може да се използва само при някои автомобили, оборудвани с най-модерни дизелови двигатели, като предварително трябва да се провери дали те са съвместими с това

Вреди

1. Вода и земя откраднати от селското стопанство: Основният недостатък на биогоривата, поне на първото поколение, произвеждани главно в САЩ, Бразилия, Индонезия и Китай,,е използването на много вода за културите, като едновременно те „крадаг“ земя, която може да създава човешка храна. . Към това се добавя тенденция към интензивно и непрекъснато отглеждане през годините на полета с царевица, тръстикова захар и палмово масло, което изтощава земята и в някои случаи дори води до обезлесяване.

2. Производствените разходи са по-високи от бензина и дизела: Друга от критиките, отправени към бензина и биодизела, е, че производствените разходи са по-високи от тези на горивата, получени от петрол. Това може да се отрази върху цената на биогоривата, особено при липсата на държавни стимули.

3. Ограничено производство в сравнение с търсенето: Друг проблем с биогоривата е, че дори днес производството се извършва в индустриален мащаб, но в много малка степен в сравнение с нуждите на автомобилите, които се движат по пътищата в момента. Според екологичната асоциация „Транспорт и околна среда",днес чистото използване на модерни биогорива или от отпадъци и остатъци би позволило захранването на нищожна част от световния автопарк . 4. След като CO2 бъде отстранен, замърсителите остават: Въпросът не е само в замърсителите, отделяни от автомобилите, които използват биогорива. Тъй като това все още са ендотермични двигатели, нивата на прахови частици (PM) и азотни оксиди (NOx) излизат от отработените газове, като те са подобни на тези на автомобили, задвижвани с нормален бензин или дизел. Според някои еколози при биогоривата вредните емисии дори са по-високи.

fallback
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    До 12.Таралеслюфски пример, направо къртиш.
  • #16
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Имаш енергийна СИСТЕМА тя има различни компоненти, иначе няма да работи. ВЕИ е само допълнение, а синтетиката е допълнение към ВЕИ. Нито можеш само с ВЕИ нито можеш само със синтетика! Те са част от общ микс! Иначе дерзайте - катастрофирайте и като започнат овчичките да стоят на тъмно и студено, и няколко трилиона по-късно, ще хванат гьостерицата и ще ви натирят зелените да си ходите!
  • #15
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Сметни го така в БГ има около 3 милиона регистрирани автомобила - средния пробег за Европа е 13 000 км годишно това са 39 млрд км годишно. Ако смятам правилно при средно 20 кВч/100 за тях се нуждаеш от 780 ТВ енергия (това е без товарните автомобили)... ако помня правилно годишното производство на енергия в БГ е към 40-50 ТВ. Направи го цялото ВЕИ и ще ги имаш разпределени в един тесен часови диапазон - справяй се от тук нататък с уравнението.
  • #14
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Значи казваш че ще заредим батериите на колите, за да може после да ползваме енергията в производството и дома? ОК... а кога ще ги караме и как? Да ама не! Трябват ти веднъж батерии за колите и втори път и то няколко пъти повече за излишъците!
  • #13
    MythBuster ( преди 1 година )
    А защо поне веднъж не направи сметката, колко въглероден диоксид ще се отдели за производството на 2 милиона батерии за всички автомобили в България? Колко електрическа енергия ще съберат ако ги заредиш на обяд когато има излишък и ще можеш ли с тях да помогнеш на АЕЦ Козлодуй, за да не работят въгличните централи от пролетта до есента, а да се палят само зимно време? Сметката излиза в плюс. Е какъв е смисълът тогава от загуба на 90% от тази енергия?
  • #12
    MythBuster ( преди 1 година )
    Шменти да видим дали правилно съм те разбрал. Значи казваш събираме всеки ден обърската тор отделена от акитата на кравите от всички села и го изсипваме на паркинга на панелката ти и по тротоарите на София и проблемът е решен. Правим кръговрата. Почти същото като да уловиш въглеродният диоксид в полите на Витоша, да го омесиш с малко прахоляк, сярна киселина, солна киселина и малко въглероден окис и други отрови и да ги пуснеш в двора на детските градини и училищата и да твърдиш че всичко е точн
  • #11
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    #7 МитЕ, казвам то го най-отговорно: Абсолютно невъзможно е да съхраняваш подобно количество енергия в батерии! Дори теоретична възможност не съществува! Или правиш синтетика с него (колкото и да е ниско КПДто) или я губиш! Даже по-лошо прецаква ти енергийната с-*** защото я претоварва. Среден вариант няма :)
  • #10
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ колегата ти го е казал - чрез Кръгова икономика - светия граал на еко-терористичната ***! Изгарям кило бензин - отделям кило въглерод - улавям кило въглерод - правя от него кило бензин. В атмосферата остава 0. Ти с батерията не можеш да го направиш това...
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    7-ми, Проблема със СО2, се решава, не с деклараци, а засаждане на дървета. Но в градовете, принцпа е "построй блок, махни дърво". Съвсем отделна тема е, че ако доскоро врякаха за СО2, сега след като производители паднаха много надолу, почнха да реват за азот. Изобщо това с емисиите е пунта-мара, да дерем кожите на плебса. Гарантирам ти, че ако магически от утре изнченат всички коли, държавата няма да се лиши от постъпленията. Ще си ги плащаш пак под друга форма.
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Синтетичните горива не намаляват въглеродния диоксид,а не го увеличават. Става кръговрат, растенията го улавят и съхраняват, преработват се в биогорива,изгарят се и отново въглероден диоксид.Те така.
fallback
Последни