IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Вълна от фалити заплашва европейската автомобилна индустрия

Повечето от доставчиците на оборудване вече се намират на ръба

Предстоящата 2026 може да се окаже много предизвикателна година за автомобилния сектор по света. Експертите предупреждават, че вълната от съкращения на работни места и силни спадове, започнала през 2025, може да се засили. Доставчиците на оригинални части за оборудване са особено застрашени от фалит, тъй като в момента са под най-голям натиск от автомобилните производители.


производство


През 2025 над 60 000 души загубиха работата си в автомобилната индустрия в Северна Америка и Европа. Много компании в автомобилния сектор в момента се подготвят за по-нататъшен спад в поръчките и става все по-трудно за тях да се конкурират с по-евтини подизпълнители от Китай. Освен това има високи разходи за инвестиции в нови технологии, които, според експертите, могат да предвещават нова вълна от зрелищни фалити в автомобилния сектор.

Експерти предупреждават за риск от фалити

Експерти предупреждават, че рискът от несъстоятелност се отнася особено за доставчиците на части за двигатели с вътрешно горене в Европа. Въпреки че Европейската комисия наскоро се оттегли от забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене в ЕС, която е планирана за 2035 , обявеното намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства с 90 процента означава, че на практика дните на двигателите с вътрешно горене са преброени.

Педро Пачеко, вицепрезидент по изследванията в Gartner, предсказа "присъщия риск от фалити за средни и дори големи доставчици", което доведе до "допълнителни смущения във веригата за доставки за автомобилните производители." Според него, автомобилните производители ще се сблъскат с финансови проблеми и затова ще са по-склонни да прехвърлят тази тежест върху доставчиците.

Повечето доставчици са на ръба

Ситуацията е опасна за доставчиците, тъй като много от тях вече работят на ръба на печалба. Проучване на Европейската асоциация за автомобилни части (CLEPA), проведено съвместно с изследователската компания McKinsey, показва, че до 7 от 10 компании в автомобилната индустрия, доставящи оригинални части за оборудване, прогнозират годишни печалби под 5 процента.

През 2025 автомобилният свят беше разтърсен от няколко високопрофилни фалита. През януари германската компания Voit, дългогодишен доставчик на Audi, BMW и Mercedes, обяви фалит. Преструктурирането на основния доставчик на Stellantis – Marelli Holdings, който подаде молба за фалит в САЩ и стартира процедурата "защита срещу кредитори", също получи силен отзвук.

През септември германската AE Group – един от най-големите доставчици на алуминиеви компоненти (например каросерии на скоростни кутии) за автомобилната индустрия – също официално обяви фалит.

Европа вече не е привлекателно място за производство

"Това, което виждаме в автомобилната индустрия, не е временна турбуленция, а структурна пукнатина. Европа вече не е привлекателно място за провеждане на индустриално производство – въпреки отличната си компетентност, експертиза и инфраструктура. От една страна имаме амбициозни климатични цели, а от друга страна няма ефективни механизми за защита на индустрията, но има твърде много регулации. Нуждаем се от реална стратегия за конкурентоспособност: по-евтина енергия, опростяване на регулациите, подкрепа за инвестиции. В противен случай сме изложени на риск от деиндустриализация и постоянна загуба на работни места, които никога няма да се върнат", казва Томаш Бебен, председател на борда на Асоциацията на дистрибуторите и производителите на автомобилни части SDCM

Септември донесе и падането на друга германска легенда. Молба за фалит беше подадена от Kiekert AG, която създаде и патентова първия централен ключ преди половин век. Повече от 50 години Kiekert AG се счита за водещ доставчик на ключалки за най-големите световни играчи в автомобилната индустрия. Продуктите на компанията в момента се използват от над 100 марки, а експертите изчисляват, че решенията и патентите на Kiekert AG могат да бъдат намерени във всеки трети автомобил в света.

Гигантите съкращават заетостта

Автомобилната индустрия в момента преминава през дълбока преструктуриране. Това е резултат от глобален спад в търсенето, технологична промяна към електромобилност и глобално разширяване на китайските производители.

На 16 декември Европейската комисия обяви план за спасяване на европейската автомобилна индустрия и отмени забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене в ЕС през 2035. Авторите на плана за възстановяване на автомобилната индустрия подчертават, че през последните 6 години производството на автомобили на Стария континент е намаляло с до 3 милиона броя, а продажбите на малки превозни средства, главно в сегмента А, са намалели с 1,6 милиона в Европа.

В резултат на това световни гиганти с европейски корени са принудени да прилагат спасителни операции и дълбоки съкращения на работни места. Най-големият производител на автомобилни части в света – Bosch, наскоро обяви, че до 2030 ще намали заетостта на Стария континент (главно в Германия) с 13 000 работни места.

Съкращенията на работни места бяха обявени и от друга легенда на германската автомобилна индустрия – ZF Friedrichshafen, която може да загуби работни места с до 14 000 души до 2028.


0 от 500