IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Конструкторите на трансмисии неслучайно са предвидили подобна възможност

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните устройства, които някога са изобретени от човека. Нейното внедряване в съвременните автомобили позволява увеличаване на комфорта, улеснява управлението (особено в задръствания) и повишава безопасността. Защо обаче този тип скоростни кутии се нуждаят от ръчен режим за смяна на предавките?

Инженерите, разработили автоматичните трансмисия, умишлено дават възможност на шофьорите да сменят скоростите ръчно. А причината е, че при някои ситуации на пътя, които възникват всекидневно, подобно действие е само в полза на водача на превозното средство.

Задминаване при висока скорост

Преминаването на ръчен режим дава възможност да смяна на предавката за по-бързо задвижване на колата отпред. В случая, трябва правилно да се оцени ситуацията, да се свали една скорост надолу и автомобилът е готов за извърши маневрата. В този случай оборотите на двигателя се намират на предела на работния си диапазон, а въртящият момент е напълно достатъчен, като педалът на газта реагира и на най-лекото докосване. Най-важното в случая е, че отсъства "замислянето" на автоматика, което обикновено продължава около секунда.

Излизане от второстепенен път

Понякога при включването на автомобила от второстепенен в главен път трябва да стане бързо, за да не се създаде опасност от произшествие. И именно паузата, която е нужна на някои от автоматици за сваляне на предавката, може да бъде критична. В подобна ситуация изборът на ръчен режим помага много.

Движение по тежък терен

Автоматичната скоростна кутия има различни режими, които се управляват от електрониката на автомобила. При движение върху пясък или сняг, както и при спускане по наклон, това може да изиграе лоша шега на шофьора. Това се случва при избор на неправилна предавка или в превключване в неподходящ момент. Преминаването на ръчен режим позволява намаляване на натоварването върху трансмисията и удържането на мотора в работен режим на оборотите. Така шофьорът се движи по-лесно и по-спокойно върху лошо покритие на пътя.

Движение върху лед

Ледът също е много опасен за автоматичните скоростни кутии. Често се случва автомобилът да буксува при тръгване на първа предавка, което не е никак приятно за шофьора. Преминаването на ръчен режим и превключването на втора скорост значително улеснява придвижването. При някои трансмисии дори има бутон със снежинка, чието активиране изключва използването на първа предавка.

Изкачване с тежък товар

В тези случаи автомобилът е подложен на сериозно натоварване, което се увеличава допълнително, ако пред него има други бавно движещи се превозни средства. При работа в автоматичен режим скоростта кутия може да се "обърка" и да започне постоянно да сменя предавките в търсенето на оптимален работен режим. Превключването на ръчни скорости позволява да се избегне натоварването върху кутия и да се предотврати нейното преждевременно износване.

Снимка: Motor

0 от 500
  • #38
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Николай ( преди 2 години )
    Простотии. Имам лека кола и товарен автомобил с двоен съединител . Имат спортни режими и ръчни и смяна между предавките особено на DSG на лекята мк кола е под секунда . Никога не са ми се случвали описаните неща тук. За бързо изпреварване педaла до долй к ми смъква 3 4 предавки на долу от 7ма илк осма в зависимост с коя кола съм дл 3та .
  • #37
    5 rate up comment 4 rate down comment
    zord ( преди 4 години )
    #44 Пич това че не си поддържаш колата и не си сменяш съединителя на време си е признак че си калпав шофер....
  • #36
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Отделно, ако често го правиш това по баири да тръгваш и мНюого скоро ще си за нов съединител. А ако съединителя ти е взел да заминава ми е интересно как ще тръгнеш по баира. Не ще да зацепи, даваш газ върти на място, замирисва на феродо и ти си стоиш на място. Ко праим тогава "специалисте с опит"? Не можеш давръщаш назад, а само напред. Кажи какво правиш в такъв случай? Случвало ми се е. Както и ми се е случвало на магистрала да не зацепи напълно и да се прибера едва с риск в аварийната лента.
  • #35
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Кръстил си се "с опит", но като ти чета глупостите, разбирам, че такъв ти липсва. Точно пък по баир е поредното нещо при което лъсват недостатъците на ръчката. Ако беше карал автомат щеше да го знаеш. И не 2 см, а милиметри мога да ти местя колата. С ръчката, трябва да си на ръчна спирачка, подаване на газ, полусъединител и леко отпускане на ръчната. Това съм го правил на полигона едно време и беше задължителен елеменит от шофьорския кyрс. Сега го няма. Та с РТ не можеш да си прецизен както АТ.
  • #34
    8 rate up comment 14 rate down comment
    От опит ( преди 4 години )
    Единственото предимство на автоматика пред ръчната е градското ,особено в задръствания!Кефа от и усещането за контрол с ръчна е несравним по-поредица от завои, бързи изпреварвания,финни маневри, с автоматик плавното преместване например по баир на 2 см си е трудна задача,а с ръчната е просто доказателство колко си добър, сдобавката от личното удоволствие!
  • #33
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Никата ( преди 4 години )
    Карам (Японски!) Автоматик на 15 години - няма ръчен режим, само два класически спорт и лоу - никога не се "Подвеждал" или "Обърквал" на нито една от посочените ситуации изброени тук. Изключително адекватно поведение на всякакви терени, при всякакви товари, при голямо шпорене, при бабешко каране, всякак! За снега има асистент само, които помага доста. Единствено при изпреварване се замисля леко, но не 1s а най-много половин да е. Не знам за какви автомати пише тук, но досега не е имало проблеми
  • #32
    6 rate up comment 8 rate down comment
    18344009 ( преди 4 години )
    В определени моменти контрола който ти дава съединителя не можеш да го постигнеш при автоматика. Но пък в града е несравнимо по-удобен.
  • #31
    4 rate up comment 16 rate down comment
    112 ( преди 4 години )
    Колко автоматици съм бутал за да тръгнат на сняг...
  • #30
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Този, който е писал тези глупости да не се е върнал назад във времето и по-точно в миналия век. Автоматиците в момента не са това, което бяха едно време. Нещата написани в статията не са за този век, а за миналия.
  • #29
    14 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз имам чувството, че не само противниците на автоматика не са имали никога такъв, но и някои от тях вероятно и кола не са имали и книжка може би. То трябва наистина да си много загубен и пр0зд, за да твърдиш, че ръчката била са шофьори и само тя давала кеф от шовирането и др.подобни глупости измислени от болни мозъци, които нямат 5 лв. в джоба и автомата е само в мокрите им сънища. Просто няма по-голям кеф от това да имаш автоматик с двоена съединител. Може би само при Тесла ще е по-голям кефа.