Много шофьори се доверяват сляпо на системите за безопасност в своите автомобили и подценяват дреболии. Сред тях например са грешните настройки на седалката и подглавника, които могат да доведат до сериозни наранявания на гръбначния стълб.
Модерните автомобили имат много системи, позволяващи сериозните удари да бъдат избегнати или последствията им – намалени. АBS и ESP са част от активната безопасност, докато въздушните възглавници са част от пасивната. Често се забравя една ежедневна опасност, която може да доведе до болезнени последствия – малкият удар с ниска скорост. Той е виновен за голяма част от нараняванията при т.нар. "камшичен удар". Травмите могат да бъдат причинени от конструкцията на седалката и от грешната й настройка.
Травмите в грабначния стълб се получават при рязкото му извиване. Например, когато колата бъде ударена отзад и главата неочаквано бъде наклонена назад. Но не винаги извиването на гръбнака е кратко. Според лекари степените на травмиране са три. Най-леката е сравнима с мускулна треска, която възниква във вратните мускули и отминава за няколко дни. Във втората степен се стига до кръвоизливи и лечението отнема няколко седмици. Най-тежки са случаите, при които се увреждат нерви, при които се стига до дълготрайни травми и лечението може да трае и година.
Тежестта на нараняванията не зависи само от скоростта на удара, но и от конструкцията на седалката и настройките й, които се извършват от пътниците. И въпреки че тези травми са често срещано явление, не всички автомобилни седалки са оптимизирани в това отношение.
Според лекарите основен проблем е подглавникът, който е настроен прекалено далеч от главата. Така при удар отзад главата не се подкрепя веднага от подглавника, а преминава известно разстояние, преди да се спре в него. В друг случай подглавниците не могат да се регулират достатъчно във височина, като не достигат правилната позиция спрямо по-високи водачи. При удар те срещат горната част на врата.
При конструкцията на седалките е важно да бъде "обрана" кинетичната енергия. Седалката не трябва да изхвърля тялото обратно напред със своите пружини. Но също много важно е отношението на шофьора и пътниците към седалката. Няколко секунди са достатъчни в повечето случаи, за да се намали риска от травма. Все повече хора мислят за използване на предпазния колан, но не толкова много са тези, които настройват правилно облегалките и подглавниците, твърдят експертите.
Подглавникът трябва да е поставен на височината на главата, а разстоянието между тях трябва да е възможно най-малко. Трябва да се внимава и за правилната позиция на седене. По възможност облегалката на седалката трябва да е най-изправена. Тогава защитното й действие, заедно с това на подглавника, са най-високи. Регулируемите по височина колани трябва да преминават точно над рамото.
Не трябва да се търси нито много отдалечена, нито много близка позиция на седене до волана. Идеалното разстояние до волана се намира тогава, когато с изпъната напред ръка сгъвката на китката попадне върху горната част на волана. Раменете трябва да са облегнати на седалката. Разстоянието до педалите трябва да е такова, че при натиснат педал на съединителя кракът да е има лека сгъвка. Височината на седалката пък трябва да е такова, че всички инструменти да бъдат лесно четими.
Едва когато тези предпоставки са спазени, пътниците могат да се осланят на работата на останалите системи за безопасност.
Снимки: OAMTC, Experto