IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как да избегнем най-големия риск на пътя през есента?

Три фактора причиняват аквапланинга - и два от тях зависят изцяло от нас самите

С позакъснялата eсен настъпва и времето на един от най-сериозните рискове за шофьорите - аквапланинга.
 


Под тази сложна дума всъщност се крие много просто явление. Аквапланинг се получава, когато между протектора на гумата и пътя се образува слой вода. Тогава на практика автомобилът няма пряк контакт с асфалта, и е невъзможно да бъде управляван. Нещо като непредсказуемите кораби на въздушна възглавница, само че в този случай възглавницата е водна.

В два поредни епизода на "Визия нула" ще се спрем на причините за това явление и на най-добрите начини да се справите с него.


аквапланинг, графика, Continental


КАКВО ПРИЧИНЯВА АКВАПЛАНИНГА? Три фактора, които действат заедно.

Първият, съвсем очевидно, е наличието на достатъчно вода по пътя. Периодът на есенните дъждове я гарантира. Както впрочем и българските пътища, които, нека се изразим деликатно, невинаги включват при строителството си мисълта за оттичане на водата.


гуми, вода, аквапланинг, Continental

На всеки 6-7 секунди по мокър път гумата ви изхвърля настрани еквивалента на пълна кофа с вода

Вторият фактор е скоростта: колкото по-бързо се движите, толкова по-малка е контактната повърхност на гумите ви. И в същото време толкова по-голямо е налягането върху водния слой, водещо до аквапланинг.

Третият фактор, естествено, са гумите. При обилно намокрен път нормалната ви гума отвежда настрани по една кофа вода на всеки 6-7 секунди. Но ако протекторът е износен и каналите са твърде плитки, ефективността спада. Затова и повечето експерти препоръчват в дъждовния сезон да не се пътува с гуми, чийто протектор е под 4 милиметра.


гуми, протектор, аквапланинг, Continental

Контактната повърхност на нови и силно износени гуми в мокро време при различни скорости. Графика Continental

Важно е също какво е налягането в тях. Твърде напомпаната или прекалено спадналата гума се деформират и контактната повърхност намалява.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНОТО НАЛЯГАНЕ за повечето гуми е около 2.4 бара, или атмосфери (при повечето автомобили точният показател е указан с бележка на вратите или във вратичката към гърлото на резервоара). Ако налягането падне до 2 атмосфери, рискът от аквапланинг нараства с около 25 процента. Ако падне до 1.6 - а такива гуми забелязваме доста често по улиците - рискът на практика е почти двоен.


гуми, налягане, Continental

Деформираните поради прекалено или недостатъчно напомпване гуми доста намаляват контактната повърхност

Важно е също гумите ви да са от утвърден производител. Пазарът е пълен с подозрително евтини алтернативи от неизвестни компании, но при повечето от тях ниската цена е за сметка на вложени материали и развойна дейност. Ако не сте си купили най-евтиния смартфон на пазара, защо бихте си купили най-евтините гуми, от които зависи животът ви?

 

0 от 500
  • #9
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Чук ( преди 2 седмици )
    Тя Червената армия стигна до Берлин само с гуми срещу аквапланинг значи...смешници...най-важното за аквапланинга си остава задкормилното устройство ако ще и със супер-пупер-дупер космически гуми да си....А да не забравя - да се оборудвате с гуми срещу аквапланинг на тъмно и друк комплект на светло....очакват се и такива за мъгла))))
  • #8
    11 rate up comment 0 rate down comment
    хъммм ( преди 2 седмици )
    проблемът идва от факта, че никой не обозначава участъци с опасност от блатясване и в 99% от случаите виждаш локвата когато си нагазил до колене , а тогава е късно за каквото и да е , само стискаш волана и псуваш между зъби
  • #7
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Карам всесезонна която я дават най-добра на вода където е клас А. Разбира се не съм се оставил на гумите да ме пазят и карам съобразно пътната обстановка.
  • #6
    3 rate up comment 2 rate down comment
    някой ( преди 2 седмици )
    Поправка: Индексите са А за 28, B за 24 и C за 20 градуса. Извинявам се, но превеждам едно упътване и там имаше грешно цитираните от мен числа.
  • #5
    5 rate up comment 1 rate down comment
    някой ( преди 2 седмици )
    Статия. е платена и затова ме трият. В Прованса въобще не се продадоха количествата гуми, които им се искаха на вносителите. Там се кара само зимна гума цял. г. или се купуват китайчета от съседни държави. А надали дори експерт по гумите у нас ще Ви каже какъв температурен индекс имат Вашите зимни гуми. Въз основа индекса, пък аз ще Ви кажа, че ако сте ги карали повече от седмица при температура на асфалта над 24, 26, 28 за трите най-разпространени типа, вече нямате зимна гума а лоша всесезонна
  • #4
    3 rate up comment 3 rate down comment
    някой ( преди 2 седмици )
    Тъй като гледам, че 3 ми е изтрито само ще кажа. Визирам само аквапланинг, а не смесени или други условия. Има тестове от наистина елитни институти и производители, които показват, че до 50% е разликата. А сняг може да вали и през октомври, и през април и ако караш с летни гуми си убиец, нищо че законът не го изисква. Мекият състав на зимните при латерално ускорение също води до аквапл. твърде рано, а устройството на каркаса им способства за усилване на чувството за нестабилност в неопитеншофьо ...
  • #3
    8 rate up comment 1 rate down comment
    ElPatron ( преди 2 седмици )
    Колега, това не е съвсем коректно. В дълбока вода действително зимните гуми се справят по-зле от летните, които имат дълбоки канали. Но не чак толкова по-зле. В същото време заради по-мекия си състав те имат по-добро сцепление на мокър асфалт без дълбоки локви. А заради повечето контактна повърхност (именно заради липсата на такива канали) те са по-стабилни в началото на дъжда, когато капките се смесват с праха и маслените частици по пътя и образуват много хлъзгав филм
  • #2
    11 rate up comment 2 rate down comment
    никой ( преди 2 седмици )
    понякога да пишеш, без да разбираш, е не само глупаво, но и опасно за други, които може да прочетат и току-виж се вържат
  • #1
    6 rate up comment 10 rate down comment
    някой ( преди 2 седмици )
    Най-големият Ви проблем е да сте сложили зимни гуми за истински сняг. Функцията на почти всички зимни гуми е да заключва определени сектори под гумата и да създава сцепление при сняг и киша, но при вода води директно до аквапланинг. А да питам защо на графиката са дадени летни гуми и то доста обрани от към напречни канали, приличат на Конти 5. Каква буква Ви е зимната на мокро d,e f, лятната е А или Б. Това е истината. Аквапланингът при зимна гума настъпва при до 50% по-ниска скорост спрямо лятн