IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Три прости правила срещу аквапланинг

Добрите гуми и разумната скорост намаляват драстично риска. Но какво да правите, ако все пак ви се случи

Гумите с добре запазен протектор и дълбоки канали намаляват чувствително риска от аквапланинг. Но дори и те не са стопроцентова застраховка.
Затова спазвайте няколко прости правила при мокри пътища.
 


Първо, намалете. Няма конкретна скорост, която да ви предпази. Но разликата между 85 и 100 километра в час увеличава риска от аквапланинг с близо 40 процента. Разумната политика е да държите под 90 км/ч.

Второ, следете внимателно пътя, не се разсейвайте и бъдете подготвени.

Трето, ако все пак колата поднесе, запазете хладнокръвие. Паническите и прибързани действия са опасни.


аквапланинг, Визия нула


Обикновено можете да познаете аквапланинга още преди поднасянето заради  рязко повишения шум от мотора, когато колелата се въртят без съпротивление.
В този момент всякакви резки движения са опасни. Докато колелата нямат сцепление, няма никакъв смисъл да скачате на спирачките или да навъртате волана. Това само ще влоши нещата, защото не се знае къде и как колелата ще захапят отново.


Аквапланинг, Continental, асистент
Компании като Continental работят усилено, за да елиминират риска от аквапланинг по пътя към "Визия Нула" - едно бъдеще без никакви фатални инциденти на пътя. Концептуалният аквапланинг асистент на Conti ползва видеокамерите на автомобила, специални сензори в главините и в самите гуми, както и данни от спирачките, за да разбере доста по-рано от шофьора кога водата на пътя става опасна. Очаква се първите такива системи да започнат да се вграждат в нови автомобили още догодина

Ако само едно от колелата стъпи на сухо и сте навили волана, най-вероятно ще се завъртите. Натискането на спирачките само ще увеличи налягането върху водния слой и ще направи "възглавницата" по-дебела.

Затова не пипайте още спирачките и дръжте волана изправен. Отпуснете леко газта и изчакайте връщането на сцеплението. Тогава вече започнете да спирате и с умерени движения насочете автомобила в безопасна област от пътя.


аквапланинг, спиране, износени гуми, графика

Тези тестове за спиране върху мокра настилка, проведени от американския Институт за пътна безопасност, добре показват от какво значение е дълбочината на протектора, ако пътят не е сух

Правилната маневра зависи от конкретната ситуация, разбира се, но ако запазите присъствие на духа, можете да намалите много щетите. Все пак рискът да се окажете в такава ситуация е в пъти по-малък, ако отметнете двете най-важни неща: ниска скорост и добри гуми.

 

0 от 500
  • #15
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Никола Панайотов ( преди 3 години )
    Колкото по широки са гумите толкоз по ниска е скоростта на която се получава Аквапланинг това е най чувствително при по тежките коли ,джипове,пикапи.ако една гума размер 185... Получава планинг примерно на 100км.то гума 205 ще губи сцепление при 80км
  • #14
    25 rate up comment 0 rate down comment
    Куку ( преди 3 години )
    Ако карате кола с ръчни скорости, просто натиснете съединителя. Така всяко от водещите колела, без значение с какво предаване е колата, ще се завърти върху водата със собствена скорост и ще се запази посоката на движение на автомобила. И най вече карайте с главата, краката само натискат ***. Лек и безавариен път на всички.
  • #13
    0 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Пускаш тракшъна и движиш :)
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До #1В никой случай не се подава газ, пишеш глупости, няма задно, няма предно, горно, долно и тн. Първото нещо е да отпуснеш газта и с леки движения на волана да насочваш.Аквапланинг означава, че си изгубил сцепление и се усеща във волана и "*** на газта"(под формата на качващи се обороти без осезаем резултат върху движението на автомобила. Усещането е, като на приплъзващ съединител.Няма как при положение, че си изгубил сцеплението си поради високата скорост, ти да даваш още газ.
  • #11
    10 rate up comment 5 rate down comment
    до анонимен ( преди 4 години )
    То като не само на турските и румънските тирове, ами на турците и румънците трябва да им се забрани да шофират! Изключително недисциплинирани, неграмотни и опасни водачи!
  • #10
    47 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Опасни са, както самонадеяните хора каращи бързо, така и много страхливите, които карат твърде бавно! Когато се срещнат двата типа става мелето и няма невинни жертви. Като те хване страх, по-добре намери подходящо място да спреш, а когато нямаш достатъчно видимост от силния дъжд, си помисли дали гумите опират асфалта щом ти не виждаш нищо! И умната в завоите!
  • #9
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Хихи ( преди 4 години )
    Ми карай в проливен дъжд със 120 и ние теб ще те видим...а може пък не.....
  • #8
    44 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Карай с 60 на магистрала да те видим! Някой турски тир ще мине през теб и може да не те усети. На междуградски път си опасен. Изнервяш останалите, правиш колона и ги поддтикваш да изпреварват. Вместо да се движиш с една нормална скорост създаваш наистина опасни предпоставки за птп. Не съм фен на високите скорости, но такива като теб охлюви са по-опасните. Замисли се следващия път, когато решиш да караш така ***!
  • #7
    8 rate up comment 7 rate down comment
    теслЪ ( преди 4 години )
    Това за аквапланинга и дълбочината на протектора на гумите , не го ли пускахте преди 3-4 седмици ( че не ми се рови сега назад)?!?! Като няма какво да кажеш - по-добре мълчи!
  • #6
    17 rate up comment 8 rate down comment
    Веско ( преди 4 години )
    #3 точно от шофеори като вас да се пази човек. Няма 100% сигурни гуми, само дето да удариш дървото с 80 км/ч е два пъти по-лошо от със 60.