IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Три прости правила срещу аквапланинг

Добрите гуми и разумната скорост намаляват драстично риска. Но какво да правите, ако все пак ви се случи

Гумите с добре запазен протектор и дълбоки канали намаляват чувствително риска от аквапланинг. Но дори и те не са стопроцентова застраховка.
Затова спазвайте няколко прости правила при мокри пътища.
 


Първо, намалете. Няма конкретна скорост, която да ви предпази. Но разликата между 85 и 100 километра в час увеличава риска от аквапланинг с близо 40 процента. Разумната политика е да държите под 90 км/ч.

Второ, следете внимателно пътя, не се разсейвайте и бъдете подготвени.

Трето, ако все пак колата поднесе, запазете хладнокръвие. Паническите и прибързани действия са опасни.


аквапланинг, Визия нула


Обикновено можете да познаете аквапланинга още преди поднасянето заради  рязко повишения шум от мотора, когато колелата се въртят без съпротивление.
В този момент всякакви резки движения са опасни. Докато колелата нямат сцепление, няма никакъв смисъл да скачате на спирачките или да навъртате волана. Това само ще влоши нещата, защото не се знае къде и как колелата ще захапят отново.


Аквапланинг, Continental, асистент
Компании като Continental работят усилено, за да елиминират риска от аквапланинг по пътя към "Визия Нула" - едно бъдеще без никакви фатални инциденти на пътя. Концептуалният аквапланинг асистент на Conti ползва видеокамерите на автомобила, специални сензори в главините и в самите гуми, както и данни от спирачките, за да разбере доста по-рано от шофьора кога водата на пътя става опасна. Очаква се първите такива системи да започнат да се вграждат в нови автомобили още догодина

Ако само едно от колелата стъпи на сухо и сте навили волана, най-вероятно ще се завъртите. Натискането на спирачките само ще увеличи налягането върху водния слой и ще направи "възглавницата" по-дебела.

Затова не пипайте още спирачките и дръжте волана изправен. Отпуснете леко газта и изчакайте връщането на сцеплението. Тогава вече започнете да спирате и с умерени движения насочете автомобила в безопасна област от пътя.


аквапланинг, спиране, износени гуми, графика

Тези тестове за спиране върху мокра настилка, проведени от американския Институт за пътна безопасност, добре показват от какво значение е дълбочината на протектора, ако пътят не е сух

Правилната маневра зависи от конкретната ситуация, разбира се, но ако запазите присъствие на духа, можете да намалите много щетите. Все пак рискът да се окажете в такава ситуация е в пъти по-малък, ако отметнете двете най-важни неща: ниска скорост и добри гуми.

 

0 от 500
  • #10
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Опасни са, както самонадеяните хора каращи бързо, така и много страхливите, които карат твърде бавно! Когато се срещнат двата типа става мелето и няма невинни жертви. Като те хване страх, по-добре намери подходящо място да спреш, а когато нямаш достатъчно видимост от силния дъжд, си помисли дали гумите опират асфалта щом ти не виждаш нищо! И умната в завоите!
  • #9
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Хихи ( преди 1 месец )
    Ми карай в проливен дъжд със 120 и ние теб ще те видим...а може пък не.....
  • #8
    17 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Карай с 60 на магистрала да те видим! Някой турски тир ще мине през теб и може да не те усети. На междуградски път си опасен. Изнервяш останалите, правиш колона и ги поддтикваш да изпреварват. Вместо да се движиш с една нормална скорост създаваш наистина опасни предпоставки за птп. Не съм фен на високите скорости, но такива като теб охлюви са по-опасните. Замисли се следващия път, когато решиш да караш така идиотски!
  • #7
    3 rate up comment 5 rate down comment
    теслЪ ( преди 1 месец )
    Това за аквапланинга и дълбочината на протектора на гумите , не го ли пускахте преди 3-4 седмици ( че не ми се рови сега назад)?!?! Като няма какво да кажеш - по-добре мълчи!
  • #6
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Веско ( преди 1 месец )
    #3 точно от шофеори като вас да се пази човек. Няма 100% сигурни гуми, само дето да удариш дървото с 80 км/ч е два пъти по-лошо от със 60.
  • #5
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз като завали дъжд и спирам защото е опасно да се движиш с над 1км/ч
  • #4
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Скоростта на плаване на всяка тествана от АDAC гума се измерва и определя аквапланинг характеристиките на конкретния профил. Тестовете се провеждат при дълбочина на водата 7 мм и при дълбочина на протектора около 8мм. Стойностите на скоростта на плаване варират между 75 и 85 км/ч, като само при тесни гуми (с широчина 155 мм) тя е над 90 км/ч. След проливни дъждове водата на пътната настилка може да е повече от 7мм Следователно в такива условия трябва да поддържаме скорост много по-ниска от 80 км
  • #3
    17 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    #2 По-скоро „шофьори“, като теб са опасни! по-добре се придвижвай с обществен транспорт, защото не само за себе си си опасен, но и за останалите участници в движението!
  • #2
    7 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    скорости над 60 км.ч. при дъжд е меко казано опасно
  • #1
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Има верни неща, но има и големи глупости. След скоростта едно от най-важните неща е никога да не карате на круиз контрол при мокро и хлъзгаво време. Винаги го изключвайте! Обезателно и задължително!!! Има разлика при аквапланинг при предно, задно и 4х4. при предно не се спира а се подава леко и контролирано газ. При задно, ако го направите ще се завъртите почти сигурно. Там се намалява скоростта контролирано, но не със спирачка, а с моторната спирачка. При 4х4 нещата са най-безопасни.