IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Конструкторите на трансмисии неслучайно са предвидили подобна възможност

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните устройства, които някога са изобретени от човека. Нейното внедряване в съвременните автомобили позволява увеличаване на комфорта, улеснява управлението (особено в задръствания) и повишава безопасността. Защо обаче този тип скоростни кутии се нуждаят от ръчен режим за смяна на предавките?

Инженерите, разработили автоматичните трансмисия, умишлено дават възможност на шофьорите да сменят скоростите ръчно. А причината е, че при някои ситуации на пътя, които възникват всекидневно, подобно действие е само в полза на водача на превозното средство.

Задминаване при висока скорост

Преминаването на ръчен режим дава възможност да смяна на предавката за по-бързо задвижване на колата отпред. В случая, трябва правилно да се оцени ситуацията, да се свали една скорост надолу и автомобилът е готов за извърши маневрата. В този случай оборотите на двигателя се намират на предела на работния си диапазон, а въртящият момент е напълно достатъчен, като педалът на газта реагира и на най-лекото докосване. Най-важното в случая е, че отсъства "замислянето" на автоматика, което обикновено продължава около секунда.

Излизане от второстепенен път

Понякога при включването на автомобила от второстепенен в главен път трябва да стане бързо, за да не се създаде опасност от произшествие. И именно паузата, която е нужна на някои от автоматици за сваляне на предавката, може да бъде критична. В подобна ситуация изборът на ръчен режим помага много.

Движение по тежък терен

Автоматичната скоростна кутия има различни режими, които се управляват от електрониката на автомобила. При движение върху пясък или сняг, както и при спускане по наклон, това може да изиграе лоша шега на шофьора. Това се случва при избор на неправилна предавка или в превключване в неподходящ момент. Преминаването на ръчен режим позволява намаляване на натоварването върху трансмисията и удържането на мотора в работен режим на оборотите. Така шофьорът се движи по-лесно и по-спокойно върху лошо покритие на пътя.

Движение върху лед

Ледът също е много опасен за автоматичните скоростни кутии. Често се случва автомобилът да буксува при тръгване на първа предавка, което не е никак приятно за шофьора. Преминаването на ръчен режим и превключването на втора скорост значително улеснява придвижването. При някои трансмисии дори има бутон със снежинка, чието активиране изключва използването на първа предавка.

Изкачване с тежък товар

В тези случаи автомобилът е подложен на сериозно натоварване, което се увеличава допълнително, ако пред него има други бавно движещи се превозни средства. При работа в автоматичен режим скоростта кутия може да се "обърка" и да започне постоянно да сменя предавките в търсенето на оптимален работен режим. Превключването на ръчни скорости позволява да се избегне натоварването върху кутия и да се предотврати нейното преждевременно износване.

Снимка: Motor

0 от 500
  • #15
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Съвременните турбо бензини дърпат най-здраво при ниски обороти. Примерно 1,5 TFSI 150 PS на VW/Audi е в диапазона 1500-3500 оборота и след това пада надолу.
  • #14
    8 rate up comment 5 rate down comment
    ОАЕ ( преди 1 седмица )
    Той дали се сеща не знам, но аз ще ти кажа! Американците са едни от най-мързеливите, ако не и най-мързеливия народ на земята! Не случайно 75% от тях са с наднормено тегло и младото поколение до 30 годишна възраст са негодни за военна служба и за армията щото са лоени топки! Мързи ги едно елементарно движение да направят като да натиснат *** с левия крак и да си мръднат ръката 5 сантиметра! Голяма част са и достатъчно тъпи, че да не могат и да научат това движение!
  • #13
    6 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Оле мале, пак изтрещял човек в нета, само хората без достойнство и себеуважение си купували автоматици!!! Страхотна логика, гледай да не го кажеш и на живо, някъде, че ще те помислят за глуповат. Иначе статистиката в САЩ за миналата година е че само 1% от новите продадени коли в САЩ са били с ръчни предавки, останалите 99% автоматици. Сещай се защо.
  • #12
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    ... верно, че сравнително бързо автоматът ще се усети и ще шифтне надолу... ама до следващия завой пак ще е вече на 6-та, ти ще си без мощност и ще си се изнервил от лашкането от 6та до 3та и обратно на всеки завой... и няма автомат, който да остане на нужната 3-4-та по време на този участък - колкото и да е умен и бърз...
  • #11
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    абе колкото и да са умни и бързи тези съвременни автоматици, няма как да знаят предварително какво ще искаш да направиш. имам няколко коли - познайте дали скапаните автоматици преобладават - не. другото, което не отчитате е , че авто производителите са принудени от зор по много икономия, така да настройват автоматичните трансмисии, че когато трябва да си на 3-4-та и ти трябват обороти, ти си на 6-та бате бате - минете някой планински път със завои и лек наклон на 5-6-7-ма на автомата дали е ОК ?
  • #10
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Много време се смея, когато някой ми каже, какво удоволствие е да сменяш ръчно скоростите. А за статията, вероятно ползват доста стари източници. Съвременните автоматици са доста "умни" и нямат проблем с изброените неща. Даже и снежинка вече никой не слага, от ESP датчиците лесно се познава хлъзгав терен, има сензори за наклона и държи по-ниска предавка при спускане, отчита достатъчно прецизно скороста на натискане на газта и знае колко предавки да свали при изпреварване и т.н.
  • #9
    9 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Точно обратното, най-безмисленото нещо е човек да си купи автоматик! Купих чисто нова кола автоматик 2013 година, никога повече! Това е за хора без достойнство и себеуважение, без никакъв интерес към автомобилите, и към шофирането! Когато си с автоматик ти не шофираш, возиш се! А ако ше се возиш по-добре си наеми шофьор или си вземи такси!
  • #8
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Всеки път като карам автоматик, ми се иска да е ръчна. Когато се кача на ръчна, ми се иска да е автоматик.
  • #7
    7 rate up comment 5 rate down comment
    bau ( преди 1 седмица )
    Едно от най-безсмислените неща, с които човек може да се занимава, докато шофира, е да сменя скорости. Големите разбирачи, дето никога не са карали автомати, ама имат мнение кое е най-добро са най-забавни :D И, да, и от закъсване в сняг се излиза с автоматик, стига да не си ***.
  • #6
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Шофьор съм от 1996г. първата ми кола бе жигула, после си взех Опел Астра, след него Вектра, Пасат и така през 2005г. за първи път си взех кола с автоматик. От Тази 2005г. до сега, за тези 14г. съм сменил още 4 коли и всичките са били автоматици. Просто минеш ли на автоматик, ако не си зле финансово и можеш да си го позволиш, няма да се върнеш на ръчна. Поне според мен.