IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Конструкторите на трансмисии неслучайно са предвидили подобна възможност

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните устройства, които някога са изобретени от човека. Нейното внедряване в съвременните автомобили позволява увеличаване на комфорта, улеснява управлението (особено в задръствания) и повишава безопасността. Защо обаче този тип скоростни кутии се нуждаят от ръчен режим за смяна на предавките?

Инженерите, разработили автоматичните трансмисия, умишлено дават възможност на шофьорите да сменят скоростите ръчно. А причината е, че при някои ситуации на пътя, които възникват всекидневно, подобно действие е само в полза на водача на превозното средство.

Задминаване при висока скорост

Преминаването на ръчен режим дава възможност да смяна на предавката за по-бързо задвижване на колата отпред. В случая, трябва правилно да се оцени ситуацията, да се свали една скорост надолу и автомобилът е готов за извърши маневрата. В този случай оборотите на двигателя се намират на предела на работния си диапазон, а въртящият момент е напълно достатъчен, като педалът на газта реагира и на най-лекото докосване. Най-важното в случая е, че отсъства "замислянето" на автоматика, което обикновено продължава около секунда.

Излизане от второстепенен път

Понякога при включването на автомобила от второстепенен в главен път трябва да стане бързо, за да не се създаде опасност от произшествие. И именно паузата, която е нужна на някои от автоматици за сваляне на предавката, може да бъде критична. В подобна ситуация изборът на ръчен режим помага много.

Движение по тежък терен

Автоматичната скоростна кутия има различни режими, които се управляват от електрониката на автомобила. При движение върху пясък или сняг, както и при спускане по наклон, това може да изиграе лоша шега на шофьора. Това се случва при избор на неправилна предавка или в превключване в неподходящ момент. Преминаването на ръчен режим позволява намаляване на натоварването върху трансмисията и удържането на мотора в работен режим на оборотите. Така шофьорът се движи по-лесно и по-спокойно върху лошо покритие на пътя.

Движение върху лед

Ледът също е много опасен за автоматичните скоростни кутии. Често се случва автомобилът да буксува при тръгване на първа предавка, което не е никак приятно за шофьора. Преминаването на ръчен режим и превключването на втора скорост значително улеснява придвижването. При някои трансмисии дори има бутон със снежинка, чието активиране изключва използването на първа предавка.

Изкачване с тежък товар

В тези случаи автомобилът е подложен на сериозно натоварване, което се увеличава допълнително, ако пред него има други бавно движещи се превозни средства. При работа в автоматичен режим скоростта кутия може да се "обърка" и да започне постоянно да сменя предавките в търсенето на оптимален работен режим. Превключването на ръчни скорости позволява да се избегне натоварването върху кутия и да се предотврати нейното преждевременно износване.

Снимка: Motor

0 от 500
  • #25
    0 rate up comment 2 rate down comment
    sam ( преди 1 седмица )
    Купуваш си кола с автоматична скоростна кутия и ставаш като Себастиан Льоб... Една станиолена шапка с датчици на главата дето ти чете нервните импулси и кутията изпълнява.... Чета че скоро и във WRC щели да слагат автоматични скоростни кутии...
  • #24
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Петър ( преди 1 седмица )
    От къде я изкопахте тая статия на 20 години. Нищо вярно няма към днешна дата.
  • #23
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Това с ГПС картите и връзката с трансмисията и окачването дори ги има отдавна. Мъчат се да ги докарат нещата, но не става. Не са точни никак нещата, а и ГПС не ти дава 100% точност и се получават разминавания. Освен това е доста скъпо. А за идеална система няма такава измислена. До идеалното се приближават електромоторите на които не са им нужни трансмисии. нямаш превключвания, механични загуби, усложняване и оскъпяване. Имаш една предавка от 0 до безкрай. По-добро от това няма.
  • #22
    7 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Наскоро приятел си взе последен модел няма значение каква кола със всякакви асистенти - разпознаване на знаци, разпознаване на пешеходци и т.н. включително и автоматични къси-дълги. По негови думи никога не греши - винаги превключва на къси когато трябва. Питам го - ама в завой превключва след като види и заслепи насрещната кола или също като опитен шофьор сменя 2-3 секунди по-рано ориентирайки се по светлинните снопове. И той мълчииииии. Та толкова за суперинтелигентните автоматици
  • #21
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Автоматиците се подобриха значително през последните години. Но идеални не са. Неслучайно Мерцедес и други марки вече гледат ГПС картата и радарните сензори, за да могат да превключват повече като човек - предварително, а не постфактум.
  • #20
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    като чета коментариите се сещам за един виц три блондинки си говорят: - Гледах времето и утре го дават да вали много сняг. Втората казала: - И аз го гледах, ама казаха, че ще е 40° C. Третата слушала, слушала и накрая рекла: - Малиии, как ще чистим тоз сняг на таз жега!
  • #19
    6 rate up comment 6 rate down comment
    ръчката ( преди 1 седмица )
    Също имам и копче което е за каране на сняг и на лед. Действията на трансмисията се променят и адаптират към средата. Дори и да не го натисна според датчиците за времето и температурата навън реакциите на скоросната кутия се променят. Адаптивна е и се учи от стила на шофиране. Изобщо,който ми приказва,че ръчката била най-доброто не се е качвал на модерен автоматик и приказва наизуст.Само за протокола ще кажа че автоматика ми е Aisin с двоен съединител,а книжка за професионален шофьор имам от 20г
  • #18
    5 rate up comment 6 rate down comment
    ръчката ( преди 1 седмица )
    Статията се отнася за миналия век.В момента изброените неща НЕ ВАЖАТ!Автоматиците имат ръчен режим и ако на някой толкова много му липсва ръчката може да си ги сменя скоростите ръчно.При това много по-бързо и без да рита с левия крак по съединителя, защото такъв НЯМА!Та какво му е лошо на автоматиците не разбрах?Още повече,че в момента автоматиците са по-икономични от РТ.До сега само няколко пъти съм превключвал на ръчен режим и то от любопитство,а не от нужда.Имам копче СПОРТ,АУТО,ЕКО,ОФФРОУД.
  • #17
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    "Когато си с автоматик ти не шофираш, возиш се! А ако ше се возиш по-добре си наеми шофьор" Пич, по-евтино ми е да си купя автоматик отколкото да си наема шофьор. Много проста нация сме боже....
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Ми ти като не си мързелив защо караш кола с ръчни скорости ами не ходиш пеша?