IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


електромобили


В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.


0 от 500
  • #40
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 37 ( преди 4 часа )
    Ако функционалната неграмотност можеше да се лекува, бих те пратил на специалист. За съжаление е доживотно. Ако първите 10-15 години не си разбрал че не говоря за екология и глобално затопляне, и следващите 10-15 години няма да ме разбереш. Еколозите са антиелектриците. Объркал си човека. Пък и заради функционалната неграмотност не вярвам някога да започнеш да правиш разлика между замърсяване на въздуха и въглероден отпечатък. Необходими са знания поне за трети клас, които ти липсват.
  • #39
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    Ентусиазмът по ел отмина,глупаците свършиха,умните си карат старите коли или купуват хибриди.
  • #38
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 32 ( преди 4 часа )
    Добре извинявам се и си признавам грешката. Не съм видял че говориш само за европейските. Но какво значение има Европа? "Чудото" в момента се извършва в Китай. Онова което обявяваш за невъзможно. Наскоро давах данните, но ще цитирам по памет. Китай е отговорен за над 40% от замърсяването в света, а Европа само за около 5%. Тоест, когато Китай намали замърсяването си само с десетина процента, това ще се равнява на нулиране на европейското замърсяване. Защо си против електричеството и електромобил
  • #37
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    В момента е такъв студ,а чат бота дудне за глобалното затопляне.Бъстъре,по времето когато са живели динозаврите е било рекордно топло.Кой е виновен за затоплянето,като тогава е нямало ТЕЦове и автомобили? Може би са пардели яко.След това идва ледников период,който унищожава динозаврите.Да ни осветлиш по въпроса,въз основа на грандиозните ти "знания"?
  • #36
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    Пак мислиш локално. В световен мащаб ръста на потребление е линеен с над 4% годишен ръст, смятай си го колко е точно, кумулативно, за 15 год предполагам ще докараш удвояването. А в момента търсенето се увеличава заради ел и ИИ, така че годишния ръст е дори по-голям.
  • #35
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 33 ( преди 4 часа )
    Разбира се че няма как да спориш с мен. Отговорът на всяка математическа задача която съм ти задал винаги е прилагателно. Хайде включи се в дискусията и примерно отговори на последния въпрос? Колко е било потреблението на България преди 15 години? Без да проверявам мога да се обзаложа че е било по-голямо от сега. А тинтири твърди точно обратното - че било два пъти по-малко. Дай цифрите да проверим? По-скоро ще се скриеш в дупката като лалугер, когато те питат за цифри.
  • #34
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 30 ( преди 4 часа )
    Разбира се че е ЕКО. Да не твърдиш че ако тецовете работят денонощно през цялата година ще е по-чист въздуха отколкото сега, когато ги палят само при недостиг? Не знам защо толкова мечтаете за скъп ток през цялата година и по-голямо замърсяване. Внимавайте какво си пожелавате защото може да ви се сбъдне. Да ви задължават през следващите 20-30 години да купувате скъп въглищен ток през цялата година, за да работят въглищните мощности. Това ли ви е мечтата, която искате да наследят внуците ви?
  • #33
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    Да се спорти с Митичния тук е като споприш с чат бот или рдиоточка. С тази разлика, че рано или късно те ще те разберат, за разлика от Митичиня. Аз лично съм се отказал да споря или дискутирам.бесзмилено и загуба на време, да се дискутира с някой, който явно си няма елементарна предства от коли, от политика и икономика .и не само. Подобно и на зелените амеби критикуват и псуват ДВГ, но карат дизел..
  • #32
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    Не четеш! Пак ще ти го напиша ОТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ! Транспорта е причина за 29% от ЕВРОПЕЙСКИТЕ емисии, но ЕВРОПЕЙСКИЯ ТРАНСПОРТ е едва 0,7% от световните емисии на въглерод! (извинявам се не е 0,07, а 0,7)
  • #31
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Пак лъжи? ( преди 4 часа )
    "Имаш непрекъснат ръст в потреблението и то без да смятаме нужното за електрически автомобили. Няма значение дали излиза от ауспуха - увеличаваш общия обем на потреблението!" Този непрекъснат ръст е факт, но пак си скъсал с реалността . 200%? Наистина ли вярваш, че ако днес България харчи годишно малко над 30 TWh, то преди 15 години е харчила 15 TWh? Дори в Китай вероятно нямат 200% ръст, въпреки че по-голямата част от световното производство се премести там и прехвърли потреблението и замърсяв