Всички големи автомобилни производител в момента работят върху платформите, които ще поддържат следващите им електрически автомобили. Оказва се обаче, че най-здравите в момента електрически превозни средства използват технологии от своите събратя с горивни системи.
Платформата е гръбнакът на всяка кола или превозно средство, което се движи по света. Тя е като основата на къща. Без добри основи най-вероятно ще се появят пукнатини, а в най-лошия случай къщата може да падне. Същият принцип важи и за платформата за автомобили. Развитието им е от съществено значение за гарантиране на бъдещето на съответното превозно средство.
Затова и опасността, пред която са изправени инженерите, е много по-голяма, тъй като една и съща платформа може да се използва за милиони различни автомобили. Една грешка и проблемът се умножава многократно. Това важи с пълна сила за бъдещето на индустрията, което е 100% електрическо.
Проектирането, разработването и тестването на платформа отнема години и милиарди евро инвестиции. Много производители вече обявиха краткосрочни и средносрочни планове в тази посока. Mercedes ще представи своята MMA архитектура през следващата година, BMW ще направи същото с новата си платформа Neue Klasse. Stellantis вече представи своите четири STLA структури, които ще дадат живот на милиони автомобили.
На свой ред, Volkswagen работи върху развитието на платформата SSP, която е жизненоважна структура за германската компания. Така съвсем скоро ще видим електромобили от ново поколение, но сега по пътищата се движат десетки хиляди коли на ток. И те използват адаптирани горивни платформи, които имат своите добри и не толкова добри части.
Последните изследвания на TUV сочат, че най-здравите сегашни електрически автомобили използват платформи, взети от техните събратя с горивни системи. Това са доказани във времето технологии, които гарантират оптимална производителност и надеждност. Здрави каросерии, шасита, трансмисии, спирачки - всичко това осигурява качество в електрическите автомобили.
В същото време моделите, базирани на EV платформи, не са се доказали като надеждност. Доказателство е споменатото изследване на германските специалисти, което показва, че Tesla Model 3 на 2-3 години има 14,2% дефекти. В същото време VW e-Golf с адаптирана платформа MQB показва само 3,4% повреди. Предишното поколение на MINI Cooper SE също има нисък процент - 4,4%, а статистиката сочи, че проблемите при електромобилите обикновено не са свързани със задвижването, а с останалите системи. А при тези, които използват технологии от модели с ДВГ, те са по-надеждни.
Сега на ход са производителите, които инвестират много пари в нови платформи на бъдещето. И те ще трябва да се използват не само за електрически автомобили, но и за термични или електрифицирани модели. А когато тяхното използва стане стандартно и широко разпространено, ще се видят резултатите по отношение на надеждността. Колкото по-доказана е една технология, тоест колкото е по-разпространена, толкова по-надеждна става тя. И засега старите технологии все още имат предимство.