Шофьорската книжка като физически документ ще изчезне в Европейския съюз в следващите няколко години, след като предложеният в края на март пакет законодателни промени получи одобрението на Европейския съвет. Занапред свидетелството за управление ще бъде уеднаквено за всички държави-членки и ще е дигитално - част от бъдещия European Digital Identity Wallet. Промените трябва да бъдат гласувани и от европарламента, но там не се очакват възражения.
Дигиталните шофьорски книжки вече са въведени на доста места по света - в някои австралийски провинции, в отделни щати в САЩ и в европейски страни като Естония
Промените в регулациите за движението по пътищата ще трябва да бъдат приети от всички страни в общността, включително и България, в срок от 4 или 5 години за различните точки. Дигиталната шофьорска книжка ще премахне и една вратичка, която днес позволява на хора, загубили свидетелството си за управление в една държава от ЕС, да се сдобият с ново в друга. Занапред отнемането на книжката ще важи навсякъде. Освен това ще е по-често явление, защото новите правила изискват всяка страна без изключение да отнема шофьорски права за нарушения като каране след употреба на алкохол, превишаване на скоростта с над 50 км/ч или предизвикване на фатални катастрофи.
Освен че става дигитална, шофьорската книжка вече ще е валидна за 15 години, а не за 10, както е в момента в България. Все пак е предвидена възможност хората, които не желаят да ползват дигитални технологии, да получат физически документ по поръчка.
Друга съществена промяна, за която вече писахме, предвижда да се понижи минималната възраст за категория С (за камиони) от сегашните 21 години на 18 години. Целта е да се компенсира поне частично острият недостиг на шофьори на ТИР в Европа. В собствените си държави дори и 17-годишните ще имат право да карат ТИР, но задължително с придружител. Минималната възраст за шофьори на автобуси се понижава от 24 на 21 години.