IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


електромобили


В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.


0 от 500
  • #20
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Давам пример ( преди 5 часа )
    Например как използването на 1kWh електрическа енергия от термопомпата, доставена от фотоволтаиците, за да получа 4kWh топлинна енергия, за тебе означава по мръсно от използването на дърва или въглища или нафта, които имат 1kWh енергийна стойност? Вече много години не мога да схвана логиката ти?
  • #19
    1 rate up comment 1 rate down comment
    ??? ( преди 5 часа )
    "И най-просто и кратко казано ако ползваш 1 единица енергия, при която постигнеш намаление от 50% енергия от "горене", но увеличиш количеството ползвана енергия до 2 единици - ти не си подобрил нищичко!" Ще ми обясниш ли с простичък практически пример Какво имаш предвид, че ми звучи като онова с 35 км максимален пробег с един комплект гуми с електромобил. Ти може и да го вярваш, ама не е истина. Поне не и в нашата реалност.
  • #18
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 часа )
    До 17: ти не искаш да разбереш, че няма как да спре горенето 100% веи е невъзможен по ред причини. И най-просто и кратко казано ако ползваш 1 единица енергия, при която постигнеш намаление от 50% енергия от "горене", но увеличиш количеството ползвана енергия до 2 единици - ти не си подобрил нищичко! А към това, добави и как един Софиянец си за%%%ва електричката да ръждясва и батерията и започва да изуска токсичния си коктейл?! Чисто ли ти се вижда?! В София проблема не е ДВГ а старите ДВГ!
  • #17
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До тинтири ( преди 5 часа )
    Все още не си ми обяснил Когато спре горенето, откъде ще дойде замърсяването от електромобилите? Според твоите ВЯРВАНИЯ, ако в София се спре всякакво горене и всички автомобили станат електрически, въздухът ще е по мръсен и отровен заради 2000 пъти повече фини прахови частици? Правилни ли са ми знанията за мисленето ти? Пардон за ВЯРВАНИЯТА ТИ? Според моите знания, фотоволтаиците и батериите Вече започнаха да намаляват замърсяването от тецовете и ще продължат да го намаляват докато не спре.
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 часа )
    До 14: Знанията ти защо приличат на вяра :D Всичко замърсява! Това се опитвам да ви обясня! ЕЛ замърсява също толкова, колкото и ДВГ - налагането на ел не променя количеството замърсяване! За мен батериите са много по-опасен замърсител от ауспуха! Една батерия може И ЩЕ замърси и отрови много повече от един ауспух!
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 часа )
    До 13: В полудяла Европа никой няма да дойде да произвежда. Производството на батерии е енергоемко, а при 4 до над 10 пъти (спрямо азиятските) по-високи цени на енергията в Европа винаги ще е нерентабилно. Съчетано с безкрайните регулации - по-изгодно е да ги внасят готови. Единственото което Европа може да произведе е фабрикуването на тонове брюкселкса простотия.
  • #14
    2 rate up comment 4 rate down comment
    До тинтири ( преди 5 часа )
    "Обаче ти пък защо вярваш, че точно автомобилите са голямото зло причиняващо климатичните промени, че да се налага да ги сменяме?" За разлика от тебе аз не ВЯРВАМ, а ЗНАМ. И ти знаеш, но НЕ ВЯРВАШ, защото ВЯРАТА ти е по-силна от знанията. При вас ако знанията противоречат на вярата значи не са верни и търсите други. При всеки нормален човек е обратното - чрез ЗНАНИЯ си променя вярванията и предразсъдъците. За мен ауспусите и комините са ЗАМЪРСИТЕЛИ. Екологията я остави на Грета и антиелек ...
  • #13
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До 10 ( преди 5 часа )
    Разбира се че ще фалира единствената европейска фабрика за батерии. Ти нещо различно ли е очакваше? Ако не се намеси политиката за да субсидира това производство и да инвестира в обучение на специалисти по батерии, няма и да има втора европейска фабрика. В Европа ще дойдат да произвеждат батерии корейци, китайци и американци. Това ли смяташ за добра политика?
  • #12
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До тинтири ( преди 5 часа )
    Реже коментара на всеки символ, включително и с ударение, знак за градус и в случая u с точка отгоре на тюф.
  • #11
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 часа )
    До 8: Мхм... ше ли ми кажеш тогава на каква база решаваме, че едни "изследвания" (за ползите от ел) са верни, а други "изследвания" не са. Да вярвам, че ел износва гумите повече - чиста физика, по-високата маса води до по-голямо износваме и не не вярвам да е чак толкова голямо и такъв фактор. Обаче ти пък защо вярваш, че точно автомобилите са голямото зло причиняващо климатичните промени, че да се налага да ги сменяме?