IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


електромобили


В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.


0 от 500
  • #30
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    Рекордни цени на електроенергията в Европа.Няма слънце,пълно безветрие,палят се ТЕЦове.Бъстър,това еко ли е?
  • #29
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    Бумът на EV в Китай застрашава сериозно да намали търсенето на бензинПродажбите на електрически и хибридни автомобили в Китай са достигнали повратна точка и предстои рязък спад в търсенето на горива20:30 | 28 ноември 2024Автор: Bloomberg News
  • #28
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    Кое точно не разбра? Ако 2010 си имал 10% дял на възобновяемите (основно от ВЕЦ) днес въпреки, че си увеличил този дял на 30% (предимно заради ФЕЦ) пак имаш увеличение на емисиите, защото ако преди 15 год си ползвал 100 кВч енергия - днес те са 200 кВч. Имаш непрекъснат ръст в потреблението и то без да смятаме нужното за електрически автомобили. Няма значение дали излиза от ауспуха - увеличаваш общия обем на потреблението!
  • #27
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    Ти да видиш. Значи според тебе 0,07% от емисиите в световен мащаб се дължат на транспорта? А останалите 99,93% на какво се дължат? На отоплението на дърва на африканците? ВЯРАТА ти наистина е безгранична и е скъсала всякаква връзка с реалността
  • #26
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 23 ( преди 4 часа )
    Нищо не разбрах? Дай с цифри, че тези проценти са за статистиката и лъжите. Нали не искаш да се лъжем, а да си говорим реални неща? Ако през 2010 били 100 единици електроенергия, а останалите 90% изкопаеми горива, то общо са били 1000 единици. 900 за изкопаемите горива. С Колко единици електроенергия смяташ че трябва да се заместят 900 единици изкопаеми горива?
  • #25
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 23 ( преди 4 часа )
    Нищо не разбрах? Дай с цифри, че тези проценти са за статистиката и лъжите. Нали не искаш да се лъжем, а да си говорим реални неща? Ако през 2010 били 100 единици електроенергия, а останалите 90% изкопаеми горива, то общо са били 1000 единици. 900 за изкопаемите горива. С Колко единици електроенергия смяташ че трябва да се заместят 900 единици изкопаеми горива?
  • #24
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    И продължавам: СО2 от транспорта в Европа, което ни се представя като цел за електрификацията възлиза на 0,07*!!!! от световните въглеродни емисии! Още утре да спрем транспорта изцяло пак не променяме нищо!!! По-важно е СВЕТА да спре да потребява дърва и въглища за огрев ГОТВЕНЕ И ОСВЕТЛЕНИЕ, защото в много държави от третия свят още се ползват за осветление, отколкото да наливаме грешни пари в електрификация на транспорта!
  • #23
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    До 19+: Мислиш локално, а не глобално. Обяснявам (съвсем примерно), ако света е потребявал 100 единици ЕЛЕКТРОЕЕРГИЯ през 2010, при 90% фосилни горива то днес търсенето на електроенергия ще е 200 единици - а ВЕИ в световен мащаб едва стига 30% - демек от 90 "мръсни" единици преди 15 години по-късно, вече си на 140 "мръсни единици" въпреки повишаването на процента - добавяйки първичната енергия от петрола към крайната електроенергия не променя картината с много. А пропускаш и икономическата част!
  • #22
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 4 часа )
    До 9, напълно съгласен с теб. Бъстър, ползваш ми патента "зле програмиран робот". Поне нещо да ми харесва в словоизлиянията ти. (y)
  • #21
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Друг пример ( преди 4 часа )
    Как зареждането на 20kWh в батерията на електромобила от фотоволтаиците за изминаване на 100 км е по мръсно, отколкото изгарянето на 5-15 литра бензин за същите километри с енергийна стойност 50-150kWh?При всички случаи преминаването към електричество в която и да е сфера, ще намали, а няма да увеличи използването на първична енергия.