IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


електромобили


В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.


0 от 500
  • #75
    2 rate up comment 12 rate down comment
    До 72 ( преди 5 месеца )
    Точно затова ме мразят антиелектриците - няма как да спорят с моите аргументи. Ето ти ги в енергия , че процентите нищо не казват 2024Solar: 4,7 TWhWind onshore : 1,2 TWh Hydro water reservoir : 1,7 TWh Fossil gas: 1,8 TWh Fossil hard coal : 0,4 TWh Fossil brown coal / lignite : 8,0 TWh Biomass: 0,2 TWh Hydro Run-of-River : 1,1 TWh Nuclear : 14,0 TWh Cross border electricity trading : -1,1 TWhSum: 32,0 TWh Load: 32,7 TWhСамо износът ст ...
  • #74
    3 rate up comment 9 rate down comment
    До 72 ( преди 5 месеца )
    Ето ти истинските данни към днешна дата за тази година 2024 Load: 100,0% Solar: 13,9% Wind onshore: 3,4% Hydro water reservoir: 5,0% Fossil gas: 5,4% Fossil hard coal: 1,2% Fossil brown coal / lignite: 23,5% Biomass: 0,4% Hydro Run-of-River: 3,1% Nuclear: 40,9% Cross border electricity trading: -3,2%Май има "малка" разлика с твоите твърдения, а? Очевидно е че няма как АЕЦ и ТЕЦ да са 91%, както ги изкара ти
  • #73
    8 rate up comment 1 rate down comment
    До 72 ( преди 5 месеца )
    "Малко храна за размисъл,според ЕСО енергийния микс е 43%-АЕЦ, 48%-ТЕЦ, останалото са възобновяеми. " Храната ти е силно развалена и предизвиква мисловно разстройство! Ако цитирам антиелектриците, при грешни изходни данни, получаваш грешен резултат.
  • #72
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Има ли статия свързана с ел.колите, винаги е пълен купон :).Малко храна за размисъл,според ЕСО енергийния микс е 43%-АЕЦ, 48%-ТЕЦ, останалото са възобновяеми. Гледам си фактурата за гаража от 17.10 до 15.11 - 141Кв ток. Хибрида ми има 8Кв батерия и кара 45км на ток градско (20Кв/100), сиреч имам 700км градско на ток. към него добаваме и 40л бензин (зареждам гориво 1 път в месеца).Определено е ефективна колата и ми харесва. Въпроса е дали съм си намалил цялстния въглеродния отпечатък или не.
  • #71
    7 rate up comment 10 rate down comment
    Дообре ( преди 5 месеца )
    Спряла да купува, ама продажбите растат, Модел Y е най-продаваното МПС на планетата за 2023, 2024 и 2025 (с фейслифта Juniper) и "British Petroleum продава стотици бензиностанции. Заради електромобилите компанията се разделя с обектите си в Нидерландия" - Аутомедия 09.11.2024
  • #70
    2 rate up comment 4 rate down comment
    До 69 ( преди 5 месеца )
    Отново човек без мнение се присмива на моето мнение. Знаех че е вярно, не може да намери грешка,, но истината боли и не му харесва и затова си изкарва злобата в коментарите срещу коментиращият. Виждаш ли някакви грешки в сметките и анализите? Посочи ми ги и аз ще ги поправя. Ако нямаш мнение дръж си го за себе си. Не е нужно постоянно да натрапваш че нямаш мнение и нямаш какво да кажеш.
  • #69
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    И смешките му са като сметките и анализите му - претенциозни, но безсмислени.
  • #68
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До РУК ( преди 5 месеца )
    Защо трябва вече да съм си купил батерия със 100kW входяща и изходяща мощност и 215kWh капацитет на цена 50 000 евро, за да ти сметна, че е много по-ефективно, евтино и лесно да се съхрани енергията в нея, отколкото във водород! Тя е с размери на вендинг автомат и с едно зареждане осигурява над 1000 км пробег, заредени от слънцето от фотоволтаиците върху паркирания автомобил. Можеш ли да предложиш по ефективно и евтино решение?
  • #67
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До РУК ( преди 5 месеца )
    Ти като си притежавал електромобил на който си навъртял половин милион километра, защо не ми поправяш техническите грешки които допускам от незнание, защото цял живот съм на кракомобил и не съм се качвал дори на велосипед? Защо се заяждаш с личността, а не говориш с факти? Винаги съм си признавал грешките, когато ми ги посочат. Защо трябва някога да съм карал баничарка, за да кажа на турбо, че при 15 на 100 и 30 км в час, няма начин да се движи с максимална мощност и КПД 148%
  • #66
    4 rate up comment 4 rate down comment
    До рук ( преди 5 месеца )
    Да спорите за футбол с някой който не е притежавал поне три футболни отбора- Е като да спорите с алкохолик, че следващата чаша ракия ще му дойде в повече - той първо ще ви обяснява, че не е пиян, после ще започне да ви напада, че нищо не разбирате и накрая ще го избие на "ама ти мен уважаваш ли мъ" Просто няма смисъл! :-)