Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?
1. Цената все още е много по-висока
Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.
Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ.
Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.
2. Инфраструктура за зареждане
Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).
Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.
3. Остатъчна стойност
Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.
Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.
4. Автономност
Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!
Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.