IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


електромобили


В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.


0 от 500
  • #65
    5 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 5 месеца )
    Да спорите за електрически автомобили с човек,който за целия си живот сумарно не е изминал 100км с ел. кола,да не говорим да са на веднъж,а още по-малко да я е ползвал толкова, че да му се наложи да я зарежда - Е като да спорите с алкохолик, че следващата чаша ракия ще му дойде в повече - той първо ще ви обяснява, че не е пиян, после ще започне да ви напада, че нищо не разбирате и накрая ще го избие на "ама ти мен уважаваш ли мъ" Просто няма смисъл! :-)
  • #64
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 63 ( преди 5 месеца )
    Допускам че си яйцеклетчо, но ако не си, значи си познал. Аз вече хваля изкопаемият водород който се добива от земните недра. Смятам че има огромно бъдеще. Дори и в транспорта, но не и при леките автомобили. Дори не виждам особени предимства в какъвто и да е наземен транспорт. Има някакъв смисъл само в в морския и въздушния транспорт, защото там батериите скоро няма да са алтернатива. Но и там има проблем с ниската обемна плътност. Заема прекалено много място.
  • #63
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 55 ( преди 5 месеца )
    Сам си призна, че просто мнението ти зависи е в тон "със силните на деня". Днес хвалиш електричките, утре като разбереш, че вече има катализатор който прави производството на водород 300 пъти по-евтино, ще започнеш да си мълчиш под статиите за водород, а ако стане основен екологичен енергиен източник, ще се спъваш от бързане да хвалиш колко е хубаво и как винаги си вярвал в него! Ти си като тези които бъкел не разбират от футбол, но са фенове на Барселона, защото са чували, че имат много титли
  • #62
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    "Да се спорти с Митичния тук е като споприш с чат бот или рдиоточка." Кой академик се е изказал така? Академиче, разбираш ли значението на думата споря? Антиелектриците не спорят, а хвърлят опорки и абсолютно неверни твърдения. Игнорират реални и многократно доказани факти, защото така им е по-удобно. Имаше един скеч на Монти Пайтън за тях. Не знаете какво е това? Не се учудвам.
  • #61
    7 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тунтури твърди, че зелената енергия е невъзможна, не защото има технически причини за това, а защото вождът му Путин така му е казал. Оттам-нататък той е задължен да го повтаря. Мислене е ясно, че няма.
  • #60
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Оня ( преди 5 месеца )
    Тръгваш от Бургас/Варна и пътуваш към София....налага се да спреш поне веднъж и да изчакаш 1 час за зареждане ..... мдаа ще стане това с ел.автомобилите. А ако случайно ти стигне пробега, задължително трябва да спреш на зарядна станция и да чаааакаш до като се освободи място за теб. Щото ще има и други такива като теб. Определено няма скоро да стигнем до там. Виж за служебни, дето джиткат из града - търговски пътници, глокиери и т.н. - за тях електричките стават .
  • #59
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Гледам числата в статията. Сигурно са верни, но това не значи, че са показателни. Сравняват средни цени. Чудесно! Но пропускат факта, че електромобили от малките сегменти на практика няма, за разлика от петролните, където малките, евтини коли представляват основната част от пазара. Много по-показателно сравнение би било по сегменти - тогава ще се види, че разлика практически няма, поне с Тесла. Другите марки са твърде скъпи за това, което предлагат.
  • #58
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 56 ( преди 5 месеца )
    Като го написа три пъти, разбра ли го? Поредният срив на продажбите който ще се окаже с повече продадени бройки за тази година. Нещото за което се обзалагам с функционално неграмотните яйцеклетчовци от началото на годината, откакто започнахте да го повтаряте, но досега никой яйцеклетчо не е изкарал и една топка смелост, да се обзаложи Или поне да ми каже че е греша. Както винаги сте 100% съгласни са с мене, но нямате собствено мнение, затова не харесвате моето. Ама сте съгласни де, но не го харе
  • #57
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До функционално негр ( преди 5 месеца )
    "анонимен ( преди 35 минути )Имаш се за функционално грамотен,а се налага да ти обяснявам значението на израза "спря да купува"! анонимен ( преди 19 минути )Ясно не си чел статията,Бъстъре."Спадът на силното търсене...", 'Спадът на силното търсене...", "Спадът на силното търсене..."Нарочно ти го повтарям три пъти,че си функционално неграмотен и не зацепваш от първия път."стана чудо дами и господа! ЧУДО! Яйцеклетчо започнал да поумнява и леко да схваща смисъла на статията. Съвсем леко, н ...
  • #56
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ясно не си чел статията,Бъстъре."Спадът на силното търсене...", 'Спадът на силното търсене...", "Спадът на силното търсене..."Нарочно ти го повтарям три пъти,че си функционално неграмотен и не зацепваш от първия път.