Интернет, както може да се очаква, е леко объркан относно нещо, свързано с електромобилите. Tesla Model Y, който няма ДВГ, разбира се, очевидно има маслен филтър. Електромобилите имат ли масло?! Ето какво се случва с колективното чесане по главите и трескавите търсения на "местоположение на пръчката за нивото на масло на Model Y".
Дали вашата мълчалива, самодоволна Tesla тайно копнее за добрите стари времена на хубаво и гъсто 10W-30? Не съвсем, за щастие. Не става въпрос за моторно масло, защото, ами, защото електромобилът няма истински двигател по начина, по който го е разбирал дядо ви. Все пак има една критична, трудолюбива течност, която трябва да се поддържа чиста. Именно тук този мистериозен филтър се намесва послушно.
Този малък контейнер всъщност е филтър за скоростна кутия, работещ неуморно, за да поддържа специалното масло чисто от неприятни частици от износване. В крайна сметка, след като Tesla Model Y отново е рекламирана като най-американската кола, просто трябваше да си помислите, че ще запазят част от тази синьокръвна традиция с масло и филтър, нали? Оказва се обаче, че вашата Tesla не гори тайно масло, макар че филтрира малко. Така че да, дори вашата футуристична колесница се нуждае от специален вид масло и филтър - което е просто чудесно и забавно иронично в крайна сметка, нали?
Компонентът, който причинява цялото търсене в интернет за Tesla Model Y и често погрешно се нарича филтър за двигателно масло в по-неинформираните кътчета на мрежата, е по-точно филтър за скоростна кутия или маслен филтър за задвижващия агрегат. Неговата мисия, ако реши да я приеме (и го прави), е да поддържа чистотата на специализираната течност, която циркулира в скоростната кутия.
Преди да попитате дали това е просто ребрандиран филтър от Honda Accord, не е. Официалният номер на частта на Tesla за този "пазител на зъбните колела" обикновено е 1618882-50-B, като старият номер на частта е заменен. Ако имате Model Y със задвижване на всички колела, поздравления, имате два такива филтъра - един за предното задвижване и един за задното. Моделите със задно задвижване се справят само с един.
Този филтър обслужва редукторната скоростна кутия, която поема безумно високите обороти на електромотора и ги преобразува в използваема скорост за колелата, като в същото време потапя зъбните колела в специална течност - понякога наричана KAF1 от Tesla или специфични течности за електрическо задвижване (EDF), която смазва, охлажда и защитава. Това е още една особеност на съвременната индустрия - като новите автомобили, които вече дори нямат пръчки за измерване нивото на масло - вашият луксозен електромобил също има масло и филтър, които в крайна сметка се нуждаят от смяна.
Истинската задача на този маслен филтър в Tesla е да действа като пречиствател за смазочната течност на скоростната кутия. Тази роля не е съвсем различна от неговите аналози в двигателното масло - въпреки това, успех с откриването къде се произвеждат тези филтри в днешно време, тъй като много такива вече не се правят в САЩ.
Докато това специализирано масло циркулира, изпълнявайки своя хлъзгав танц около зъбните колела и лагерите, филтърът е там, за да улови всички гости на партито. Тези малки частици са естествен резултат от износването от всички тези зацепващи се зъбни колела, които си вършат работата. Поддържането на това масло чисто е изключително важно, защото без него тези нежелани частици просто биха циркулирали отново, причинявайки по-голямо износване и като цяло съкращавайки живота на вашия много скъп задвижващ агрегат.
Въпреки че специфичните препоръки за поддръжка на трансмисионната течност и този филтър могат да варират в зависимост от модела и годината на производство, общото мнение е, че те се нуждаят от смяна, макар и много по-рядко от двигателното масло на вашия стар потребител на бензин. Любопитно е, че ръководството по експлоатацията на Tesla за Model Y от 2020 до 2024 година дори не споменава за услугата, но пък сервизните ръководства показват на механиците как да я извършат.
Преди да ви хрумнат блестящи идеи, трябва да знаете, че смяната на този филтър и течност обикновено не е лесна "направи си сам" операция, тъй като изисква специални инструменти и интеграция на софтуер. Това е още едно напомняне, че макар електромобилите да нямат толкова нужда от поддръжка колкото колите с ДВГ, те все пак имат свои собствени уникални и понякога изненадващо познати нужди.