IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Експерти посочиха най-чистия транспорт

Разликата между електромобилите и останалите задвижвания става все по-голяма

Последният доклад на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) за юли 2025 година, посочи кой вид транспорт е по-малко вреден за климата. Учените от неправителствената организация са изчислили общия въглероден отпечатък на автомобилите - от производството и употребата до изхвърлянето, съответно бракуването им. И посочиха категоричен победител.


електромобили


Това са електрическите автомобили. Средностатистическият електрически SUV, включен в стандартна европейска електрическа мрежа, отделя около 63 г CO2 на 1 километър. За сравнение, резултатът на бензинов автомобил е 235 г CO2/км.

Дори като се вземе предвид по-замърсяващото производство заради батерията на електромобила, разликата изчезва само след 17 000 км шофиране. При използване на чиста енергия, цифрите са дори по-добри – до 52 г/км. А това вече е минус 78% от емисиите в сравнение с автомобил, задвижван с бензин.

В същото време HEV хибридите показват 188 г CO2/км, докато PHEV – 163 г, но само при редовно зареждане. На практика много шофьори не зареждат „плъгините“ и реалното им потребление се оказва три пъти по-високо от посоченото.

Изследването показва, че дизелът и бензинът са почти равни – 234–235 г/км. Автомобили, работещи на газ (CNG) постигат резултат от 203 г, което все още е далеч от „зелените“ стандарти.
Прогнозата на Международния съвет за чист транспорт е, че до края на 2025 дялът на „зелената“ енергия в Европа ще достигне 56%, а до 2045 – до 86%. В същото време експлоатационният живот на съвременните батерии е до 2 милиона км.


0 от 500
  • #37
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    И хубавото продължава: To synthesize the materials needed for production, heat between 800 to 1,000 degrees Celsius is neededa temperature that can only cost-effectively be reached by burning fossil fuels, which again adds to CO2 emissions.
  • #36
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    MIT Departments of Mechanical Engineering and Materials Science and Engineering: Currently, most lithium is extracted from hard rock mines or underground brine reservoirs, and much of the energy used to extract and process it comes from CO2-emitting fossil fuels. Particularly for every tonne of mined lithium, 15 tonnes of CO2 are emitted into the air. И това е само за лития... тия 17 тона може да са дори пожелателни.
  • #35
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Чак се чудя как не си се изпарил като се измери от тези 100 тесли радиация. Йонизиращото лъчение ще да е било огромно при това ускорение и точно както предвиждаше е изпържило топките не само на шофьора и твоите, но и на всички на 100 200 метра наоколо. Наистина трябва да последват съветът ти и да забранят такива ускорения със закон. Признавам ти че беше прав преди 10 години, щом си измерил толкова с телефона. То било много страшно!
  • #34
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До Toyota фен ( преди 5 месеца )
    Ах, появи се новият герой на сцената този път с класиката от Toyota школата:Водородът е решението, електромобилите са измама + не вярвам в бъдещето, защото не ми е удобно.
  • #33
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 5 месеца )
    ***, ти идея си нямаш какво са 100 Тесли, които ги няма дори в неутронна звезда. Идея си нямаш и как рабпти едно индукционно зарядно даже на телефон за 4 бона. Аре скрий се, че ме умори от смях, защото скоро не бях чел по-*** неща.
  • #32
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До тинтири ( преди 5 месеца )
    Може ли източник на тази информация? Защото моя източник от официалната страница на volvo казва съвсем друго? Гледай да е по актуална информация, а не онази в която си признават че произвеждат най-мръсните електромобили в света и държат да се похвалят с това. Благодаря предварително, че този път няма да се лъжем. Сарказъм. Знам че ще продължиш с лъжите без линк.
  • #31
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Тойотаджия ( преди 5 месеца )
    Второ, за СО2 емисиите при производство на ток са взели предполагаеми средни стойности за периода 2025-2044 година, т.е цялата тая смешка е базирана на очаквания за бъдещи събития. Типично за тесльофренска измишльотина нямаща нищо общо с реалността.
  • #30
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Тойотаджия ( преди 5 месеца )
    Доста манипулативно пасквилче. Първо, в оригиналната статия на ICCT пише че най-чисти са автомобилите с водородни горивни клетки и зелен водород - 50г/км. Тука тоя детайл са го икономисали.
  • #29
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Обаче е забавно с какво точно ги измери лично? С онова същото приложение, което свали от google play и с телефона премери радиацията на хладилника? Радвам се че си успял да се предпазиш от лъчева болест като минаваш покрай хладилника.
  • #28
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Волво даде 17,5 тона СО2 за производство на батерия. Инфото за емисиите при рециклиране варира от 1 до 2 пъти на производство - нека е 1 вече сме на 35 тона. Към днешна дата в ЕС СО2 за кВч е 253 гр (за света 450 гр). При 20 кВч/100 за средния живот на автомобил 235 хил км един ЕЛ в Европа ще отдели общо 47 тона СО2 (и близо 60 тона средно за света). В същото време средното СО2 на ДВГ в Европа е около 120 гр т.е. под 30тона за същия период. Да прибавим и 30тина гр за горивото пак остава под 40