IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Експерти посочиха най-чистия транспорт

Разликата между електромобилите и останалите задвижвания става все по-голяма

Последният доклад на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) за юли 2025 година, посочи кой вид транспорт е по-малко вреден за климата. Учените от неправителствената организация са изчислили общия въглероден отпечатък на автомобилите - от производството и употребата до изхвърлянето, съответно бракуването им. И посочиха категоричен победител.


електромобили


Това са електрическите автомобили. Средностатистическият електрически SUV, включен в стандартна европейска електрическа мрежа, отделя около 63 г CO2 на 1 километър. За сравнение, резултатът на бензинов автомобил е 235 г CO2/км.

Дори като се вземе предвид по-замърсяващото производство заради батерията на електромобила, разликата изчезва само след 17 000 км шофиране. При използване на чиста енергия, цифрите са дори по-добри – до 52 г/км. А това вече е минус 78% от емисиите в сравнение с автомобил, задвижван с бензин.

В същото време HEV хибридите показват 188 г CO2/км, докато PHEV – 163 г, но само при редовно зареждане. На практика много шофьори не зареждат „плъгините“ и реалното им потребление се оказва три пъти по-високо от посоченото.

Изследването показва, че дизелът и бензинът са почти равни – 234–235 г/км. Автомобили, работещи на газ (CNG) постигат резултат от 203 г, което все още е далеч от „зелените“ стандарти.
Прогнозата на Международния съвет за чист транспорт е, че до края на 2025 дялът на „зелената“ енергия в Европа ще достигне 56%, а до 2045 – до 86%. В същото време експлоатационният живот на съвременните батерии е до 2 милиона км.


0 от 500
  • #27
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До антиелектрика ( преди 5 месеца )
    "2000 микротесли при ускорение в електричка"...Да, и какво от това?Това са 2 милигауса, което е по-ниско от нормалния фон в близост до трансформатор, електрически панел или дори индукционен котлон.Няма научни доказателства, че такива нива са опасни. ICNIRP препоръките за обществено излагане са 100 T, т.е. 50 пъти над твоите ужасяващи 2 mT, за 50 Hz.
  • #26
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Всичко в коментара ти е грешно от основите на ЕМП до нивата, които мериш. Полето от двигател зависи от тока, геометрията и честотата, а не от общата мощност. 2000 T е нормално и безопасно дори хладилникът ти излъчва повече. Но не се тревожи щом носиш шапка от алуминиево фолио, си в безопасност.
  • #25
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Тинтири_минтири, защо му се връзваш на тоя лъжец? Навремето още му помня простотиите, които ръсеше как всичко щяло да е на ВЕИ-та и как нямало по-хубаво от постояннотоковоте далекопроводи. Видяхме всички в Испания какво се случи. Величаеше Мъск, а сега се чуди путинист ли е или е като него ревльо за субсудии. Остави го тоя ***.
  • #24
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Я, продължаваш да ръсиш бисери. Първо ЕМП не зависи от честотата, а от мощността на един асинхронен електромотор. Второ, никой и по никакъв начин не може да екранира магнитната компонента на ЕМП. Трето, лично съм измерил 2000 микротесли при ускорение в електричка с 300 kW мощност.Хайде спри да лъжеш вече, всики те разбраха колко ти е акъла.
  • #23
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Бракуването на ДВГ е елементарно. Имаш някое кило пластмаса и от там железор, който е елементарен за рециклиране и дела кръговата икономика е доста висок. При ел, 1во рециклирането на батерията е време и енергоемко. Второ остава токсичен ***. Дори строгите ЕС норми изискват 80% събираемост и 80% рециклиране на събраното = т.е от всеки 100 тона (200 автомобила) 36 ТОНА ТОКСИЧЕН *** ОСТАВАТ да тровят почвата и водата с тежки метали. При ДВГ оставаш с една безвредна ръжда...
  • #22
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Пич, пак даде на късо. Гледам, че си пишеш сам до себе си. Много си зле, лекувай се. Разбирам, че нищо конкретно няма да ми отговориш, защото явно си диагностициран вече с тежка форма на параноидна шизофрения.
  • #21
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Липсваха ми забавните ти теории, но...Двигател с 500 kW не излъчва повече ЕМП от микровълнова работи на 400 V и 50-400 Hz, не на GHz като телефона. Освен това е екраниран, а полето му спада с квадрата на разстоянието. Многократно е измерено, че в купето нивата са под тези от лаптоп или телевизор. Ти продължавай да си мериш с телефона радиацията от компресора на хладилника, която те убива всеки път като приближиш в хладилника!
  • #20
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    "Тинтири_минитири ( преди 1 час )Към 9ти коментар - точно базирано на думите на Волво (признавам това са думи от преди 3 години може би, но нещата не са драстично променени) изчисленията показваха, че "зануляването" на емисиите от производство и зареждане става при над 200 000 км" И ТИ ЛЪЖЕШ, но поне си оставяш вратичка да се измъкнеш, за разлика от онзи наглец.
  • #19
    3 rate up comment 2 rate down comment
    По ред на номерата ( преди 5 месеца )
    #9 Волво бяха казали че електромобилите (им) стават по-чисти след повече от 100К км при сравнително чист ток, а при ток от въглища става двойно повечеЛЪЖЕШ, че 100 хил. км били нужни при чист ток това е при *** енергия. При чиста енергия електромобилът става по-чист още на 2050 хил. км, според самата Volvo. А днес, с новите батерии (LFP) и зелено производство, нужният пробег пада още повече понякога под 20 хил. км. Дай линк за 200 000 км при мръсен ток? ЛЪЖЕШ!
  • #18
    3 rate up comment 2 rate down comment
    По ред на номерата ( преди 5 месеца )
    "Тинтири_минитири ( преди 2 часа )Американската ЕПА, казва, че регистрираните в САЩ ДВГ средно отделят 4,6 тона CO2 годишно, при среден пробег от 15 000 мили - демек нещо като 200 гр на километър. В Европа и Азия, където масовия автомобил е малолитражка тези стойности са на половина... обаче нашичкия вЕрва на учените, като му казват, че ДВГ средно е 235 :)" ... къде забрави от ПРОИЗВОДСТВОТО и .... до ИЗХВЪРЛЯНЕТО, СЪОТВЕТНО БРАКУВАНЕТО ИМ... Или само електромобилите ги произвеждат и бракуват