IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Рязкото ускорение се оказва полезно за батерията на електромобила

Проучване установи, че по този начин животът на клетките се подобрява с 38%

В ерата на карбураторите и оловния бензин, рядко караните автомобили често се оказваха малко мудни. Решението? Добрата стара италианска рецепта - каране на високи обороти, за да се изчистят въглеродните отлагания и други замърсявания от двигателя. Оказва се, че същото всъщност е добре и за електромобилите. Странно, тъй като те не горят гориво. Проучване, публикувано от университета в Станфорд, показва, че "динамичното циклиране" (така се нарича научно) подобрява живота на клетката в батериите с до 38%.


Батерии


Целта на учените била да разберат какви навици на шофиране са по-добри за дългия живот на клетките. Дали грижата за колата и шофирането като пенсионер са най-добрият начин батерията на електромобила да издържи повече? Или енергичното шофиране й вдъхва живот? Изненадващо, но се оказало второто.

Изследователи от Центъра за батерии SLAC-Stanford тестваха 92 различни търговски клетки, предназначени за употреба в електрически превозни средства, в продължение на две години. Те симулираха 47 различни цикъла на разреждане – някои имитиращи леко натискане на газта, други – равномерното, постоянно шофиране по магистрала. Разбира се, симулираха и някои значително по-яки навици, които имитираха шофьор, натискащ педала докрай.


Батерии


Проучването установи, че динамичното циклиране на натоварванията, тоест видът шофиране, което съчетава всичко, от градско шофиране до движение по магистрала, плюс регенеративно спиране и особено бързо ускорение, е най-добрият сценарий за дългия живот на батерията. Учените заключиха, че тези тестове са довели до клетки, които са издържали до 38% по-дълго от клетките, симулиращи постоянно скучно шофиране по магистралата.

Както повечето неща в живота обаче, доброто идва с мярка. А батерията? Е, разнообразието (или по-скоро динамичното разреждане) е подправката на живота. В крайна сметка, откритията показват, че здравето на батерията реагира добре на нискочестотни импулси и по-високи пикови токове, а не на продължително потребление. Проучването нарича това нискочестотни импулси, които могат да се разглеждат като леки изблици на мощност, като например в трафик с често спиране и потегляне или кратки периоди на ускорение.


Батерии


Изследователите са използвали състоянието на здравето (SOH) на батерията, за да измерят как клетката се разгражда с течение на времето. Проучването заключава, че клетката достига края на жизнения си цикъл (EOL) при 85%. Това не е защото е неизползваема, а защото официално е остаряла и е преминала през най-високото си ниво на производителност. Мислете за това като да достигнете пика си в гимназията. И след като батерията достигне тези 85% SOH, изследователите ще преброят броя на еквивалентните пълни цикли (EFC) - броят пъти, в които е преминала пълен цикъл от 0% до 100%. Колкото повече EFC-та, толкова по-добре се представя батерията през целия си живот.

Проучването установи, че след като батерията претърпи по-голямата част от свързаното с възрастта си разграждане (което се случва в началото на жизнения й цикъл), основният фактор за разграждане е комбинация от загуби, дължащи се на две неща. Първо, положителните електроди стават по-нестабилни при по-високи напрежения, което означава, че по-високото състояние на заряд в покой (SOC) може бързо да разгради положителния електрод на батерията. Второ, загубата на капацитет на отрицателния електрод се влияе от дълбочината на разреждане (DoD), което означава, че ако батерията работи при много ниско ниво на заряд, тя също може да се разгради по-бързо. Затова повечето хора препоръчват батерията на електромобила да се поддържа възможно най-близо до 50% за ежедневно шофиране.


Батерии


Въпреки това, беше установено също, че продължителното потребление на постоянен ток (като продължително шофиране по дълги, равни пътища с постоянна скорост) може да доведе до ускорено изтощаване капацитета на батерията. В същото време, смесеното шофиране, симулиращо градска среда с променлива скорост и натоварване, показа по-малко общо изтощаване, преди батерията да достигне край на заряда си.

По-интересното е, че с увеличаването на тока, батерията успява да достигне по-голям брой EFC (източник на натоварване). Например, при C/2 (пълно изтощаване на батерията в продължение на два часа, за да се симулира по-високо натоварване), динамично циклираните батерии достигат над 1600 EFC, докато постоянният ток трудно доближава 1400. При C/10 (пълно изтощаване над 10 часа, за да се симулира продължително по-ниско потребление), динамичното циклиране достига около 1250 EFC, докато постоянният ток едва 1000.

"За всички C-степени (C/10, C/5 или C/2), протоколите за постоянен ток подценяват живота в сравнение с почти всички протоколи за динамично разреждане с до 38%. За типичен силов агрегат това съответства на подценяване на пробега през целия експлоатационен живот до 195 000 мили (около 314 000 км)", посочват учените.


0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Ти ако не искаш да отидеш до Русе, защо смяташ че някой ще гори от желание да отиде до това затънтено село Резово, до което може и да не те пуснат полицаите и няма дори ток в него? Да не мислиш че някой ти е умрял за 100 лв, само и само да видиш на живо във ваше село електричка защото не си излизал от там за да видиш ?
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Ганьо" ( преди 5 дни )
    На баба ви гъзъ
  • #14
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    не живея в резово и никой не се измъква от регламента това че вие си добавяте ваши условия не е мой проблем относно поканата за ходенето до гр.русИ за да се къпя в токсичния тих бял дунав и да се пека на 40 градуса в компания на комари не е добра идея затова съм избягал от там за да живея на брега на морето така че освен автопохода ще си изкарате и хубав плаж на силистар като се надявам 200-300 човека да сте възпитани и да не осссерете плажовете както стана за първи юли по цялото черноморие
  • #13
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    И за да стане още по-интересно, да дадеш по 1000 лв на всички които пристигнат преди тебе, като при тях също ще пътува човек с камера за да си сигурен, че и те са спазвали правилата и са те изпреварили само заради по-бързото ускорение и възможност за изпреварване само на разрешените за изпреварване участъци без никой да пресича непрекъсната линия?
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 8 ( преди 5 дни )
    Човека е дал много ясна дефиниция - пристигане без зареждане от София до Резово без никакви други уговорки. Но ако искаш и с тебе може да направим експеримента. Тръгваме 100 човека А ти караш напред с човек с камера в твоя автомобил, който те следи да не нарушаваш правилата. Колкото човека стигнат за повече от 15 минути след като си пристигнал ще ти дадат по 100 лв, А ти ще дадеш на всички които пристигнат в рамките на 15 минути след тебе по 100 лв. Съгласен ли си? И ти ще станеш известен!
  • #11
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    Тоест Ти се дръпна ***, А иначе всеки го чакаше по 100 лв нали? За 100 лв никой няма да си изгуби деня да отиде да ги вземе точно както и ти няма да дойдеш в Русе да си ги вземеш, нали? Колко пъти ти предложих да дойдеш от Резово до Русе и ще ти дам 100 лв. Но виж за купона да те видим физиономията, можем да караме с тировете и да стегнем 20-30 минути по-късно отколкото при нормално шофиране и да дадем 10 000 лв за благотворителност и поучителен клип в който да си главен герой.
  • #10
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    момчета ако мислите сериозно да пътувате първо питайте кметския наместник дали ще може безпроблемно да ви приеме в селото не забравяйте че резово е гранично селище и има въоръжен контрол на достъпа и там има момчета които пазят границата да няма после ДАНС МАНС обяснения и да спите по арестите както и местните дали ще ви осигурят и настаняване както и изхранването на 200-300 човека предвид факта че в селото има не повече от 50-100 жители така че бъдете по внимателни с ентусиазма и ексглокзиите
  • #9
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    момчета пак казвам имаме обявен награден фонд 100 лв. колко човека ще бъде колоната и как ще ги делите на финала и какво ще си поръчате в "bistrolodkite" е ваша работа да предположим хипотетично че 100 автомобила изминете разстоянието до резово въпроса е колко дни ще са ви необходими за да заредите прахосмукачките защото трафопоста е РУ 0,4 kV и вероятността да сринете енергийната мрежа на селото е голяма и след вашия експеримент на входа на резово да поставят забранителен знак за електромобили
  • #8
    5 rate up comment 6 rate down comment
    РУК ( преди 5 дни )
    до 6 - Хайде и аз да се включа в офертата, че съм си в България! Събирате се 100 човека нали толкова каза? Ама всеки с електрички, не по 5 в една, да я бутате на почивки!Аз карам пред вас към Резово и задавам темпото! Всички пристигате в толеранс от +/- 15 мин. с мен и получавате по 100лв!Иначе аз получавам по 100лв от всеки! ОК?!Все ще ми стигат да си платя всички глоби заради скоростта с която ще карам, че никой от вас да не мине повече от 300км!И за добра почивка ще ми остана Хазардчо!
  • #7
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 5 дни )
    Теслю адреналинката електричка се гласи да кара Теслъта с 40 км/ч.Единственият възможен начин да стигне до Резово без зареждане.