IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Експерти посочиха най-чистия транспорт

Разликата между електромобилите и останалите задвижвания става все по-голяма

Последният доклад на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) за юли 2025 година, посочи кой вид транспорт е по-малко вреден за климата. Учените от неправителствената организация са изчислили общия въглероден отпечатък на автомобилите - от производството и употребата до изхвърлянето, съответно бракуването им. И посочиха категоричен победител.


електромобили


Това са електрическите автомобили. Средностатистическият електрически SUV, включен в стандартна европейска електрическа мрежа, отделя около 63 г CO2 на 1 километър. За сравнение, резултатът на бензинов автомобил е 235 г CO2/км.

Дори като се вземе предвид по-замърсяващото производство заради батерията на електромобила, разликата изчезва само след 17 000 км шофиране. При използване на чиста енергия, цифрите са дори по-добри – до 52 г/км. А това вече е минус 78% от емисиите в сравнение с автомобил, задвижван с бензин.

В същото време HEV хибридите показват 188 г CO2/км, докато PHEV – 163 г, но само при редовно зареждане. На практика много шофьори не зареждат „плъгините“ и реалното им потребление се оказва три пъти по-високо от посоченото.

Изследването показва, че дизелът и бензинът са почти равни – 234–235 г/км. Автомобили, работещи на газ (CNG) постигат резултат от 203 г, което все още е далеч от „зелените“ стандарти.
Прогнозата на Международния съвет за чист транспорт е, че до края на 2025 дялът на „зелената“ енергия в Европа ще достигне 56%, а до 2045 – до 86%. В същото време експлоатационният живот на съвременните батерии е до 2 милиона км.


0 от 500
  • #17
    3 rate up comment 2 rate down comment
    По ред на номерата ( преди 5 месеца )
    #2"Като видя НПО ми е ясно че за пари ще напишат и направят всичко. Не са пказали кои модели са сравнили, Не виждам да са включени производство и рециклиране на батерията." Сега видя ли "са изчислили общия въглероден отпечатък на автомобилите - от ПРОИЗВОДСТВОТО и употребата до ИЗХВЪРЛЯНЕТО, СЪОТВЕТНО БРАКУВАНЕТО ИМ"
  • #16
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Часът мина ( преди 5 месеца )
    Топки няма. Или пък Наистина сте толкова функционално неграмотни че не сте разбрали статията и след повторно прочитане :са изчислили общия въглероден отпечатък на автомобилите - от ПРОИЗВОДСТВОТО и УПОТРЕБАТА до ИЗХВЪРЛЯНЕТО, СЪОТВЕТНО БРАКУВАНЕТО ИМ... Хайде сега си прочете мненията и вижте дали сте го разбрали?
  • #15
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 15 ( преди 5 месеца )
    Така е пич, и преди 10 години и сега говоря истината и само истината която във вашия случай боли и се обиждате наистината. Преди 10 години си бяхте функционално неграмотни, а днес сте си същите функционални неграмотници като преди 10 години. Очевидно ако си така роден, няма оправяне. Лошото е, че много държите да го демонстрирате като в случая.
  • #14
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 5 месеца )
    Ало, функционално грамотния, ти за 10 години не научи ли някоя друга фраза? Инфантилитетът ти чупи всички тъпомери, както и простотията, че асинхронен двигател с 500 кW мощност има по-слабо ЕМП от телефон с 2 W мощност. Аре драскай и ои другите форуми, че да си заработиш надницата.
  • #13
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Загасиха ли горящият завод за преработка на батерии в Испания? Горящият кораб с електрокари "екологично" потъна в океана.
  • #12
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Ще изчакам ( преди 5 месеца )
    Още час, за да видим колко словесни диарии ще изсипете, преди да се окажете функционално неграмотните които не са успели да разберат написаното в статията, но много държат да докажат за пореден път че са функционално неграмотни. Все пак ще ви оставя един час да си прочетете мненията и да видите защо НЕ отговарят на НАПИСАНОТО В СТАТИЯТА. Ако си признаете ще се измъкнете с достойнство. Но за целта трябва да имате топки. Знам предварително резултата,. но ще изчакам. Току виж станало чудо!
  • #11
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Към 9ти коментар - точно базирано на думите на Волво (признавам това са думи от преди 3 години може би, но нещата не са драстично променени) изчисленията показваха, че "зануляването" на емисиите от производство и зареждане става при над 200 000 км, и беше много близо до средния живот на едно ДВГ (който е 235 хил). За сметка на нулевата разлика в емисиите обаче имаме десетки милиона тона токсичен електро ***...
  • #10
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Само искам да вметна и: От началото на годината потреблението на въглища В ЕВРОПА се е увеличило с около 2% въпреки неистовите писъци за някакви зелени електрики. За нормалната част на света да не говорим :) Честито Ел
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Волво бяха казали че електромобилите (им) стават по-чисти след повече от 100К км при сравнително чист ток, а при ток от въглища става двойно повече. И то без да се смаята рециклирането на батерията, само с производството и. А колко батерии няма да бъдат рециклирани, колко ще изгорят с колите си или потънат в морето? А те са бая токсични
  • #8
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Американската ЕПА, казва, че регистрираните в САЩ ДВГ средно отделят 4,6 тона CO2 годишно, при среден пробег от 15 000 мили - демек нещо като 200 гр на километър. В Европа и Азия, където масовия автомобил е малолитражка тези стойности са на половина... обаче нашичкия вЕрва на учените, като му казват, че ДВГ средно е 235 :)