Последният доклад на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) за юли 2025 година, посочи кой вид транспорт е по-малко вреден за климата. Учените от неправителствената организация са изчислили общия въглероден отпечатък на автомобилите - от производството и употребата до изхвърлянето, съответно бракуването им. И посочиха категоричен победител.

Това са електрическите автомобили. Средностатистическият електрически SUV, включен в стандартна европейска електрическа мрежа, отделя около 63 г CO2 на 1 километър. За сравнение, резултатът на бензинов автомобил е 235 г CO2/км.
Дори като се вземе предвид по-замърсяващото производство заради батерията на електромобила, разликата изчезва само след 17 000 км шофиране. При използване на чиста енергия, цифрите са дори по-добри – до 52 г/км. А това вече е минус 78% от емисиите в сравнение с автомобил, задвижван с бензин.
В същото време HEV хибридите показват 188 г CO2/км, докато PHEV – 163 г, но само при редовно зареждане. На практика много шофьори не зареждат „плъгините“ и реалното им потребление се оказва три пъти по-високо от посоченото.
Изследването показва, че дизелът и бензинът са почти равни – 234–235 г/км. Автомобили, работещи на газ (CNG) постигат резултат от 203 г, което все още е далеч от „зелените“ стандарти.
Прогнозата на Международния съвет за чист транспорт е, че до края на 2025 дялът на „зелената“ енергия в Европа ще достигне 56%, а до 2045 – до 86%. В същото време експлоатационният живот на съвременните батерии е до 2 милиона км.


0