IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Батериите за EV ще надживеят самите коли

Експерти слагат край на митовете за бързото разграждане

От появата на модерните електрически превозни средства едно от основните притеснения на собствениците е възможното разграждане на батериите. Този компонент остава най-скъпият в EV превозните средства и подмяната му изглеждаше неизбежна в рамките на няколко години. Ново изследване обаче показа, че тези страхове вече не са актуални.


батерии


С напредъка в технологиите и навлизането на по-надеждна химия на батериите и усъвършенствани системи за управление на батериите (BMS), животът на батерията вече надхвърля ресурса на самото превозно средство. Преди електрически превозни средства като Nissan LEAF се сблъскваха с проблеми с влошаването на качеството, но днес повечето производители предлагат гаранции за батерии до 8 години и 150 000 км. Toyota дори претендира за 10 години гаранция с пробег до 1 милион километра.

Китайският гигант BYD оценява живота на своите батерии Blade LFP на 5000 цикъла на зареждане. За електрическо превозно средство с пробег от 400 км това е еквивалентно на 2 милиона километра, което прави смяната на батерията ненужна през целия живот на автомобила.

Според Geotab - компания, която анализира телематични данни от електрически превозни средства, средното влошаване на батерията през 2024 г. е само 1,8% на година. Това е значително по-добре от предходни години, когато беше 2,3%. Според експерти повечето съвременни електрически превозни средства никога няма да изискват смяна на батерията по време на експлоатацията им.

Както обяснява Дейвид Савидж, вицепрезидент на Geotab Великобритания и Ирландия, митът за ненадеждността на батериите продължава да се използва за критика на електрическите превозни средства, но новите данни ще помогнат да се разсеят тези страхове. Технологиите непрекъснато се подобряват и животът на батерията продължава да се увеличава всяка година, което прави електрическите превозни средства алтернатива на автомобилите с ДВГ.


0 от 500
  • #39
    0 rate up comment 5 rate down comment
    За АЕЦ ( преди 3 месеца )
    Наполовина си прав. Бъдещият ще е скъп и ще произвежда скъп ток, но хайде да се разберем какво означава пред затваряне? Засега затварянето е през 2050 с опция за удължаване. По най-песимистични прогнози, дали няма да е построен втори АЕЦ дотогава на каквото и да е цена? Дали няма да има 1 милион електромобила, който да съхраняват енергия? Много обичаш да разместваш временната.
  • #38
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Голям смях ( преди 3 месеца )
    В момента слънцето 2500 MW, а АЕЦ Козлодуй 2000. Това първите или последните пет часа за денонощието са? Да не твърдиш че преди пет часа не е пекло слънце? Или след пет часа няма да пече? Да се чуем за пролетна и есенно равноденствие? Не ставай смешен! Слънцето се произвежда цял ден който очевидно не е 4-5 часа! И пак бъркаш мощност с енергия. За през нощта трябва енергия а не мощност.
  • #37
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    Ами съжалявам, че вярваш на такива неща... в БГ имаме нещо като 4,5 часа средно слънцегреене, нека са 5 - тоест батериите трябва да покрият 19-20 часа... дори най-заклетите фенове на ФЕЦ признават, че това е не само икономическо безумие, ами и технически невъзможно в голям мащаб. А АЕЦ припомням е пред затваряне... "бъдещият" ако някога се направи ще е на умопомрачителна цена. Като искате да разбиете системата и да плащате прескъпо - дерзайте
  • #36
    0 rate up comment 6 rate down comment
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Освен това, май забравяш че АЕЦ Козлодуй денонощно произвежда 2000 мегавата, които спокойно могат да покрият почти на 100% нуждите на страната, когато преминем на либерализирания пазач и изчезне евтината нощна енергия, а бойлерите започнат да се топлят по обяд, когато е излишъка и тока е евтин. Точно това е най-бързото балансиране на системата с най-малко инвестиции - ценовата политика която измества потреблението когато има излишък.
  • #35
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Аз не мисля и не вярвам, аз смятам че батериите могат да покрият нуждите от балансиране. Дали ще е днес - не! Дали ще е до края на годината твърдо не. Вероятно няма да е до 2030 година, но е напълно възможно и ще стане. Именно защото това е най-евтиният източник на енергия - слънцето. Балансирането може да стане и с вятър, но нямаме добър потенциал и батериите така или иначе ще са нужни и с вятъра.
  • #34
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    Искрено се надявам, че не мислиш за възможно батериите да покрият нуждите за съхранение. В БГ основния балансьор в момента са ВЕЦовете... ама всички язовири са под критичния минимум, а колко населени места са без вода можеш сам да провериш... Като цяло нямам нищо против възобновяемата енергия - напротив... само не ми обяснявайте, че ще стане номера без тадиционните ЕВТИНИ източници на енергия. Същото важи и за ЕЛ, има си приложения ама айде не ми го пробутвайте с Полит простотия за задължително
  • #33
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До 32 ( преди 3 месеца )
    Знаеш ли колко процента от оловото в акумулаторите се рециклира? Над 90% А защо? Защото е по-евтино да го рециклираш и има затворен цикъл. При евтина излишна енергия и недостиг на кварцов пясък и други материали, ще е по-евтино да се рециклира. При скъпа енергия и излишък на материали, е по-евтино да се копае.
  • #32
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    От може да се рециклира до рециклира се има милион години разлика :) Света не е постигнал подобно даже за златото. А не знам дали си запознат, но на света ми привършват запасите от кварцов пясък...
  • #31
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Дали батериите могат да заместят въглищата? Разбира се че комбинация от фотоволтаици и батерии могат да заместят въглищата през 80% от годината още с настоящите технологии и ще го направят съвсем скоро. Тези дни в България беше инсталирана една от най-големите батерии в Европа. Първата но със сигурност няма да е последната, защото вече са започнали удвояването на капацитета. Така вместо да изнасяме евтиния ток и вечер да си купуваме скъп, ще си го съхраняваме. По-малко копаене на въглища.
  • #30
    0 rate up comment 5 rate down comment
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Ами да смятаме? Фотоволтаичен панел 500 вата тежи 25 кг, повечето от които са стъкло, което се добива от топене на кварцов пясък. Киловатчас батерия към момента тежи около 4 кг за киловатчас. Първото се ползва 30 години, второто хиляди цикли преди нужда от повторно копане. Кой от материалите на батериите и фотоволтаиците не може да се рециклира, за да не се копае отново?