IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Батериите за EV ще надживеят самите коли

Експерти слагат край на митовете за бързото разграждане

От появата на модерните електрически превозни средства едно от основните притеснения на собствениците е възможното разграждане на батериите. Този компонент остава най-скъпият в EV превозните средства и подмяната му изглеждаше неизбежна в рамките на няколко години. Ново изследване обаче показа, че тези страхове вече не са актуални.


батерии


С напредъка в технологиите и навлизането на по-надеждна химия на батериите и усъвършенствани системи за управление на батериите (BMS), животът на батерията вече надхвърля ресурса на самото превозно средство. Преди електрически превозни средства като Nissan LEAF се сблъскваха с проблеми с влошаването на качеството, но днес повечето производители предлагат гаранции за батерии до 8 години и 150 000 км. Toyota дори претендира за 10 години гаранция с пробег до 1 милион километра.

Китайският гигант BYD оценява живота на своите батерии Blade LFP на 5000 цикъла на зареждане. За електрическо превозно средство с пробег от 400 км това е еквивалентно на 2 милиона километра, което прави смяната на батерията ненужна през целия живот на автомобила.

Според Geotab - компания, която анализира телематични данни от електрически превозни средства, средното влошаване на батерията през 2024 г. е само 1,8% на година. Това е значително по-добре от предходни години, когато беше 2,3%. Според експерти повечето съвременни електрически превозни средства никога няма да изискват смяна на батерията по време на експлоатацията им.

Както обяснява Дейвид Савидж, вицепрезидент на Geotab Великобритания и Ирландия, митът за ненадеждността на батериите продължава да се използва за критика на електрическите превозни средства, но новите данни ще помогнат да се разсеят тези страхове. Технологиите непрекъснато се подобряват и животът на батерията продължава да се увеличава всяка година, което прави електрическите превозни средства алтернатива на автомобилите с ДВГ.


0 от 500
  • #56
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До тинти ( преди 13 часа )
    А аз да ти го кажа просто, четеш но просто не разбираш. Спомняш ли си че започнахме дискусията с това че батерии и фотоволтаици могат да покриват през по-голямата част от годината и да оставят 1 2 3 месеца на въглищата? Гледаш но не виждаш, защото не ЗНАЕШ, а вярваш. Знаеш ли кога беше постигната най-високата цена на тока за последните години? Не не беше в кризата през 2022, беше преди няколко седмици през лятото когато според тебе ще има излишък от ток. Както и едно от най-големите натоварвания
  • #55
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 13 часа )
    Пълни глупости. 4,5 по 365 дни прави 1642kWh на година само когато фотоволтаиците работят на пълна мощност. Аз имам инсталирани 2000 вата и никога не съм виждал повече от 1600, въпреки че ги наблюдавам онлайн. За тези 1000 вата от инсталирани 1000 само можеш да мечтаеш и да четеш по рекламите. В България такъв интензитет 1000 вата на квадратен метър нямаме.
  • #54
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 13 часа )
    Да ти го кажа най-просто, проблема на ФЕЦ е, че ако ти трябват 100 кВч трябва да инсталираш мощност за 400. И така Зимата ще покриваш нужните 100, но лятото си на излишък от 300. Само че това е икономически неизгодно! Тия 300 реално не ти носят пари - получаваш 25% възвращаемот за 100% инвестиция. Дори да добавиш батерии пак не става, защото "печалбата" отива за покриване разходите за батерия (те не произвеждат) и тия 75% които не работят лятоска пак са ти разход на г-за и банката си ги иска :)
  • #53
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 13 часа )
    Мощността не се измерва в часове, но имаш средно време, в което имаш пикова мощност. Пикова мощност е когато интензитетът на светлината е 1000 Вт/м2, а както казах подобна мощност имаш в продължение на 4 до 5 часа - средногодишен показател, ония 2 пъти по-малко и два пъти повече, зиме/лято, за които самия ти говориш...
  • #52
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Поправка ( преди 13 часа )
    Отговорът не е четири и не е задължително да е през лятото.
  • #51
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 13 часа )
    До 46: Не знам какво четеш.. ама да знаеш, че не е каквото трябва :) Някъде в края на 2019 6ти блок на АЕЦ козлодуй премина успешно тестовете за лицензиране. По национално законодателство максималният срок на този лиценз е 10 години. Та 2029 е срока за следващото удължаване и както казах то може да се направи от Производителя. Ние теоретично също можем, но нямаме разработена методология, а и като си знаем работата...
  • #50
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До Димов ( преди 13 часа )
    През лятото ако произвеждаш 10 мегаватчаса на ден а през зимата 2,5 мегаватчаса Колко пъти повече пари ще изкараш? Вярно не четеш дребния шрифт. Отговора не е 4 и не е през лятото.
  • #49
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До тинтири ( преди 13 часа )
    "индустриалните цели се смята средната пикова мощност на слънцегреене, а тя в БГ варира между 4 и 5 часа за денонощие" откога мощността се измерва в часове? Пак нищо не си разбрал. Също като онзи дето чел че литър гориво имат 10 киловата мощност и 50 л резервоар Има 500 kW мощност. Не става въпрос за часове, а за киловатчаса! 4,5kWh на денонощие от инсталиран 1kW. За България обаче е по-скоро 3,5kWh среднодневно и 1300kWh за година. През зимата до 2 пъти по-малкo през лятото 2 пъти и повече
  • #48
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 13 часа )
    Това нашият приятел не го разбира.Да вложиш пари в технология, която работи ефективно само през лятото за 4-5 часа на отрицателни цени.Умишлено пропуска всички разходи,който са неизбежни.Това е написано с дребен шрифт и нашия приятел не го чете.
  • #47
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 13 часа )
    До 43 - знаеш че гласувам с 2 ръце за синтетичното гориво нали! Това ти е 1во единствения реален екологичен източник на енергия за транспорта и 2ро реална екологичена технология за съхранение на енергия, вместо химическите батерии. Не само че покрива изискването за кръгова икономика, но и прави идеална кохезия с възобновяемите източници от ФЕЦ и ВяЕЦ - и ниското КПД и загубата на енергия в случая нямат значение, защото тя става използваема и ЕДИНСТВЕНАТА ЗЕЛЕНА!