IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първият водороден влак в света се върна към... дизела

Проблеми с доставките на водород доведоха до спешно възкресение на старите локомотиви

Първата в света действаща водородна железница бе принудена да се върне обратно към дизела заради недостиг на гориво, съобщават медиите в Германия. През август 2022 железопътният оператор EVB замени 15 дизелови локомотива, обслужващи линии в северната част на страната, с 14 иновативни локомотива с водородни горивни клетки, произведени от Alstom. В началото на този септември обаче компанията бе принудена по спешност да пусне обратно в експлоатация пет дизелови машини, за да компенсира недостига на водородно гориво. Някои от водородните влакове все още се движат, но с намалена сериозно дължина на композициите, за да се икономисва гориво.
  
   
водороден влак, горивна клетка, Германия, Alston
  
         
Въведените преди две години водородни влакове се зареждат с гориво, което е отпаден продукт от производството на химическия завод на Dow Chemical в Щаде. Оттам водородът се откарва с камиони до зарядната станция на влаковете в Бремерфьорде, където се съхранява в резервоар под високо налягане. Не става съвсем ясно от какво е предизвикано сегашното временно прекъсване в доставките. Планът е в бъдеще влаковете да се зареждат със "зелен" водород, произведен на място в Бремерфьорде от електричество от възобновяеми източници, но инсталацията още не е завършена.

14-те локомотива Coradia iLint имат обхват от 1000 километра с едно зареждане. Проектът бе изцяло финансиран с публични средства - 8.4 млн. евро от федералното правителство и 85 млн. от правителството на провинция Долна Саксония.

Догодина германският проект вече няма да е единствен в Европа. Четири френски провинции вече поръчаха 12 водородни влака Regiolis, чиито изпитания вървят в момента и които ще влязат в редовна експлоатация в началото на 2025 по линиите Лион - Клермон-Феран, Дижон-Оксер-Авайон, Дижон-Корбини, Страсбург-Нидерброн и Тулуза-Люшон.
  
     

0 от 500
  • #28
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Абе психо ( преди 2 месеца )
    "Друго предимство е голямата енергийна плътност на водорода 33,6квтч/кг.Бензина има енергийна плътност 11,8квч/кг, батериите мижавите 0,1-0,26 квтч/кг." Вече не мога да разбира кога практикуваш психопатия, А кога просто демонстрираш неграмотност? Ще кажеш ли обемът и теглото на бутилка за съхранение на водород например при Toyota mirai , която изминава около 500 км с нея? Ако не бъркам събираше 5 кг водород.
  • #27
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Факт ( преди 2 месеца )
    Едно е мощност или ватове сиреч джаули за секунда друго е натиск или Нютони на единица площ или кг сила на площ. Елементарно бъркане на мерни единици трагедията в българските технически вузове и СУ катедра физика е чудовищна.
  • #26
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Абе психо ( преди 2 месеца )
    "Гост ( преди 3 минути )Теслю разпространява откровени неистини.От 1 квтч електроенергия се получава 0,81 квтч водород т.е. 81% КПД. " Ти ли намери да говориш за лъжи? Патологичния лъжец вика дръжте лъжеца. Кого се опитваш да излъжеш този път? Или пак функционална неграмотност? Същата работа като внушенията че ДВГ има 50% КПД, ама сега нямало. В цилиндъра 50% КПД ама на изхода на коляновия вал 5,8%. Я сметни и за водорода до колелата? Колко %?
  • #25
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Автомобил потегля без газ,с 800 оборота на първа скорост с 10 км/ч и разход 0,9 л/ч.Теслю изкара въртящ момент 215 Нм,с 50% КПД и 18 квт "мощност върху буталата ".
  • #24
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Факт ( преди 2 месеца )
    Дизеловите локомотиви отдавна се заменят с батериини. При батериините загубите на ел енергия при зареждането са близки до нула.При дизел електрическите цялата не използвана ел енергия е загуба.
  • #23
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До 20 ( преди 2 месеца )
    Дизел
  • #22
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Гостенино ( преди 2 месеца )
    Посочи грешка и я поправи... Ако можеш. Поне научи ли какво е кинетична ЕНЕРГИЯ, която буквално е еквивалента на батерията при електрическите системи и в нея се съхранява МЕХАНИЧНА ЕНЕРГИЯ. Използва ли се в ДВГ тази моя налудничава теория за СЪХРАНЕНИЕ на енергия КОГАТО Я ИМА, за да се ползва по-късно КОГАТО ТИ ТРЯБВА? Нещо подобно на съхранението на възобновяема енергия за по-късно в батерии, кинетична ЕНЕРГИЯ, потенциална ЕНЕРГИЯ или водород, който също не е източник, а средство за СЪХРАНЕН
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Теслю разпространява откровени неистини.От 1 квтч електроенергия се получава 0,81 квтч водород т.е. 81% КПД. Друго предимство е голямата енергийна плътност на водорода 33,6квтч/кг.Бензина има енергийна плътност 11,8квч/кг, батериите мижавите 0,1-0,26 квтч/кг.
  • #20
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До долния ( преди 2 месеца )
    Глупости от какъв вид гориво е тва. 0.9л какво?
  • #19
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Прочети 10 пъти ( преди 2 месеца )
    До Димов ( преди 1 час )при 50% КПД, за тези 600 вата, ще се нуждаеш от 1,2kWh допълнителна енергия от горивото, което означава, че разхода ще се вдигне на от 0,9 л на 1,02л/ч. Тогава при 50% КПД, мощността упражнена върху буталото ще се вдигне от 18 на 20,4kW, буталата ще упражняват 244N.m ВХОДЯЩ ВЪРТЯЩ МОМЕНТ върху вала, а на ИЗХОДА 0,6kW и 7,165 N.m. 50% КПД на изгаряне и 5,89% КПД на двигателя. Ето ти ниското КПД. По-ниско от твоето! Обърни внимание на изходящия въртящ момент! Колко още им ...