IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първият водороден влак в света се върна към... дизела

Проблеми с доставките на водород доведоха до спешно възкресение на старите локомотиви

Първата в света действаща водородна железница бе принудена да се върне обратно към дизела заради недостиг на гориво, съобщават медиите в Германия. През август 2022 железопътният оператор EVB замени 15 дизелови локомотива, обслужващи линии в северната част на страната, с 14 иновативни локомотива с водородни горивни клетки, произведени от Alstom. В началото на този септември обаче компанията бе принудена по спешност да пусне обратно в експлоатация пет дизелови машини, за да компенсира недостига на водородно гориво. Някои от водородните влакове все още се движат, но с намалена сериозно дължина на композициите, за да се икономисва гориво.
  
   
водороден влак, горивна клетка, Германия, Alston
  
         
Въведените преди две години водородни влакове се зареждат с гориво, което е отпаден продукт от производството на химическия завод на Dow Chemical в Щаде. Оттам водородът се откарва с камиони до зарядната станция на влаковете в Бремерфьорде, където се съхранява в резервоар под високо налягане. Не става съвсем ясно от какво е предизвикано сегашното временно прекъсване в доставките. Планът е в бъдеще влаковете да се зареждат със "зелен" водород, произведен на място в Бремерфьорде от електричество от възобновяеми източници, но инсталацията още не е завършена.

14-те локомотива Coradia iLint имат обхват от 1000 километра с едно зареждане. Проектът бе изцяло финансиран с публични средства - 8.4 млн. евро от федералното правителство и 85 млн. от правителството на провинция Долна Саксония.

Догодина германският проект вече няма да е единствен в Европа. Четири френски провинции вече поръчаха 12 водородни влака Regiolis, чиито изпитания вървят в момента и които ще влязат в редовна експлоатация в началото на 2025 по линиите Лион - Клермон-Феран, Дижон-Оксер-Авайон, Дижон-Корбини, Страсбург-Нидерброн и Тулуза-Люшон.
  
     

0 от 500
  • #8
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 месеца )
    КПД 50% не можеш да достигнеш с толкова ниско натоварване и обороти,максимума е 10%.
  • #7
    0 rate up comment 5 rate down comment
    До Димов ( преди 2 месеца )
    при 50% КПД, за тези 600 вата, ще се нуждаеш от 1,2kWh допълнителна енергия от горивото, което означава, че разхода ще се вдигне на от 0,9 л на 1,02л/ч. Тогава при 50% КПД, мощността упражнена върху буталото ще се вдигне от 18 на 20,4kW, буталата ще упражняват 244N.m ВХОДЯЩ ВЪРТЯЩ МОМЕНТ върху вала, а на ИЗХОДА 0,6kW и 7,165 N.m. 50% КПД на изгаряне и 5,89% КПД на двигателя. Ето ти ниското КПД. По-ниско от твоето! Обърни внимание на изходящия въртящ момент! Колко още има до 157N.m?
  • #6
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Димов ( преди 2 месеца )
    Нашият приятел никога не е можел да смята и за пореден път го доказва.Да изкараш 215 Nm с минимално натоварване с 800 оборота, с минимално КПД , скорост 10 км/ч от 0,9 л/ч е теоретично и практически невъзможно.Бензинка при 5000 оборота и максимално КПД не може да изкара толкова.
  • #5
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Гостенино ( преди 2 месеца )
    И тази ли тема дойде да нaaкаш! Не ти ли стигна онази която добута над 130 коментара излагации и дойде да се излагаш и тук? Или пак си мислиш, че си ме хванал в издънка, докато те отричаш поредните физични закони? Помолих те да си сметнеш сам практическия пример, който даде, за да си видиш грешката, но ти такива сложни сметки не можеш да правиш, защото пет години не можеш да схванеш връзката между мощност енергия и сила!
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Водород срещу дизел? Що за безсмислен избор? Правилният въпрос е, защо по Ангела Меркел ли иите не са електрифицирани? В нормалните държави дизелови локомотиви се използват само за маневриране по гарите и като аварийни. За тия пари, които са дали за нови локомитиви (а сумата е била огромна и само ще расте, защото горивните клетки се сменят много начесто), за резервоари за водород и за камиони, които пренасят горивото от завода, със сигурност са можели да електрифицират линиите.
  • #3
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Електромобилите за глупост, водорода е бъдещето за съхранение на енергия.Както е пълна глупост твърдението на Теслю.С разход 0,9 л/ч на празен ход 800 оборота и КПД 6,6 %, спейшълиста ми изкара 215 Нм като "мощност на буталата ", каквото и да значи това.Само да напомня на Теслю спейшълиста моята Тойота Корола от 2011 г , 1,6 бензин 124 к.с има въртящ момент 157 Нм при 5200 оборота,разход 6-7 л/100 и КПД 30%. Голям спейшълист е Теслю,та дрънка.
  • #2
    3 rate up comment 13 rate down comment
    Зеленски ( преди 2 месеца )
    Зелен водород? Смях! Как се произвежда зелен водород с изключително скъпия ток в Европа? Това е финансово самоубийство. Във водорода вярват само технически неграмотните, които не признават физичните закони.
  • #1
    8 rate up comment 15 rate down comment
    Така е ( преди 2 месеца )
    "Догодина германският проект вече няма да е единствен в Европа. " Със сигурност няма да е единствен и ще има и други, които ще се върнат към дизела, защото ще осъзнаят че "hydrogen is stupid" превод в ефир. Водородът е глупост (глупав)