IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Екология ли? Електрическите Tesla Semi консумират 1 кВтч... на километър

Постигнатият резултат от влекача се оказа доста по-лош от очакванията

Доскоро Tesla беше твърде заета с увеличаването на производството на електрическия пикап Cybertruck. Но следващата година компанията на Илон Мъск най-накрая възнамерява да започне масово производство на камионите си Tesla Semi. В рамките на експерименталната експлоатация един от камионите вече е изминал 400 000 км, а консумацията на електроенергия от 1 kWh на 1 км - резултат, който се оказа доста по-нисък от очакванията.


Tesla Semi


Тъй като по-голямата част от електрическите камиони Tesla Semi в момента се експлоатират или от самата компания, или от ограничен брой клиенти, е доста трудно да се разбере цялата икономика на процеса, тъй като производителят все още не е обявил колко струва версията на камиона с пробег от 800 км. Второ, презареждането на камиони изисква мощни експресни терминали, които също са доста скъпи. Въпреки това, на събитието IAA Mobility, представител на Tesla представи доклад за високата ефективност на транспорта с помощта на влекачите Tesla Semi.

Първо, за изминалата година и половина от началото на експлоатацията им в реални условия една от машините е изминала 400 000 км, доказвайки достатъчна надеждност. Собственият парк от такива камиони на Tesla е навъртял общо 12 милиона км през това време. Освен това Tesla отбелязва, че средният дневен пробег на един камион достига 1 700 км, като 95% от времето е в движение. С други думи, не повече от 5% от времето се изразходва за зареждане и поддръжка. Подобни постижения обаче са възможни само ако камионите се зареждат в специални мощни станции с постоянен ток, които все още не са толкова разпространени дори в САЩ.


Tesla Semi


По време на представянето на Tesla Semi компанията изчисли, че натоварен камион ще консумира средно 1.7 kWh на миля, но реалната цифра се оказа по-ниска - 1.6 kWh на миля. С други думи, камионът консумира 100 kWh на 100 км пробег. Колко приемлива е тази цифра за транспортните компании ще зависи от цената на дизеловото гориво и електроенергията в даден регион.

Tesla обеща да увеличи обема на доставките на камиони Semi още през тази година, но масовото им производство няма да започне до началото на работата на завода в Невада, който в момента е в процес на изграждане. До 2026 година компанията възнамерява да увеличи производството до 50 000 камиона годишно.


0 от 500
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 7 ( преди 1 минута )
    Един влекача Волво последен модел е около 120К евро, Семи-то е 150К евро, без да му слагаме мита, такси, транспорт до Европа, смятам го чисти цени. Реалния му пробег също се оказа, че не е това което рекламират, така, че между почивките по закон, ще трябва да има спирки за зареждане. Ти сметни 30К евро колко "течности, масла, филтри и др. консумативи" и времето прекарано в ненужни престои колко е ценно ... За разходите за гориво се съгласихме, че разлика няма, че даже е по-скъпо със Семито
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 минути )
    8-ми, колко ще струва изграждането на една такава зарядна за камиони? Колко зарядни ще ти трябват ако имаш 10 камиона и може да се зареждат само на тези фирмени зарядни , а дизелите на всяка бензиностанция?
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 8 ( преди 15 минути )
    Може, ама няма! В статията изрично е написано, че тези километри на ден които уж минава тесла камиона са възможни само при зареждане на специални зарядни които даже в щатите са кът.Много искам да видя консумацията на тук на един паркинг с наредени 50 влекача за бързо зареждане!Ако теоретично някак си ги нагласяте как нямало да има енергиен проблем ако 70% от колите са електрически,то с камионите малко трудно ще ви се получи даже на теория :-) :-) :-)
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 1 ( преди 31 минути )
    В личния гараж за коли ест не можеш да зареждаш камион, но може да има фирмени зарядни паркоместа за камиони
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    50:50 ( преди 33 минути )
    Натоварен ТИР нормално харчи средно 30л на 100км или при средните цени на дизела в ЕС идва около 45 евро на 100км. Зарядните станции на DC са около 0.4 Евро за KWh в Източна Европа (в Германия и др са около 0.7 Евро) което значи в че и в най добрия вариант камиона на Тесла харчи почти същото като дизел. Но в някой държави излиза и по скъпо. От друга страна дизеловия камион има доста обслужване. Доста течности, масла, филтри и др. консумативи които не са евтини и липсват в ел. камиона.
  • #6
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 5 ( преди 35 минути )
    Тази батерия спестява стотици хиляди литри гориво за живота си
  • #5
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Leberknoedl ( преди 45 минути )
    5 тона е само батерията на тая карикатура. Екология ли?
  • #4
    1 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 49 минути )
    А заглавието е изключително тенденциозно... Някакво шокиращо такова, а после накрая на материалчето пише как в реалния живот харчело даже по-малко, отколкото от Тесла са си мислели...
  • #3
    1 rate up comment 2 rate down comment
    carpe_diem ( преди 52 минути )
    Еми ако нормална електричка под 2 тона харчи 15-20 kWh/100 км не е хич много 40 тона камион да харчи 100 на 100, даже е доста по-ефективен на тон от обикновена кола... това са ти 30-40 лева на 100 км индустриален ток (някои дни и по-малко, а ако си имат собствени панели по покривите на базите, цената пада още доста пъти)...
  • #2
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 55 минути )
    Не си разбрал. Ще закопават стари батерии от Нисан Лийфове до зарядните станции, така че денем да ги зарждат с "безплатен" ток от фотоволтаиците върху козирките на същите зарядни и като "астане вечер - месец изгрее, звезди обсипят сводът небесен" ТИР-овете ще ги зареждат от тях. Другото е през нощта да карат ток от пустинята Гоби например до пиацата на пристанището в Ротердам, че да ги зареждат докато чакат пред портала. И други такива измислици-премислици.