IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Разследването на ЕС срещу Китай заплашва европейските производители

Много от големите компании в Европа ще трябва да променят политиката си, а това ще им донесе допълнителни разходи

Китайските електрически автомобили се превръщат в огромно главоболие за европейските автомобилни производители, които заради по-високите разходи не могат да се конкурират ценово с марки като BYD, MG и Tesla. А това означава, че клиентите се отдалечават от добре познатите ни марки към напълно нови или към такива, които не са били налични от известно време.


Китайски коли


За да помогне на големите производители от Стария континент, властите в Брюксел започват разследване срещу китайските компании. В момента разликите в цената на предлаганите от тях превозни средства и тези на европейските производители са големи, като причината е, че производителите от Китай получават огромни държавни субсидии. И така могат да си позволят да продават много по-евтино в държавите от ЕС.

Това разследване обаче може да се окаже огромен проблем за европейските производители. В момента Китай е основният износител на автомобили в света и заема важен дял от продажбите в ЕС. В същото време компании като BMW, Mercedes-Benz, Renault, Volkswagen и Volvo изнасят някои модели за Европа от китайски заводи.

Mercedes-Benz, например, използва съвместното си предприятие с Geely за някои свои модели, които не се произвеждат в Европа. И тяхната средна цена е по-ниска от тази на автомобилите, които се изнасят от ЕС за Китай. Подобно е положението и с други големи производители, които имат заводи в най-многолюдната държава на света.

Към момента Китай е основната страна износител на автомобила за ЕС. През 2022 г. местните производители са доставили 521 881 автомобила в Европа. Следват Турция (452 056), Великобритания (440 724 и Южна Корея (411 003). Миналата година търговският дефицит между ЕС и Китай надхвърля 120 000 единици. Когато китайски автомобил влезе в ЕС, трябва да се платят 10% от стойността му под формата на мита, а в обратната посока тарифите варират от 15% до 25% в зависимост от двигателя.

Затова и ЕС изнася за Китай предимно автомобили, които не се произвеждат там, като всички модели на Porsche, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce. Ако разследването доведе до нови тарифни бариери, плановете на някои европейски ще трябва да се променят. Китай със сигурност ще реагира негативно на това разследване, което може да причини допълнителни проблеми.

0 от 500
  • #11
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Индия няма дори теоретичен шанс да ги "отвее", дори американците смениха наратива и не говорят за "деиндустриализация" на Китай, а смениха термина с де-рискинг - намаляване на рисковете. В Индия 30-40% от населението е неграмотно без вероятност да бъдат образовани - нито има кадри, нито имат енергийни ресурси, нито транспортна инфраструктура нито нищо. В следващото десетилетие, до 2035 Китай ще е изпреварил САЩ както казваше наш Батю "С 200ста"! И който си подравни икономиката с тях ще спечели!
  • #10
    4 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Индия ще ги отвее неприятните китайци.Китай е чефутско изобретение но дните му са преброени
  • #9
    7 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Звучи ли ти познато за батериите и електромобилите? До вчера китайците бяха никои, а само за две-три години станаха лидери. До вчера Тесла щеше да строи най-голямата фабрика за батерии в Европа, а днес си разглоби вече изградената поточна линия и я премести в САЩ, защото там получават подкрепа и помощ, А в Германия получават само бюрократични спънки и отлагания. И новина на 3 дниШвeдc
  • #8
    6 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Цитирам: Ръстът в Китай също е забележим, казват от института. След почти утрояване на фотоволтаичното си производство през 2006 г., се смята, че е удвоило производството си през 2007 г. С повече от 400 фотоволтаични компании, пазарният дял на Китай е нараснал от 1% през 2003 г. до над 18% днес. След като изпревари Германия през 2007 г., заемайки второ място, Китай сега е на път да стане производител номер едно на PV през 2008 г.
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Тинтири, колко пъти да ти повтарям че този който не знае историята е обречен да я повтори. Спомняш ли си какво стана с фотоволтаиците? Германия беше най-големият производител на фотоволтаици в света. Колко отне на Китай да ги пребори, въпреки че им сложиха 40% мито за внос от Китай в Европа? Или оправданието пак ще е липса на суровини? Не е липса на суровини а липса на политика за защита на производителите. Митата и санкциите очевидно не работят, необходима е подкрепа и липса на пречки.
  • #6
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Германците ще пострадат най-много в момента и по конкретно ФВ, който продава 1/2 от колите си в Китай. Ако обаче ЕС не направи нищо, ще пострадат всички производители в Европа, дотолкова че след 10 г. ще останат само нишови модели. Проблема е че всички производители в Европа станаха "премиум", повечето само по цени, които ако се задържат още няколко години ще пренасочат купувачите в масовият сегмент към китайските марки, колкото и мита да им сложи ЕК. А почнат ли потребителите да купуват китайск
  • #5
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Проблема е не в цената а в китайското превъзходство което тепърва ги настъпва яко
  • #4
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    За хиляден път го казвам: Когато Политиците и то безумно глъмави като рщкселската плява си набута носа в пазара може да очакваш само проблеми!!! Да питат бе, ние плановата икономика сме я минали отдавна! Като имаш кофа с фекалии колкото повече я бъркаш - толкова повече ще мирише! Давайте по същия начин (то не е само за автомобилната индустрия) и кажете сбогом на ЕС!..
  • #3
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    2..не си разбрал...но не веднъж съм казвал, излишно е да ти се обяснява. Някой ден може и да разбереш...
  • #2
    1 rate up comment 7 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    "В момента разликите в цената на предлаганите от тях превозни средства и тези на европейските производители са големи, като причината е, че производителите от Китай получават огромни държавни субсидии. И така могат да си позволят да продават много по-евтино в държавите от ЕС." Да видим правилно ли съм разбрал? КИТАЙ ИСКА да субсидира ЕВРОПЕЙСКИ фирми и крайни клиенти, но ЕВРОПА не желае и ИСКА да си плаща ПЪЛНАТА НЕСУБСИДИРАНА цена на батериите, частите и готовите автомобили?