IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо политиците в ЕС се страхуват от Tesla?

Изненадващо, опасният автопилот на американската компания не е забранен в Германия

В последно време Илон Мъск се опитва да накара хората да повярват в автопилота и в системата за пълно самоуправление на автомобилите на Tesla (FSD), въпреки многото им проблеми. Изпълнителният директор на производителя на електромобили обеща появата на „роботакси“, както и на нова, по-усъвършенствата версия на технология за автопилот, която ще бъде продавана на други производители.


Tesla катастрофа


Всичко това, поне на теория, звучи отлично, но поне до момента автопилотът на Tesla е далеч от желаното. Въпреки това той получи разрешение за използване в държава като Германия, което е изненадващо на фона на многото доклади за инциденти, причинени от FSD при използването му от собственици на електромобили на американската марката.

Разследване на германското издание Manager Magazin разкрива причините за това решение на местните власти, като основната от тях е страхът на политиците в ЕС, които гледат как Tesla прави каквото иска с бета софтуера си. Според автора на материала, преди да одобрят автопилота, властите в Германия са разгледали внимателно първия потвърден смъртен случай заради използването на системата в САЩ. Той е от 2015 г., когато Джошуа Браун загива, след като неговият Model S попада под теглено от камион ремарке, което автопилотът не разпознава.

Министерството на транспорта на Германия възлага на Юрген Бьонингер, управляващ директор на компанията FahrzeugSystemDaten GmbH до пенсионирането си през 2022 г., да провери случая. Фирмата на Бьонингер разработва спецификации за проверка на автомобили в Германия, като по ирония на съдбата нейният акроним е FSD – също като името на автономната система на Tesla.


Tesla катастрофа


Германският иинженер взима три Model S, за да изпробва възможностите на автопилота, след което написва доклад до властите, който  Manager Magazin описва като „каталог на ужасите“- Заключението на Бьонингер е, че усъвършенстваната система за подпомагане на водача (ADAS) е твърде опасна за използване на пътя. Федералното управление на магистралите в Гервания (BASt) също предупреждава Министерството на транспорта, че други участници в движението могат да бъдат застрашени от автопилота, както и че злоупотребата с него се е превърнала в често срещана практика.

Тези заключения обаче са скрити от обществеността, а Министерството на транспорта обявява, че няма фундаментални опасения от пътната безопасност на колите на Tesla. Федералният орган за автомобилен транспорт (KBA) позволява на Tesla да направи минимални промени в автопилота и обявява, че въпреки използването на ADAS именно шофьорът ще бъде изцяло отговорен за автомобила си.

Защо обаче германското правителство не прави почти нищо за да се противопостави на използването на една очевидно опасна за хората технология? Първо, „Дизелгейт“ още е в заглавията на медиите и преследването на най-известния производител на електрически превозни средства не би било „политически приемливо“. Така ще илезе, че някоя от големите петролни компании има за цел да всее страх, несигурност и съмнения, с които да навреди на прехода към електрически автомобили.


Tesla катастрофа


Друго усложнение е системата, по която работи автомобилната хомологация в ЕС. Според правилата всяко превозно средство, което отговаря на регламента на една от страните-членки, може да се продава във всички останали държави. В случая Tesla избира Холандия за хомологиране на автомобилите си. И ако Германия реши, че автопилотът не може да се продава на нейна територия, това ще доведе до правна дискусия само с два възможни изхода. Първият е, че Tesla може да оспори решението и да принуди Германия да приеме нейния бета софтуер. Вторият вариант обаче може да принуди Tesla да не предлага автопилот в никоя държава-членка на ЕС – което би подсилило идеята, че „автопроизводителят, който иска да спаси света“ е атакуван от тези, които искат да продължат да продават петрол.

Германските власти също са загрижени за актуализациите по въздуха (OTA), които могат сериозно да променят поведението на ADAS. Клиентите на Tesla съобщават за повече епизоди на „фантомно спиране“, при които се изключват радарите и тогава превозните средства  могат да работят с Tesla Vision – система, базирана единствено на камери. Експерти обаче са категорични, че те не са достатъчни за осигуряване на безопасността на автомобилите.

Освен че внезапно превръщат нещо, което се смяташе за безопасно, в риск, властите също се опасяват, че подобни актуализации правят по-трудно проследяването на всякакви промени, като добавянето на нови функции. Пример е системата Smart Summon, която Бьонингер и неговият екип оценяват. Tesla твърди, че при активиране на функцията с натискане на бутон от потребителя колата ще спре веднага. Германските инженери олаче откриват, че превозното средство ще се движи още 8 секунди, което е повече от достатъчно време за катастрофа.


Tesla катастрофа


Затова и FSD (фирмата на Бьонингер) препоръчва Tesla да не може да предлага Smart Summon в Германия. От KBA обаче отговарят, че не може да бъде потвърден дефект в системата и така американският производител запазва функцията. И в крайна сметка автопилотът на Tesla е одобрен и може да се използва в Германия, чиито управляващи просто не искат да заемат позиция срещу него. 

А причината е чисто политическа – начело на Министерството на транспорта е Фолкер Висинг от Свободната демократическа партия (FDP), но в кабинета има и представители на Зелените (Die Grünen). И тази партия със сигурност е против предприемането на каквито и да било мерки срещу Tesla – дори ако това е за подобряване на пътната безопасност.


0 от 500
  • #23
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Лицемерие е поведение, при което злонамереност и неискреност се прикриват под маската на чистосърдечие и добронамереност. Това е запазена марка на Русия и донякъде Китай а руска медия няма да пише за това познай защо? Това, че Запада е в пъти по самокритичен към себе и си признава грешките само доказва защо е по-добър от алтернативата
  • #22
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не Запада а критичната маса русоробчета плюещи обилно по Запада ни унищожава, защо Запада не унищожи Хърватия, Словения, Словакия, Чехия, Полша, Прибалтийските или те си нямат критична маса многознайковци да ги унищожават отвътре разпространяващи руските лъжи
  • #21
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Прочети статията на Евро нюз за двойните стандарти. Те самите са го напосали, а не руснаци, китайци, извънземни или там който друг се е намърдал в болното ти съзнание. Пусни в търсачката: Докладът на Амнести Интернешънъл обръща внимание на двойните стандарти на Запада
  • #20
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако не си забелязал до този момент двойните стандарти на Запада, то има ли смисъл да пишем. Та те са навсякъде около нас и във всичко, а ти не си ги видял все още и питаш за тях. Това издава интелектуалната ти немощ и липсата на възможност да видиш по-далеч от носа си. Запада ни унищожава, като народ и държава, и само човек с много големи ментални липси не го вижда. Разговора с теб е все едно на слепец да обяснявам колко красив е изгрева. Няма как да го разбере...
  • #19
    2 rate up comment 4 rate down comment
    До 18 ( преди 1 година )
    Няма безгрешни разбира се но какви двойни стандарти на Запада? Русия и Китай по-честно и равнопоставено ли се държат? Писането за запада в такъв стил е точно повтаряне на руските глупости, ако САЩ е злото то кои големи са по-доброто или малкото зло какво ще отговориш на това? Самите думи като дженди, Германистан, империята на злото САЩ, Сорос и това, че даваш Орбан за пример ти издават ориентацията без съмнение, остава да добавиш и войнолюбци за тези които са против капитулация пред агресора
  • #18
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хубаво е, че веднага се разпозна, че си дженди, също както аз познах, че си със сериозни ментални дефицити. Освен Путин и руснаците, намеси и китайците. Ти определено не си в ред с главата. А това, че не харесвам двойните стандарти на запада и най-вече на САЩ не ме прави русофил. Толкова обаче си ограничен, че само русофили, *** и други подобни ти се въртят из главата. Българофил съм дженди. Набий си го в кухата хралупа и стига с тази Русия, Путин и вече Китай! Елементарен си!
  • #17
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 16 ( преди 1 година )
    Пенди, специално коментара с Путин не е от мен но кой да намесва като си личи от 2 километра, че си путинофилче (което не значи, че аз съм русофоб иначе щеше да искам *** или подобен доживот ако мислех злото на Русия)? Или пък си от онези неутралните които плюят по "ФАЩ", "гейропа" и "Германистан" със страшна злоба и комплексарщина а за майка *** или китайските другари и 1 лоша дума не обелват а най-много да кажат "*** вие погреднете себе си колко сте зле тогава пишете за "братушките""
  • #16
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Дженди, пак ли Путин и Русия са ти виновни за нещо? От нищото ги намесваш във всяко нещо. Ако нещо не е както трябва, то винаги според теб те са намесени. Усещаш ли колко е тежко болно е менталното ти здраве или не се усещаш? Най-вероятно не! Колкото до ЕС, то се вижда, че това не е никакъв съюз, а нещо съвсем различно.
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    бунтът срещу машините как ли ще приключи някой приема ли залози
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    А бе ... ( преди 1 година )
    тислЪ и тва е!