В последно време Илон Мъск се опитва да накара хората да повярват в автопилота и в системата за пълно самоуправление на автомобилите на Tesla (FSD), въпреки многото им проблеми. Изпълнителният директор на производителя на електромобили обеща появата на „роботакси“, както и на нова, по-усъвършенствата версия на технология за автопилот, която ще бъде продавана на други производители.
Всичко това, поне на теория, звучи отлично, но поне до момента автопилотът на Tesla е далеч от желаното. Въпреки това той получи разрешение за използване в държава като Германия, което е изненадващо на фона на многото доклади за инциденти, причинени от FSD при използването му от собственици на електромобили на американската марката.
Разследване на германското издание Manager Magazin разкрива причините за това решение на местните власти, като основната от тях е страхът на политиците в ЕС, които гледат как Tesla прави каквото иска с бета софтуера си. Според автора на материала, преди да одобрят автопилота, властите в Германия са разгледали внимателно първия потвърден смъртен случай заради използването на системата в САЩ. Той е от 2015 г., когато Джошуа Браун загива, след като неговият Model S попада под теглено от камион ремарке, което автопилотът не разпознава.
Министерството на транспорта на Германия възлага на Юрген Бьонингер, управляващ директор на компанията FahrzeugSystemDaten GmbH до пенсионирането си през 2022 г., да провери случая. Фирмата на Бьонингер разработва спецификации за проверка на автомобили в Германия, като по ирония на съдбата нейният акроним е FSD – също като името на автономната система на Tesla.
Германският иинженер взима три Model S, за да изпробва възможностите на автопилота, след което написва доклад до властите, който Manager Magazin описва като „каталог на ужасите“- Заключението на Бьонингер е, че усъвършенстваната система за подпомагане на водача (ADAS) е твърде опасна за използване на пътя. Федералното управление на магистралите в Гервания (BASt) също предупреждава Министерството на транспорта, че други участници в движението могат да бъдат застрашени от автопилота, както и че злоупотребата с него се е превърнала в често срещана практика.
Тези заключения обаче са скрити от обществеността, а Министерството на транспорта обявява, че няма фундаментални опасения от пътната безопасност на колите на Tesla. Федералният орган за автомобилен транспорт (KBA) позволява на Tesla да направи минимални промени в автопилота и обявява, че въпреки използването на ADAS именно шофьорът ще бъде изцяло отговорен за автомобила си.
Защо обаче германското правителство не прави почти нищо за да се противопостави на използването на една очевидно опасна за хората технология? Първо, „Дизелгейт“ още е в заглавията на медиите и преследването на най-известния производител на електрически превозни средства не би било „политически приемливо“. Така ще илезе, че някоя от големите петролни компании има за цел да всее страх, несигурност и съмнения, с които да навреди на прехода към електрически автомобили.
Друго усложнение е системата, по която работи автомобилната хомологация в ЕС. Според правилата всяко превозно средство, което отговаря на регламента на една от страните-членки, може да се продава във всички останали държави. В случая Tesla избира Холандия за хомологиране на автомобилите си. И ако Германия реши, че автопилотът не може да се продава на нейна територия, това ще доведе до правна дискусия само с два възможни изхода. Първият е, че Tesla може да оспори решението и да принуди Германия да приеме нейния бета софтуер. Вторият вариант обаче може да принуди Tesla да не предлага автопилот в никоя държава-членка на ЕС – което би подсилило идеята, че „автопроизводителят, който иска да спаси света“ е атакуван от тези, които искат да продължат да продават петрол.
Германските власти също са загрижени за актуализациите по въздуха (OTA), които могат сериозно да променят поведението на ADAS. Клиентите на Tesla съобщават за повече епизоди на „фантомно спиране“, при които се изключват радарите и тогава превозните средства могат да работят с Tesla Vision – система, базирана единствено на камери. Експерти обаче са категорични, че те не са достатъчни за осигуряване на безопасността на автомобилите.
Освен че внезапно превръщат нещо, което се смяташе за безопасно, в риск, властите също се опасяват, че подобни актуализации правят по-трудно проследяването на всякакви промени, като добавянето на нови функции. Пример е системата Smart Summon, която Бьонингер и неговият екип оценяват. Tesla твърди, че при активиране на функцията с натискане на бутон от потребителя колата ще спре веднага. Германските инженери олаче откриват, че превозното средство ще се движи още 8 секунди, което е повече от достатъчно време за катастрофа.
Затова и FSD (фирмата на Бьонингер) препоръчва Tesla да не може да предлага Smart Summon в Германия. От KBA обаче отговарят, че не може да бъде потвърден дефект в системата и така американският производител запазва функцията. И в крайна сметка автопилотът на Tesla е одобрен и може да се използва в Германия, чиито управляващи просто не искат да заемат позиция срещу него.
А причината е чисто политическа – начело на Министерството на транспорта е Фолкер Висинг от Свободната демократическа партия (FDP), но в кабинета има и представители на Зелените (Die Grünen). И тази партия със сигурност е против предприемането на каквито и да било мерки срещу Tesla – дори ако това е за подобряване на пътната безопасност.