IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скритите рискове от революцията на електромобилите

Преди да се стигне до готов продукт, производството съвсем не е екологично

Експертите в бранша многократно подчертават положителното въздействие на електрическата мобилност върху околната среда. Това мнение е наистина оптимистично - чист въздух по улиците без автомобили с двигатели с вътрешно горене - какво по-екологично?


електрификация


Ако се задълбочим във веригата на пълния цикъл - от добива на минерали до изхвърлянето на електрическата кола обаче - картината вече не е толкова радостна. И какви други рискове крие бързият преход към електрическа мобилност?

Всяка година противниците на електрическите автомобили публикуват огромни доклади, в които дават много аргументи против електрификацията. Сега анализираме един такъв доклад на американската агенция EPA и публикуваме някои точки от него.

Батериите изискват редки метали

Батериите за електрически превозни средства използват много литий, най-лекият метал. Чили произвежда най-голямото количество литий (8 800 тона годишно), други големи производители са Аржентина и Китай, а Боливия има най-големите известни находища в света. Други метали, използвани в електрическите превозни средства, са мед, кобалт, алуминий, никел и понякога манган, както и проводимия неметален графит.

Според Amnesty International нарушенията на човешките права и детският труд се използват за извличане на кобалт, материал от решаващо значение за производството на батерии за електрически превозни средства. Генералният секретар на Amnesty смята, че нищо, включително чистата околна среда, не трябва да се решава за сметка на човешките права. Друг проблем е, че миньорите получават много малко заплащане - $1 на ден.


електрификация


Богати находища на кобалт има в страни като Демократична република Конго, където той се добива от миньори, много от които са жени и деца. Кобалтът е токсичен за хората и повечето от тези миньори работят с малка или никаква защита. Тъй като повече от половината кобалт в света идва от южната част на ДРК, това е сериозен риск за тези незащитени миньори. Производството на батерии за електрически превозни средства изисква до 60% от 125 000 тона кобалт, добивани годишно в света.

Рециклирането

Следващата точка е рециклирането. Според проучванията, до края на 2030 г. около 11 милиона тона използвани литиево-йонни батерии ще бъдат изхвърлени на сметищата. А в света има изключително малко фабрики, които могат да осигурят повторната употреба и рециклирането на тези батерии. Без достатъчно такива съоръжения, нарастващото използване на електрически превозни средства може да се превърне в заплаха, а не в безопасен подход.

Производството на електрически автомобили отделя повече вредни емисии

За да получите реална представа колко парникови газове се отделят по време на производството на електрическо превозно средство, трябва да погледнете как се доставят и произвеждат неговите компоненти. Суровините за производството на автомобил трябва да се добиват и този процес на добив създава много парникови газове. След това суровината трябва да бъде пречистена, преди да може да се използва, което отново води до емисии на парникови газове.

Още повече парникови газове се отделят в производствения процес. Разбира се, това важи и за производството на бензинови или дизелови автомобили. Всъщност, като се вземе предвид целия производствен процес, при производството на един бензинов или дизелов автомобил се отделят между 7 и 10 тона CO2.

Производството на електрически автомобил отделя приблизително същото количество CO2, но към това трябва да се добави и производството на батерията. Според изчисленията за всеки 1 киловатчас капацитет на батерията се отделят 150 кг CO2. За да може една електрическа кола да има приличен пробег (да речем 400 километра) между зарежданията, тя се нуждае от батерия с капацитет от поне 60 kWh.

Това означава, че при производството на електрически автомобил ще бъдат отделени още 9 тона CO2, тоест общо 16-19 тона CO2. Така че на производствен етап една електрическа кола изглежда е по-лоша за околната среда от кола с изкопаеми горива.


електрификация


Дори с декарбонизацията на транспорта проучванията показват, че ще минат години, може би дори десетилетия, преди преходът към електрически превозни средства да има радикално въздействие върху околната среда. За да окажат значително въздействие върху глобалното затопляне, производителите на автомобили трябва да произведат и продадат около 100 милиона електрически коли до 2030 г.

Те са толкова зелени, колкото и техните източници на енергия

Въздействието на електрическото превозно средство върху околната среда може да бъде значително увеличено или намалено в зависимост от това как се произвежда електричеството, което зарежда батерията му. Електрическа централа, работеща с въглища, отделя 800-850 грама CO2 на kWh (последните оценки сочат, че може да е  650 грама на kWh), докато по-чистата електроцентрала, работеща с газ, отделя 350-400 грама CO2 на kWh.

При използване на възобновяеми енергийни източници като слънчеви панели или вятърни турбини се отделят около 36 g CO2 на kWh, като се вземат предвид емисиите, генерирани при производството им. Следователно, ако автомобилът се зарежда с възобновяема енергия, негативното му въздействие върху околната среда е много по-малко, отколкото ако се зарежда с електричество от въглищна централа.


0 от 500
  • #31
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    ... и напомням че средният живот на един автомобил (по спомен) е 237 000 км и това е в световен мащаб доколкото помня, а не за Европа, тоест включени са всички милионници, които деянят из африка и азия и американските при които половин милион е по-скоро норма
  • #30
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Бла Бла бла ( преди 1 година )
    И нито един отговор на конкретно зададени въпроси. Така ли според тебе се води нормален разговор. Повтаряш до втръсване едни и същи опорни точки и никога не отговаряш на въпросите които ти задават за да стане дискусия? Има ли или няма предприятия за рециклиране на батерии и могат ли да бъдат изградени до 2030 година. Отговори кратко и ясно на този елементарен въпрос по който толкова нагло лъжат в статията.
  • #29
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Истината за Ел е проста. В момента в "развита" Европа миксът е 300 гр СО2 за 1 кВч енергия. При 26 кВч/100 това са 7.8 кг СО2/100. ДВГ за Европа средно е със 120 г/км или 12 кг - 4.2 кг разлика. ЕЛ започва с живота си с около 10 тона СО2 повече за производството и го завършва с около 10 тона повече за рециклиране на батерията. Тоест тези 4.2 кг разлика при задвижването ще се изравнят след 476 000 км - от там нататък ЕЛ започва да е потенциално чисто ако не смениш батерията!!!!
  • #28
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Затова батериите ще отидат на сметището,защото така е по евтино вместо да ги рециклиращ.
  • #27
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Въглеродният отпечатък за добива на суровините за производството на батерията и електромобила,рециклирането на батерията ако се прави изобщо,електроенергията от ТЕЦ за зареждане на батерията?
  • #26
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Минавам ли годишен преглед?Минавам,дали са ми еко 4.Да не би твоята нафтенка да не замърсява?
  • #25
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Факт чек ( преди 1 година )
    Toyota corolla от 2010 година отделя 173 грама въглероден диоксид на километър. За 200 000 км 35 тона и то по книжка, а както знаем на практика са много повече. Тоест само от ауспуха са отделени повече емисии отколкото за производството четири батерии за електромобили. А ако добавим и въглеродният отпечатък за производството на горивата?
  • #24
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    Това не е отговор на въпросите ми. Или нямаш полза от водене на диалог за цифри и факти, а предпочиташ да казваш само не знам как е това но не е така. Ако не знаеш отговорите въобще недей да пишеш какво вярваш и какво не вярваш. Говори с факти и цифри или просто си мълчи. Иначе пак изпадаш в онази смешната ситуация в която ВЯРВАШ че 5 000 пожара в Германия са по-малко от 4 пожара на тесла отначалото на годината досега.
  • #23
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Евро 5 и стикер еко 4.
  • #22
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Тойота Корола на 200 к.км.