IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скритите рискове от революцията на електромобилите

Преди да се стигне до готов продукт, производството съвсем не е екологично

Експертите в бранша многократно подчертават положителното въздействие на електрическата мобилност върху околната среда. Това мнение е наистина оптимистично - чист въздух по улиците без автомобили с двигатели с вътрешно горене - какво по-екологично?


електрификация


Ако се задълбочим във веригата на пълния цикъл - от добива на минерали до изхвърлянето на електрическата кола обаче - картината вече не е толкова радостна. И какви други рискове крие бързият преход към електрическа мобилност?

Всяка година противниците на електрическите автомобили публикуват огромни доклади, в които дават много аргументи против електрификацията. Сега анализираме един такъв доклад на американската агенция EPA и публикуваме някои точки от него.

Батериите изискват редки метали

Батериите за електрически превозни средства използват много литий, най-лекият метал. Чили произвежда най-голямото количество литий (8 800 тона годишно), други големи производители са Аржентина и Китай, а Боливия има най-големите известни находища в света. Други метали, използвани в електрическите превозни средства, са мед, кобалт, алуминий, никел и понякога манган, както и проводимия неметален графит.

Според Amnesty International нарушенията на човешките права и детският труд се използват за извличане на кобалт, материал от решаващо значение за производството на батерии за електрически превозни средства. Генералният секретар на Amnesty смята, че нищо, включително чистата околна среда, не трябва да се решава за сметка на човешките права. Друг проблем е, че миньорите получават много малко заплащане - $1 на ден.


електрификация


Богати находища на кобалт има в страни като Демократична република Конго, където той се добива от миньори, много от които са жени и деца. Кобалтът е токсичен за хората и повечето от тези миньори работят с малка или никаква защита. Тъй като повече от половината кобалт в света идва от южната част на ДРК, това е сериозен риск за тези незащитени миньори. Производството на батерии за електрически превозни средства изисква до 60% от 125 000 тона кобалт, добивани годишно в света.

Рециклирането

Следващата точка е рециклирането. Според проучванията, до края на 2030 г. около 11 милиона тона използвани литиево-йонни батерии ще бъдат изхвърлени на сметищата. А в света има изключително малко фабрики, които могат да осигурят повторната употреба и рециклирането на тези батерии. Без достатъчно такива съоръжения, нарастващото използване на електрически превозни средства може да се превърне в заплаха, а не в безопасен подход.

Производството на електрически автомобили отделя повече вредни емисии

За да получите реална представа колко парникови газове се отделят по време на производството на електрическо превозно средство, трябва да погледнете как се доставят и произвеждат неговите компоненти. Суровините за производството на автомобил трябва да се добиват и този процес на добив създава много парникови газове. След това суровината трябва да бъде пречистена, преди да може да се използва, което отново води до емисии на парникови газове.

Още повече парникови газове се отделят в производствения процес. Разбира се, това важи и за производството на бензинови или дизелови автомобили. Всъщност, като се вземе предвид целия производствен процес, при производството на един бензинов или дизелов автомобил се отделят между 7 и 10 тона CO2.

Производството на електрически автомобил отделя приблизително същото количество CO2, но към това трябва да се добави и производството на батерията. Според изчисленията за всеки 1 киловатчас капацитет на батерията се отделят 150 кг CO2. За да може една електрическа кола да има приличен пробег (да речем 400 километра) между зарежданията, тя се нуждае от батерия с капацитет от поне 60 kWh.

Това означава, че при производството на електрически автомобил ще бъдат отделени още 9 тона CO2, тоест общо 16-19 тона CO2. Така че на производствен етап една електрическа кола изглежда е по-лоша за околната среда от кола с изкопаеми горива.


електрификация


Дори с декарбонизацията на транспорта проучванията показват, че ще минат години, може би дори десетилетия, преди преходът към електрически превозни средства да има радикално въздействие върху околната среда. За да окажат значително въздействие върху глобалното затопляне, производителите на автомобили трябва да произведат и продадат около 100 милиона електрически коли до 2030 г.

Те са толкова зелени, колкото и техните източници на енергия

Въздействието на електрическото превозно средство върху околната среда може да бъде значително увеличено или намалено в зависимост от това как се произвежда електричеството, което зарежда батерията му. Електрическа централа, работеща с въглища, отделя 800-850 грама CO2 на kWh (последните оценки сочат, че може да е  650 грама на kWh), докато по-чистата електроцентрала, работеща с газ, отделя 350-400 грама CO2 на kWh.

При използване на възобновяеми енергийни източници като слънчеви панели или вятърни турбини се отделят около 36 g CO2 на kWh, като се вземат предвид емисиите, генерирани при производството им. Следователно, ако автомобилът се зарежда с възобновяема енергия, негативното му въздействие върху околната среда е много по-малко, отколкото ако се зарежда с електричество от въглищна централа.


0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    По-добре статиите да се пишат вече от ChatGPT
  • #10
    8 rate up comment 2 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 1 година )
    екологичноста на електромобилите е една голяма лъжа, последиците от която ще бъдат трагични, но ще е много късно...
  • #9
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До 4 ( преди 1 година )
    Ако този доклад наистина е правен тази година, единственото което мога да кажа за него е че е платен от някой за да лъжат най-нагло и безочливо в доклада, защото почти всяка една от точките може да бъде оборена с елементарни факти, а това колко плаща ли на работниците пък вече беше черешката на тортата за вредата от електромобилите!
  • #8
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 6 ( преди 1 година )
    Първо се научи какво се измерва в киловатчаса, после се опитай да запомниш кой какво ти говори, а чак тогава се опитвай да разсъждаваш на глас, че нещо в момента не ти се получава.
  • #7
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До 5 ( преди 1 година )
    А ти нали знаеш че тук никой не пише с тати а ги превежда с google преводач и ги пуска без дори да ги прочете? Искаш ли да се обзаложим че тази статия е преписана от някоя горе-долу по същото време за което говориш, защото ми беше вярна до преди пет години, но всеки който живее в нашата реалност знае че почти всичко написано в тази статия е пълна лъжа към ден днешен и е написана единствено с цел да дава опорни точки на антиелектриците от където да ги копират.
  • #6
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Чакам Пинокио, дето за 6000 лева сложил 25 квч панели, които всеки ден му зареждали от 0-100 колата за без пари (сигурное вампир и излиза само по тъмно), а зимата не плащал нищо и в тях било "баня".
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Твзи ги говориха хирата още 2012-а.
  • #4
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Освен всичко останло, съм люботен какво ще кажат електропитеците за доклада на ЕРА. Съвсем официална институция, а не някакви си НПО.. които танцуват според това кой поръчва музиката.
  • #3
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До #2 по нито една точка няма напредък! Единствения напредък към момента е в намаляне емисиите от ДВГ - за ЕЛ те са си чисто и просто константа! И нещата ще стават много по-зле! Тези 11 милиона тона батерии СА ТОКСИЧЕН ***! Лития в тях е най-малкия проблем!! Тепърва ще берем плодовете на електробезумието и те ще са изключително вкиснати!
  • #2
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    По всички точки се работи усилено, като някои са почти елиминирани, като например употребата на кобалт - големите играчи го премахнаха от батериите си или поне го намалиха в пъти. Друг пример: имало малко рециклиращи фабрики? А колко да има? Има толкова, колкото материал има в момента. Какво искат тия - да се построят десетки и стотици фабрики, които да стоят и да чакат 10 години да излязат повече батерии за рециклиране?